X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בישראל חגגו העיתונים בשלל כותרות חגיגיות ובהן "ניצחון התקווה" (מעריב), "ויהי אור" (ידיעות אחרונות) ו"ניצחון האדם" ("ישראל היום"). אך בהמולת הכותרות והפיכת הכורים המחולצים והפוליטיקאים לגיבורי תרבות, נשכחו הגיבורים האמיתיים של הסיפור - היצרנים והיזמים שאיפשרו את מבצע ההצלה הזה
▪  ▪  ▪
הגיבורים האמיתיים [צילום: AP]
ייתכן כי חברת "קופרון" - חברת הזנק בעלת קשר ישראלי, שהוקמה בשנת 2000 על-ידי ג'ף גבאי, מתכנן בדים במקצועו - אחראית לבריאותם התקינה של הכורים. הפיתוח שלה הינו שילוב של סיבי נחושת במוצרי טקסטיל המונע התפתחות וירוסים, חיידקים ובקטריות. לכורים הצ'יליאנים הלכודים סופקו גרביים מיוחדים שמנעו התפתחות זיהומים, למרות שהייתם הארוכה בחלל חם ולח במעבה האדמה.

בחודשיים האחרונים עקבו בכל העולם מיליוני קוראים, מאזינים וצופים בכלי התקשורת אחר הדרמה שהתחוללה במכרה בצ'ילה. היו שהישוו את ההתמקדות של תשומת הלב העולמית בתהליך החילוץ של 33 הכורים שנלכדו בעומק של כ-700 מטר מתחת לפני האדמה, למבצע הנחיתה על הירח ועל צעדיו הראשונים של האדם על אדמתו.
בישראל חגגו העיתונים בשלל כותרות חגיגיות ובהן "ניצחון התקווה" (מעריב), "ויהי אור" (ידיעות אחרונות) ו"ניצחון האדם" ("ישראל היום"). אך בהמולת הכותרות והפיכתם של הכורים המחולצים ושל הפוליטיקאים לגיבורי תרבות, נשכחו הגיבורים האמיתיים של הסיפור - היצרנים והיזמים שאיפשרו את מבצע ההצלה הזה.
הגיבורה המרכזית בפרשה הינה חברה קטנה בשם "סנטר רוק", שהקים בשנת 1998 יזם צעיר בן 26 המעסיקה כיום כ-70 עובדים והממוקמת בפנסילבניה. מייסד החברה, ברנדון פישר, פיתח מקדח פנאומטי מיוחד המשלב יכולות של מקדח ושל פטיש אוויר. ציוד זה איפשר לחדור לשכבות הסלע במהירות שיא. "סנטר רוק" הצליחה להפעיל את טכנולוגית הקידוח המתקדמת שלה ולפרוץ את הדרך, במה שכונה לעיתים על-ידי התקשורת כ"תוכנית B". מהירות הקידוח הביאה לפריצת הדרך אל הכורים כבר בחודש אוקטובר בניגוד לתחזיות שהקידוח יימשך עד לסוף חודש דצמבר. מנכ"ל "סנטר רוק" פישר שהה באתר החילוץ והינחה את העבודה. המקדח שבו השתמשו שילב ארבעה פטישי אוויר במקום פטיש אחד המצוי במקדחים הפשוטים יותר.
ביום שבו נפרץ פיר החילוץ אל הכורים, אמר ברנדון לתקשורת: "לא הייתה לנו כל דרך לדעת כמה זמן יימשך התהליך, אך ההתקדמות הייתה מצויינת - חודשים לפני היעד הצפוי להגעה לכורים. קדחנו בסלע קשה במיוחד ופריצת הדרך היום הינה אבן דרך משמעותית בתהליך חילוצם של הכורים אל פני האדמה".
טכנולוגיה זאת גם שימשה לקידוח הראשוני שיצר את הקשר הראשון עם הכורים 17 יום לאחר לכידתם ואיפשר איוורור והעברת משלוחים של מזון, תרופות, מכתבים ומערכות תקשורת ווידאו, וכך יכלו הכורים הלכודים לעמוד בקשר עם משפחותיהם.
החברות היזמיות שנטלו חלק בפעולת החילוץ הן הגיבורות הנעלמות של הסיפור. "סנטר רוק" הייתה החברה שאיפשרה את חילוצם המהיר של הכורים. המקדח המתקדם של "סנטר רוק" הורכב על גבי פלטפורמת קידוח מתקדמת של חברה קטנה נוספת מפנסילבניה, "שרם", וקווי התקשורת המתקדמים והטלפונים סופקו על-ידי סמסונג הקוריאנית.
ייתכן כי חברת "קופרון" היא הגיבורה האחראית לבריאותם התקינה של הכורים, למרות שהייתם הארוכה בחלל חם ולח במעבה האדמה. חברת קופרון הינה חברת הזנק בעלת קשר ישראלי, שהוקמה בשנת 2000 על-ידי ג'ף גבאי. גבאי, מתכנן בדים במקצועו, הקים את החברה בהשקעה של כמה מיליוני דולרים שגייס ממשקיעים פרטיים. הפיתוח של קופרון הינו שילוב של סיבי נחושת במוצרי טקסטיל, באופן המונע התפתחות וירוסים, חיידקים ובקטריות. גבאי פיתח במשך 6 שנים את המוצר במעבדה פרטית בטרם הוקמה החברה. באתר החברה מסופר כי אחד המוצרים הראשונים שסופקו לכורים הצ'יליאנים הלכודים היה גרביים מיוחדים שמנעו התפתחות זיהומים ושמרו על בריאותם.
