X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בבת עינכם עולה לכיתה א' - ומה עם העיניים? חולשה בראייה שלא תאובחן ותטופל בהתאם, תפריע לילד למלא את המטלות הנדרשות ממנו במסגרת הלימודים ועלולות להוביל לתיוג הילד כ"טיפש" או "מופרע"
▪  ▪  ▪
יש לבצע בדיקת עיניים מגיל 6 חודשים [צילום: פלאש 90]

חולשה בראייה שלא תאובחן ותטופל בהתאם, תפריע לילד למלא את המטלות הנדרשות ממנו במסגרת בית-הספר כגון: כתיבה או קריאה מהלוח. ילד הסובל מליקוי ראייה שלא מטופל בזמן, עשוי בטעות להיות מתויג כסובל מהפרעות למידה, קשב וריכוז ואף מואשם לא פעם בבעיות התנהגות. יתר על כן, איתור מאוחר של ליקויי ראייה מסויימים, יכול לגרום לנזק בלתי הופכי למערכת הראייה של הילד.
אין גיל מוקדם מדי לבדיקת ראייה לילדים. פעוט אינו יכול לדעת שמשהו בראייתו פגום, לא כל שכן לדווח עליו. עם זאת, ישנם תסמינים רבים שיכולים לרמז על בעיית ראיה אצל ילדכם, כגון: איבוד ריכוז בזמן הקריאה, עייפות או כאבי ראש תדירים, הטייה חריגה של הראש, עיניים דומעות, מצמוצים תכופים, כיסוי עין אחת בזמן הקריאה, פזילה, שפשופי עיניים תכופים וישיבה קרובה לטלוויזיה. אם ילדכם מגלה סימנים כאלו, יש לפנות בהקדם לבדיקת ראייה.
אנחנו כאופטומטריסטים, בשיתוף עם רופאי העיניים, מופקדים על זיהוי בעיות ראייה וטיפול בהם. בדיקות סריקה מוקדמות, בדיקות ראייה לפני כיתה א', והתאמת משקפי ראייה או עדשות מגע לילדים. מומלץ ורצוי לבצע לילדים בדיקת עיניים שגרתית החל מגיל שישה חודשים.

הבדיקות שהילד צריך לעבור

בדיקת הראייה הראשונה שילדך צריך לעבור היא בדיקת הרד- ריפלקס. זוהי בדיקה שנעשית מייד לאחר הלידה. בדיקה זו היא חיונית מכיוון שישנן מחלות שאם אינן מאובחנות בשבועות הראשונים לחייו של התינוק, הנזק לראייה עלול להיות בלתי הפיך (היפרדות רשתית, סרטן ברשתית העין, קטרקט ועוד).
בגיל חצי שנה עד שנה יש לבצע בדיקת קרקעית העין הבוחנת את תקינות עצב הראייה, הרשתית וכלי הדם של הרשתית. בשלב הזה, יכולים לחשוף בעיות שחשוב לטפל בהן בהקדם כגון: פזילה, עין עצלה וקוצר או רוחק ראייה. עין עצלה היא מצב אשר אינה לרוב לא באה לידי ביטוי בהתנהגות, אך היא מופיעה בקרב 5%-2% מהאוכלוסיה. במצב זה, אחת מהעיניים אינה מתפקדת כראוי, המוח מתעלם מהמידע שמגיע ממנה ומשתמש רק במידע המתקבל מן העין הבריאה. אם הבעיה אינה תטופל בזמן, עלול להתפתח ליקוי ראייה חמור שאינו הפיך. חלון הזמן לטיפול בעין עצלה נסגר בגיל 6 ולכן חשוב לעקוב אחר עינייו של ילדיכם כבר מילדות.
במידה וילדכם יצטרך להרכיב משקפיים, חשוב לבחור משקפיים שאינם נוטים להישבר ועמידים בפני המשחקים והשתוללויות. חשוב שהעדשות יהיו מצופות בהגנה מפני שריטות.
רבים מהאופטומטריסטים ימליצו על בחירת עדשות מפלסטיק לילדים בכדי למנוע פגיעה בעיניים. מעבר לכך, חשוב שהמשקפיים יכסו את כל שטח העיניים של הילדים, מאחר שבגלל גובהם, הם רואים את העולם מלמטה למעלה. דבר נוסף שחשוב לשים לב אליו הוא משקלם של המשקפיים. חשוב שהמשקפיים יהיה קלים ושלא יכבידו על אפו של הילד. כאשר מדובר בעדשות מגע, מומלץ להתחיל בגיל שבו האחריות האישית היא מלאה והילד מסוגל לטפל בעדשות בעצמו, כולל הרכבה והוצאה ללא עזרה.

