לאחר הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא התמלוגים והמלצתם שלא לשנות את המצב הקיים, דהיינו - להשאיר את הקביעה ש-12.5% מתמלוגי הנפט והגז יעברו למדינה. כיום, עוד לא ידוע מה תהיה לבסוף ההחלטה הסופית בעניין. הרי נקבעה ועדה מטעם משרד האוצר שיושבת על המדוכה בימים אלה.
קצת רקע מאז התקופות הקדומות נהגו יזמים והרפתקנים למיניהם לגלות וליזום חיפושים של מקומות, ארצות ומשאבי טבע גם לצורך התעשרות והפקת רווחים, וגם כשליחות, ולא חששו גם לסכן את ממונם אם היה צורך, ואפילו לסכן את חייהם, והכל בציפיות לקבלת תמורה נאותה. ראה למשל מקרה קולומבוס. בזכות יוזמות הרפתקניות אלו בעבר, נראה כיום עולמנו כפי שהוא כיום. היום, את אותם הרפתקנים החליפו משקיעים יזמים עם הון משלהם או של חברותיהם, כדי לרכוש זיכיונות ממדינות שונות ולקבל תמלוגים מהתוצאות, שמשקפים את היקף השקעתם והסיכון שלקחו על עצמם.
כעת ניטש הוויכוח בין המצדדים בהעלאת דמי התמלוגים, הסבורים שמשאבי המדינה שייכים לכל האזרחים ולכן חשוב שיגיע כמה שיותר כסף לקופת המדינה למען רווחת התושבים, לבין השוללים את העלאת התמלוגים לאחר גילוי מצבור הגז, בנימוק שאין זה הוגן.
אני סבור שאין לשנות את ההסכמים הקיימים מארבעה נימוקים עיקריים:
ראשית - אין זה הוגן לשנות את כללי המשחק תוך כדי המשחק, כלומר אחרי ולאור הגילוי, הדבר ישפיע לשלילה על המשך זרימת היזמים והמשקיעים לארצנו, ודי אם נקשיב בתשומת לב ראויה לדברי שותפו האמריקני של
יצחק תשובה, מר דייווידסון, יו"ר ומנכ"ל של חברת האנרגיה "נובל אנרג'י", שאמר: "אם התנאים ישונו, נשקול את המשך צעדינו. זה ללא ספק ישפיע על נכונותה של נובל אנרג'י להתחייב לחיפושי גז ונפט נוספים בישראל".
שנית - שינוי הכללים תוך כדי המשחק לא הוגן כלפי משקיעים ויזמים שסיכנו את כספם והונם בתנאים מסוימים שהוסכמו מראש. הדבר גם יפגע באמינותה של מדינת ישראל וירתיע כאמור משקיעים ויזמים נוספים.
- אומנם המדינה תקבל "רק" 12.5% תמלוגים כפי שנקבע, אך לכך יש להוסיף הכנסות נוספות לקופת המדינה, כמו למשל: 25% מס חברות וכן מס מעסיקים לביטוח לאומי. ואם נוסיף על כך גם מהכנסות מע"מ ומיסי בלו וכן מיסי עלויות הפקה ישירות ומיסי הכנסה ישירים - זה סכום לא מבוטל כלל וכלל. רביעית - מקומות עבודה; יש להניח שלמיזם זה יידרשו מאות, או אולי אלפי מקומות עבודה, החל במהנדסים ומנהלים, וכלה בעובדים מן השורה, שמעבר לתופעה הברוכה של הימצאות מקומות עבודה חדשים למשק, הרי הם משלמים מס הכנסה וביטוח לאומי לפי שכר עובדים, ועוד במעגל הקרוב ייווצרו הכנסות לעצמאים שונים נותני שירותים למיניהם כקבלני משנה שגם להם יש עובדים בשכר, והכל לקופת המדינה, כך שלא אלמן ישראל. לסיכום המסקנות נשאלת השאלה העקרונית, איך ממשלת ישראל יכולה לשנות גובה התקבולים המגיעים לה מהקידוחים לאחר שכבר נסגרה העסקה בינה לבין החברה הבינלאומית נובל אנרג'י וחברת דלק? משרד האוצר חייב לקחת בחשבון שיקוליו את מכלול ההכנסות למדינה שיתקבלו, לפני שמבריחים את היזמים והמשקיעים השונים. ואם רוצים להעלות את התמלוגים, מן הראוי שזה לא יחול על הגילוי הנוכחי של הנפט והגז. כלומר, עסקה חייבת להיות כדאית לשני הצדדים. אפשרות נוספת: אם המדינה והאוצר אינם מעוניינים שיזמים ומשקיעים ירוויחו כל-כך הרבה, אדרבה - שהם ייזמו השקעות עתירות סיכון למיזמים שונים מקופת המדינה ובמקרה של הצלחה, כל הרווחים יהיו לקופת המדינה, אך לא נראה שהמדינה תעז לקחת סיכונים. כך, טוב הכנסות של 12.5% מהתמלוגים ועוד מהכנסות נוספות למדינה ממיזם ומפרויקט שמצליח, מאשר שתהיה שממה מוחלטת בגלל חוסר כדאיות ועניין מצד היזמים.