X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השאלה המתבקשת, כתוצאה מתהליך הכפייה הזה, היא מדוע יש צורך להכריח מורים להצטרף לרפורמה שנועדה לחזק את מעמדם ולהעניק להם תגמול גדול יותר על עבודתם
▪  ▪  ▪
סימנים מדאיגים [צילום: פלאש 90]

מערכת החינוך בישראל נמצאת במצב קשה כשהיא סובלת מבעיה אחת מרכזית שמשפיעה על המערכת כולה - השחיקה במעמד המורה - שאינה מטופלת כראוי בגלל רפורמות כושלות שלא נותנות מענה ישיר לבעיה. מעמד המורים שממשיך להישחק בהשוואה למקצועות ומגזרים אחרים, הוא מדד ברור לכך שמערכת החינוך הולכת ומתפוררת, כשרפורמת אופק חדש לא מביאה בשורה למערכת החינוך. היום, לאור התנגדות המורים לרפורמה, מתברר שהרפורמה היא רק ניסיון להרדים את המחאה הציבורית ואת מחאת המורים כלפי המצב האבסורד, שבו מורה בישראל בעל וותק של שנים מרוויח פחות מעובד מתחיל במשרד ממשלתי אחר, או מעובד זוטר בסקטור הפרטי.
נתונים השוואתיים לגבי שכר המורים מצביעים על כך שמצבם של המורים בישראל הוא אכן עגום. השכר של מורה בארץ, בהתחשב בנתוני התמ"ג לנפש, הוא מהנמוכים בעולם, כאשר שכרו נמוך ב-39 אחוז, במונחי יכולת קניה, מממוצע השכר של מורים במדינות ה- OECD. בעיקר בולטת בישראל השחיקה בשכר של המורים הוותיקים, ששכרם קטן ב-49 אחוז ממוצע השכר של מורים ותיקים במדינות המערב. גם בהשוואה לסקטורים אחרים השכר של המורים הוא נמוך, כאשר ממוצע השכר בשירות הציבורי בישראל עומד על 11,880 שקל, ואילו ממוצע שכר המורים הוא 8,552 שקל בלבד. המורה בישראל גם נאלץ לעבוד יותר שעות ממורה במדינות המערביות, כאשר בבית ספר יסודי המורה עובד למעלה מ-1,000 שעות, בעוד הממוצע במדינות המערביות עומד על 800 שעות בלבד, ובתיכון ובחטיבות הביניים הוא עובד 800 שעות, בעוד הממוצע העולמי הוא 709 שעות.
רפורמת "אופק חדש" הייתה אמורה לשדרג את מעמד המורה, אך בימים אלו משרד החינוך כופה על המורים את ההצטרפות לרפורמה. השאלה המתבקשת, כתוצאה מתהליך הכפייה הזה, היא מדוע יש צורך להכריח מורים להצטרף לרפורמה שנועדה לחזק את מעמדם ולהעניק להם תגמול גדול יותר על עבודתם. התשובה היא שהמורים מתנגדים "לאופק חדש" כי היא רפורמה רעה למורים, כי, בניגוד מוחלט למטרתה הראשונית, היא מחלישה עוד יותר את מעמד המורה, אינה מגדילה את משכורתו, ואף פוגעת בזכות האזרחית הבסיסית של המורים להתארגן ולשבות. "אופק חדש" פוגעת במשכורתם של מורים ותיקים, פוגעת בתגמול למורים בעלי תארים גבוהים, מגדילה משמעותית את מספר שעות העבודה שלהם, ומפחיתה את השכר הריאלי לשעה שהם מקבלים. הרפורמה גם פוגעת בפנסיה של המורים, בשעות החופשיות שלהם, ומעטה את מסלולי הקידום שלהם.