ראיית התינוק נבדקת עם היוולדו

שש השנים הראשונות בחייו של אדם משמעותיות בהתפתחות מערכת הראייה. למעשה, עד גיל 6, ישנן שלוש תקופות קריטיות בהתפתחות מערכת הראייה: עד גיל חצי שנה, עד גיל 3-2 ותקופה שלישית עד גיל 7-6. בארץ, נבדקת ראייתם של הילדים לראשונה עם היוולדם. בשל ההתפתחות המהירה של מערכת הראיה בשנה הראשונה, קיימת חשיבות רבה לגילוי מוקדם של בעיות בראייה, על-מנת למנוע פגיעה בראיה בעתיד. ילד שלא רואה טוב, אינו מתלונן, כי הוא לא יודע מהי ראייה תקינה כל שכן, תינוק שעדיין לא מדבר.
בגילאים הללו בהן הראייה מתפתחת, ישנו סיכוי גדול יותר למנוע נזקים עתידים. בגיל חצי שנה חדות הראייה של התינוק קרובה לבשלות ועד גיל 3-2 העין, על מרכיביה האנטומיים, מגיעה לגודל מלא ותכונות כגון: מעקב, פיקסציה, כוח מיקוד ועוד. לכן, עד גיל שנתיים, רצוי שהילדים יבדקו בשנית. הבדיקה השלישית צריכה להיעשות בגיל 4-3 שנים שבו הילד הוא כבר בעל יכולת מילולית ומתקשר עם הסביבה גם באמצעות תמונות. בגיל 7-6 תפקודים גבוהים יותר של הראייה מתקבעים, כגון: ראייה תלת-מימדית ותפיסת עומק. ליקוי רפרקטיבי (הצורך במשקפיים) או תיפקודי (פזילה) של העיניים בשלבים אלו עלול להשפיע על התפתחות הילד.

מחבר המאמר הינו בוגר המכללה לאופטומטריה של מדינת אילינוי בעיר שיקגו, סיים את חוק לימודיו בשנת 1979 בתואר הגבוה O.D. כמו-כן, ד"ר שלו הינו הבעלים של הקליניקה מ.נ אופטומטריה בע"מ. הוא עוסק בתחום האופטומטריה הקלינית ומתמחה בתחום התאמת עדשות מגע וסיבוכים רפואיים שונים בעיניי המטופלים. עיסוקו כאופטומטריסט קליני במרכזים רפואיים שונים בארץ, החל מהמרכז הרפואי איכילוב, בית חולים השרון ובית החולים אסף הרופא
תאריך:  19/10/2010   |   עודכן:  19/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאל זץ
אליהו ישי בחר לחזק דווקא את גבי מימון ולא בכדי - בשס כנראה השכילו להבין, אחרי כל השנים האלו, שאין כבר טעם ממשי להילחם בעשבים השוטים במפלגה, אותם עשבים שוטים הם פשוט הרוב
נרי אבנרי
עוול שנעשה מזמן ולא תוקן, לעולם יהיה אקטואלי, עד שיתוקן! הרשעתה התמוהה של מרגלית הר-שפי היא עוול. אילו הייתי קרוב למשפחת רבין, הייתי מייעץ להם: צאו בקריאה פומבית לזיכויה של מרגלית הר-שפי. לא רק משום שהרשעתה תמוהה, אלא בעיקר משום שהקריאה הזאת תיטיב עם זכרו של רבין לדורות הבאים...
ניסן יואלי
מושג ההתפתחות מושרש עמוק במחשבה היהודית. דרווין ניסה להסביר כיצד היא פועלת    למרבה האירוניה, התיאוריה לא הוכחה מעולם ונשארה עד היום בגדר סברה בלבד, תיאוריה ותו לא
איתמר לוין
איזו מורשת הותיר אחריו יצחק רבין? בעיקר הסכם אומלל עם הפלשתינים וזלזול מתמשך בדמוקרטיה
יהודה דרורי
בעולם התקשורתי של ה"כפר הגלובלי", פעילות תעמולה והסתה כמוה כיום כלוחמה פיזית וככל שנפנים עובדה זו כך נוכל לנטרל את האויב המסית, כי בסופה של כל הסתה ישנה שפיכות דמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il