X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כריתת עצי זית. מעשה לא מוסרי [צילום: פלאש 90]
מכתב גלוי לראשי מערכת הביטחון
אנו תובעים מכם שתתנו הוראה גורפת ברורה לכוחות הביטחון, שתמנע את המצב שבו מעשי רשע ואלימות נעשים לעיני חיילינו
אולק נצר ד"ר לפסיכולוגיה על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

נודע לנו ממקורות מוסמכים ביותר, שרבים מחיילי ישראל המשרתים בשטחים נאלצים לצפות, ולא לעשות דבר, כאשר לעיניהם אזרחי ישראל גונבים, בוזזים, משחיתים יבולים, ומתפרעים נגד התושבים הפלסטינים. זוהי מציאות העלולה להוות מקור לנזקים נפשיים קשים לחיילים. צפייה פאסיבית מבלי האפשרות להתערב ולהגן על הקורבן, היא חוויה קשה, העלולה לעורר בצופה תחושות של חוסר-אונים, זעם וייאוש. חוויות כאלה עלולות לגרום לשתי תוצאות נפשיות קשות: האחת היא פוסט-טראומה, והשנייה היא אובדן רגישות מוסרית, שתביא לאדישות ולקהות חושים כלפי עוול ורשעות גם בתוך החברה שלנו.
אנחנו מודעים למצב הנובע מהוראות הממשלה בשטחים שבשליטת מערכת הביטחון, שלפיו המשטרה ולא הצבא אחראים על שמירת הסדר של אזרחי ישראל. ואולם, לנוכח המצב הזה אנחנו תובעים מכם שתתנו הוראה גורפת ברורה לכוחות הביטחון, שתמנע את המצב שבו מעשי רשע ואלימות נעשים לעיני חיילינו, בעוד המבצעים יודעים שהם לא יתערבו.
אנחנו תובעים שתינתן הוראה למפקדים בשטח להתערב מיד, כמו שמשטרה טובה צריכה להתערב לנוכח ביצוע עבירות - עד שכוח המשטרה יגיע.
כאזרחי המדינה, הורים וקרובי משפחה של חיילים שהמדינה מחייבת אותם לצפות באפס-מעשה בביצוע פשעים ולא להתערב, אנחנו רואים בכך פגיעה בכבודם האנושי, והתדרדרות לשפל מוסרי שבו שותפים כולנו. כמו שהצבא דואג ש"כל אם עברייה" תדע, שבנה או בתה נמצאים בידיים נאמנות ששומרות עליהם מפגע, כן חובתכם לדאוג שנדע שהצבא שומר עליהם מפני פגע מוסרי קיצוני כזה, שיש לו פוטנציאל אדיר להשחית את נפשם ולהשניא עליהם את המדינה, על שהיא מחייבת אותם למלא תפקיד כזה.
ניסחתי את המכתב הגלוי הזה עבור קבוצה של אנשי בריאות הנפש שאני משתייך אליה. שמנו לנו למטרה, בין היתר, גם "להעמיק את ההבנה ואת המודעות בנושא הכיבוש והמלחמה המתמשכת בין שני העמים, וההשלכות הנפשיות על האוכלוסיות משני צידי הקונפליקט". אני מביא את הטקסט כאן כדי להמליץ על דרך פעולה זו לכל מי שאיכפת לו מה קורה לחברה הישראלית בגלל מדיניות הממשלה בשטחים ובכלל. לגילוי דעת שמתפרסם יש השפעה של פתיחת אפשרות לכל אדם לעשות משהו, במקרים שהייאוש וחוסר התכלית חוסמים את דרך הפעולה - בעוד רגש החובה והמצפון האישי דוחקים. צריך רק להושיט יד לאנשים קרובים.
אינני משלה את עצמי שגילוי דעת כזה, שיתפרסם בעיתונות הכללית, ישפיע על אהוד ברק לתת את ההוראות המתאימות לצבא. ואולם, על-פי כל הידוע לי על תהליכים של השפעה חברתית-פוליטית, הוא ישפיע במספר מישורים.
ראשית, הוא יתרום להתמקדות הציבור במחדל, ויחדד את ההכרה שברק יכול היה למנוע את הזוועות והנזקים האלה ולא מנע - אחריותו האישית, אשמתו האישית במקרה זה, תתבלט.
שנית, הפניית הזרקור למה שבאמת עובר על החיילים שלנו בשטחים, תעורר את תשומת לבם של אנשים מתומכי השמאל הציוני לכך שמנהיגי המפלגות הפוליטיות, כמו מפלגות העבודה ומרצ, לא פעלו בנחישות בעניין זה - ולכך יכולה להיות השפעה חיובית אצלם.
שלישית, תמיד קיימת אפשרות שהדברים יעוררו ויגעו בלבו של אדם כלשהו, איש או אישה, זקן או צעיר, בדרכים ובאופנים שאין כלל אפשרות לחזות מראש.
רביעית, וזהו הנימוק החשוב לי ביותר, כי הוא המעשי ביותר - עצם הפעילות המשותפת של קבוצת אנשים משנה את הרגשת חייהם מתסכול וחוסר-אונים "קיומי" להרגשה של שותפות הנותנת כוח.
אני מרשה לעצמי לקבוע שאילו הקבוצה המכובדת של הכותבים במגזין "על צד שמאל", למשל, הייתה מגיעה ליכולת של פעולה משותפת כזאת, לאחידות המעשה לאחר דיון פתוח וחופשי בינינו - הרגשתם העצמית של כל המעורבים בדבר הייתה משתנה מאוד לטובה. אני בטוח בכך לפחות ביחס לעצמי.

תאריך:  20/10/2010   |   עודכן:  20/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מכתב גלוי לראשי מערכת הביטחון
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
למה לברבר על נזקים נפשיים
איש עצוב  |  20/10/10 16:44
2
ראשית לברק לא איכפת
תושב מתוסכל  |  20/10/10 19:06
3
הד"ר הנכבד והרחום,אשר נפשם
פלא יועץ   |  21/10/10 15:17
4
חיילי צה"ל הם לא חייליך!
דמר94  |  21/10/10 18:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
נימה אישית על שלושה נושאים שעל סדר היום הקשורים האחד בשני ובשלישי; דגניה א', רצח רבין והתהליך האמיתי של מות השמאל
דודו אלהרר
יום הזיכרון לרצח רבין, בעיני השמאל היהודי, הוא רק קרדום המושחז מדי שנה בדלק השנאה היוקדת והמבעבעת כלפי יהודים
ראובן לייב
במקום "לזכור ולא לשכוח" יש היום צעירים רבים הדוגלים בהיפוכו הגמור של הציווי: "לשכוח ולא לזכור"    הדור שלא ידע את יצחק
שאול דישי
הדגמה קלה והסבר ראשוני בנוגע לתלונותיהם של יוצרי קולנוע (תיעודיים! ועלילתיים!!) המתקשים לזכות בתמיכה כספית מן הקרנות הציבוריות שנועדו לשם כך    (המשך יבוא...)
אברהם שרון
לאחר ששככו מעט הדי ההפסד של ישראל ליוון, הועלתה מתהום הנשייה הקפסולה של הפשאלה ובה עשר הסיבות הניצולות מהתמוטטות מכרה הזהב שזימנה לה ההגרלה אבל גם בתוכו, כהרגלה, כרתה הנבחרת פחם...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il