במאמר שהיווה קול קורא בודד בין אלפי הכתבות והמאמרים, העביר בעל הטור דניאל הננינגר מה"וול סטריט ג'ורנל" את המסר כי "הקפיטליזם הוא שהציל את הכורים". זאת, בניגוד לאמצעי התקשורת שהעדיפו הבאת סיפורים רגשניים בליווי סיקור רציף של הפוליטיקאים והחדרת האמונה שהמדינה היא הישות הכל יכולה שנחלצה לעזור ולהציל, זאת לצד התביעה להגברת רגולציה לשם מניעת הישנותם של אסונות כאלו.
כך למעשה הדירו מן התמונה הפוליטיקאים והביורוקרטים את הגיבורים האמיתיים - את אנשי העסקים, את היצרנים ואת היזמים של השוק החופשי - שבמאבקם המתמיד לשכלול מוצריהם הובילו לכך שתאונה, שהייתה מסתיימת במוות ודאי לפני שנים לא רבות, הפכה למבצע הצלה מזהיר. התוצאה השלילית של הסיקור העקום ושל הפרשנויות אודות פרשת החילוץ יקדמו ככל הנראה מכבש לחצים ביורוקרטי אשר יערים מחסומים בפני היזמות והשוק הפרטי ואשר יגביל את יכולת הפעולה של אותם גיבורי החילוץ האמיתיים. וכך, בניגוד למוטו של "סנטר רוק" המכריז: "לקדוח מהר יותר, לפעול חזק יותר ולעבוד חכם יותר", כנראה נקבל את הגירסה הביורוקרטית שלו: "לקדוח לאט יותר, חלש יותר וטיפשי יותר".

לאתר מגזין מראה
בועז ארד-ארדר הוא עמית מחקר ב"מכון ירושלים לחקר שווקים". מנהל תקשורת שיווקית ופובליציסט, ועורך כתב-העת "אנוכי" של תלמידי הפילוסופיה של איין ראנד.
תאריך:  23/10/2010   |   עודכן:  24/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי הציל את הכורים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הקפיטליזם הוא שגרם לתאונה
סוציאליסט ראלי   |  23/10/10 18:09
2
תודה לך בועז ארד, תודה.
הפאש הגאה  |  23/10/10 21:09
3
חוסר הראליות של הסוציאליסט
איש  |  24/10/10 11:04
4
גרביים עם סיב הנחושת למטיילים
לפידות  |  18/01/11 15:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נחמן פביאן
במלאת עשור לאירועי אוקטובר 2000 מונה כיום האוכלוסיה הערבית בישראל 1.5 מיליון נפש    אוכלוסיה זו מודעת כיום, יותר מתמיד, לחשיבותו של השגשוג הכלכלי אשר לידו ה'פוליטיקה' מתגמדת    בעשור האחרון הצליחו יזמים מהמגזר הערבי להיכנס לעשירונים הגבוהים של הסולם הכלכלי    ככלל, ערביי ישראל ידועים כעשירים במצרים ובירדן שאותן הם פוקדים במספרים גדולים    נחמן פביאן מראיין את פרופ' הלל פריש
אריה אבנרי
מבצע שכזה לא נראה מאז מבצע סבתא, מי שהביאה לסיום, או נכון יותר לומר, לפתיחת הפרשייה מחדש היא כרמלה מנשה    כמאמר הקלישאה "כלב השמירה של הדמוקרטיה" יש מי שמראה כי התקשורת היא גם כלב השמירה של הביורוקרטיה    (קיפוד 35)
יוסף אורן
השיר מצטייר כפשוט וקל להבנה, כי הוא קצר, וכל מילותיו מובנות. להרגשת פשטותו תורם הרגע הקונקרטי שהוליד אותו - "אדם מקיץ משינה ורואה מול חלונו עץ אגס מלבלב". יפי התמונה מפתה לקבוע כי מדובר בשיר טבע, המהלל את עונת האביב כעונה הצובעת את הממשות במראות משמחים ובצבעים עזים, לשמחת לבו של האדם
מרדכי קידר
יאסר אלזעאתרה, עיתונאי פלשתיני היושב בירדן, אינו היחיד הקורא להתכונן לאינתיפאדה שלישית, והשאלה היא, האם יצליחו הוא וחבריו לשנות את האווירה ברחובות יו"ש שתביא את הציבור הפלשתיני לוותר על הכלכלה הפורחת ועל השקט היחסי למען ניסיון להשגת הישגים פוליטיים שאין הפלשתינים מצליחים להשיג באמצעות המו"מ
רפי ישראלי
אם רבין עצמו נקעה נפשו ממעשיו של שותפו ערפאת, עד כדי שהרהר בתועלת שבהמשכת התהליך, ואם היה מתנגד לוויתוריו של ברק בירושלים, ממה נובע אם כן ביטחונם של המבטיחים, כי לולא הרצח הייתה אוסלו עולה יפה? אם על ויתוריו היותר גדולים של ברק קיבלנו עוד אינתיפאדה, מניין הטענה כי בעוד מעט ויתורים היינו מגיעים לשלום?
רשימות נוספות
הושט היד וגע בם  /  בועז ארד
ויכוח בין חירשים  /  רפאל ישראלי
מאוטופיה למיסטיקה (חלק ב')  /  יוסף אורן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il