X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ע"פ המדרש, אברהם הוכיח את אמונתו בהשם עד כדי סיכון חייו באור כשדים - אז מדוע דרש השם שיקריב את בנו ויעלהו לעולה?
▪  ▪  ▪

הקשר המיוחד של הקב"ה עם אברהם אבינו היה קשר ייחודי וחדשני הדורש עיון והבנה, ממספר טעמים. החשוב מביניהם הוא היות אברהם דמות מופת לאנושות כולה - אב המון גויים. ממעמדו המיוחד של אברהם - היותו האדם הראשון שנלחם כדי להאיר את עיני האנושות השקועה בפאגאניזם המדכא כל קידום גשמי ורוחני - התפרסמה הידיעה שיש בורא אחד, ומלך אחד ליקום כולו, שאותו מלך הוא בעל דין, חסד ואמת.
על-פי המדרש, אברהם הוכיח את אמונתו בה' עד כדי סיכון חייו באור כשדים. ה' חש להצילו מן המשרפה, ומאז הקשר ביניהם הלך והתהדק. כל חייו הוכיח אברהם את נאמנותו, את נכונותו לעשות את רצון ה' ואת דבקותו במידות הטובות שהוא ייחס לבוראו. בשורה התחתונה, אברהם אהב את הקב"ה, ויותר מזה הוא האמין שהקב"ה אוהב אותו כאהבת אב לבנו - וסמך עליו שיבוא לעזרתו בזמן צרה, כאשר הוא יידרש להציל את בנו.
בהתחשב בכל זאת, מדהימה דרישתו של הקב"ה שאברהם יקריב את בנו ויעלהו לעולה. מדהימה עוד יותר המסקנה של הקב"ה אחרי הצלחתו של אברהם במשימה הקשה מכל: "עתה ידעתי כי-ירא אלֹקים אתה". האמנם עד כה לא ידע זאת הקב"ה?
הבה נתבונן בניסיונותיו של אברהם כדי להבין את הקשר בינו להקב"ה. ב"לך לך" אברהם הפגין את נכונותו לעשות את דבר ה', ומנגד סמך על ה' להגן עליו בפני האוכלוסיה המקומית שישבה בארץ. כמעט מיד לאחר מכן פרץ רעב בארץ, ואברהם החליט על דעת עצמו לרדת מצרימה. החלטה זו גררה אחריה החלטה קשה נוספת - לבקש מאשתו שתשקר למצרים כדי להציל את אברהם, ובכך אילץ אברהם את הקב"ה להתערב בנעשה בארמונו של פרעה כדי להציל את שרה מציפורניו של פרעה. אברהם סמך על הנס, על אביו שבשמים שיצילו. הקשר ביניהם אופיין בקשר של אהבה הדדית. דוגמה נוספת: במלחמה נגד ארבעת המלכים שוב החליט אברהם לעשות מעשה נועז על דעת עצמו כדי להציל את אחיינו לוט. כאשר הוא רדף בעזרת 318 חניכים את צבאותיהם של ארבעת המלכים, הוא חייב היה לדעת שללא סיוע ניסי של הקב"ה, לא יהיה לו שמץ של סיכוי לשוב לביתו בשלום. אברהם סמך על הנס, על עזרתו של הקב"ה כאב המסייע לבנו השרוי במצוקה.
כאשר אברהם פגש את אבימלך והצהיר בפניו כפי שעשה במצרים, ששרה היא אחותו, הוא שוב אילץ את הקב"ה לבוא לעזרתו כאב המגן על בנו. ועוד, כאשר פנה ה' לאברהם ביום השלישי למילתו, ראה אברהם את שלושת "האנשים" ניצבים עליו. רק בן שבטוח באהבתו של אביו מסוגל לנטוש את אבא ולרוץ לקראת האורחים הבאים. גם בדיון שאברהם יזם עם הקב"ה לגבי גורל סדום ועמורה, אפשר לקטלג את הרקע לדיון כמבוסס על קשרי אהבה בין אב לבנו. היה שם כבוד, אבל נעדרה מאותה שיחה יראת ה', כפי שהיא נעדרה מכל יתר הניסיונות שאברהם נקלע אליהם ביוזמתו, ובמקביל, בהנחתו שאבא-אלוקים לא יניח לו ליפול.
ולכן ניסה ה' את אברהם בעקידה כדי להוכיח לו שאברהם לא רק אוהב את ה', וסומך על אהבתו של ה' - אלא גם שהוא ירא את ה' יראה טוטאלית הגוברת אפילו על אהבתו לבנו יחידו שלו, יצחק. זה היה המבחן האולטימטיבי של אברהם ולמעשה המפגש האחרון בינו לבין בוראו. אחרי שאברהם הצליח בניסיונו האחרון וזכה בברכתו של הקב"ה, הוא השלים למעשה את משימותיו העיקריות, כך שמאותו מעמד, בהיותו בן 137 ועד למותו בגיל 175, לא דיבר עמו הקב"ה שוב. כי בעקידה אברהם השלים ואִיזֵן את קשריו עם הקב"ה מקשר של אהבה לקשר של אהבה-יראה - הקשר שדורש ה' מכל בניו-נתיניו. רוב בני האנוש מתחילים את מסעם הרוחני מיראת ה' לאהבת ה'. ברם, אברהם, בהיותו אברהם, פסח בראשית דרכו על היראה, ולכן נאלץ גם הוא לתקן ולהשלים את קשריו עם ה' בהוספת יראה: "עתה ידעתי כי-ירא אלוקים אתה".

תאריך:  21/10/2010   |   עודכן:  21/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
הוא שיווק את עצמו כאיש עסקים עם מודעות חברתית    אך לא כך הם פני הדברים - דנקנר נענה להצעה כספית נדיבה שתוביל לפיטורם של 2,000 עובדי כפיים ב'מכתשים אגן'
יצחק מאיר
כדאי להתחיל להתרגל לרעיון: הציבור בישראל החליט כי הדרך הטובה ביותר להנציח את זכרו של יצחק רבין היא להתפלמס על זכרו
קיריל הדר
לא כולם נטשו הספינה, יש מי שממשיכים להילחם באומץ רב נגד הפשיזם הציוני, לוחמי חופש וזכויות אדם המרימים ראשם נגד קלגסי ושוטרי הכיבוש הציוני
הרב אליהו קאופמן
לאלה היוצאים כנגד העוולות לערבים יש מידת רחמנות שאין לאלה הקוראים ל"יד חזקה" נגד הערבים    לשמאל יש יותר "פיגמנטים" יהודיים מאשר לימין
ד"ר מוטי גולן
פרשת "וירא": על הכנסת האורחים של אברהם אבינו ועל עקידת יצחק    ולקינוח: סיפור מליצי ומחכים מאת הרב יעקב פלג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il