ההשלכות הקשות של הפגיעה במורים נראית כבר בשטח, וישנם סימנים מדאיגים, שצריכים לעורר את תשומת הלב של כולנו. המחסור במורים הוא בעיה בולטת, כאשר על-פי נתונים שפרסמו במכון המחקר של הכנסת, ישנה ירידה משמעותית במספר הסטודנטים הנרשמים למקצועות ההוראה. העובדה שרפורמת "אופק חדש" פגעה יותר במעמדו של המורה, הובילה לירידה חדה במספר הסטודנטים במקצועות ההוראה, כאשר על-פי הצפי עד שנת 2013 יחסרו בארץ 13,000 מורים. בנוסף על המחסור במורים ישנה גם ירידה משמעותית באיכות המורים, שנובעת מכך שהרפורמה פגעה בתגמול על תארים גבוהים, ולכן גרמה לבעלי תארים גבוהים לעזוב את מערכת החינוך, לטובת מקצועות מתגמלים יותר, וגרמה למורים שנשארו במערכת לוותר על השכלה נוספת.
התדרדרות מעמדו של המורה, קשורה בצורה ישירה גם לירידה בהישגים ולהתדרדרות המוסרית של התלמידים בישראל. המורה הוא הדמות המשפיעה ביותר על חינוך ילדינו, כי הוא זה שנמצא באינטראקציה הגדולה ביותר עם התלמידים. מורה ממורמר ומפוחד בעל השכלה בסיסית בלבד, שעובד שעות רבות ואינו זוכה לתמורה הוגנת, יהיה מורה חסר סבלנות, שהמוטיבציה שלו ללמד ולחנך כיתה עמוסה בתלמידים, תהיה נמוכה. מכאן שלא צריך להיות מופתעים מכך שישראל גם "זוכה" להיות מדורגת בין שלושת המדינות הנמוכות ביותר מבחינת הישגים במבחני המדעים (PISA), וכן מדורגת בין האחרונות במדינות המערב, באחוז המסיימים לימודי תיכון.
רפורמת "אופק חדש" לא תתקן את מערכת החינוך, והגיעה הזמן לקבל החלטות אופרטיביות תקציביות, להעלאת שכר המורים, ולנקיטת צעדים משמעותיים לשיפור במעמדם, שיבטיחו גם חינוך טוב יותר עבור ילדינו.

תאריך:  10/10/2010   |   עודכן:  10/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אופק חדש": רפורמה רעה למורה ולחינוך בישראל
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הכל היה ידוע מראש למי שרצה ל
אבי- רון  |  10/10/10 16:23
2
האמת בפרצוף
xs4  |  10/10/10 18:46
3
עיצוב הנוער מתחיל בגיל הרך
חינוך בגיל הרך  |  10/10/10 21:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
ההפתעה נותנת יתרונות למי שנוקט בה אך גם נקודות שליליות במערכה הבינלאומית, במיוחד כאשר הצד האמור להפתיע הוא מדינת ישראל מול אירופה אנטישמית ונשיא ארה"ב שעדיין מכהן - בשם חוסיין ובמדיניות בהתאם
נאוה חפץ
כפר אל-עראקיב נהרס שוב    סטודנטיות יהודיות ובדואיות יצטרפו לקורס בנושא זכויות-אדם והעצמה חברתית    מלחמת מכינת נחשון
דודו אלהרר
לא רק מיה בנגל מרשה לעצמה להתיר חרצובות לשונה המשתלחת בביקורת רצופה בחוצפה. התקשורת מלאה בשדרנים כאלה שעושים מלאכת רמייה לשירות שולחיהם, שהם לא אחרים מאשר אנחנו    יש להוסיף תיקון לחוק רשות השידור: הבעת דעה בשידור - אסורה!
יהודה דרורי
בשנים האחרונות נדונו עשרות מקרים של דירקטורים חיצוניים שלא מילאו תפקידם כיאות, התרשלו ואפילו פעלו בניגוד עניינים    תיקון לחוק החברות - חובה!
אורי אבנרי
שלושה פנים לרה"מ בנימין נתניהו    אלו מבין השלושה הם פניו האמיתיים?    הייתכן כי אלו השייכים להשקפות הימניות של אביו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il