X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מערכת החינוך נמצאת כבר שנים בדעיכה, כאשר הדבר בא לידי ביטוי בהתדרדרות מוסרית של הנוער ובהתדרדרות בהישגים הלימודיים של תלמידי ישראל השאלה המתבקשת היא מה הביא את המורים ואת המערכת למצב הזה, והתשובה הברורה היא גם מפתיעה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

מערכת החינוך נמצאת כבר שנים בדעיכה, כאשר הדבר בה לידי ביטוי בהתדרדרות מוסרית של הנוער ובהתדרדרות בהישגים הלימודיים של תלמידי ישראל. האלימות בביתי הספר הולכת וגוברת, כאשר ניתן לראות גלישה של האלימות גם לחברה כולה, מאחר שתלמידים אלימים הופכים גם לאזרחים אלימים. במקביל ישנה מגמה של ירידה מתמדת גם בהישגים של תלמידי ישראל, כאשר ניתן לראות שהן ברמה הבינלאומית ישראל מתדרדרת למקומות נמוכים מאוד, וגם מבחינת רמת הציונים בבחינות הבגרות ישנה מגמת ירידה שלא נפסקת. התדרדרות זאת בהישגים פוגעת קשה ביכולת של ישראל להתחרות ברמה הבינלאומית, כי ירידת ההישגים בקרב הנוער, מתורגמת ישר גם לירידה בהישגים של ישראל בתחומי התעשיה, המדע, והכלכלה.
גורם מרכזי להתדרדרות הכללית הזאת של מערכת החינוך הוא מעמד המורה, שבהשוואה למעמדו בעולם ובהשוואה למקצועות אחרים במגזר הציבורי בארץ, הופך למקצוע שאין כבוד בצידו. שכר המורים הוא מהנמוכים בעולם פר שעה, ולפי דוח השכר האחרון הוא גם נמוך בהרבה בהשוואה לממוצע השכר במגזר הציבורי. בנוסף על כך המורים בישראל עובדים גם יותר שעות מכל מקום בעולם, כאשר על-פי דוח ה- OECD משנת 2009 ישראל מדורגת במקומות הגבוהים, מבחינת מספר שעות שמלמד מורה, וגם מחישובים של שעות העבודה לפי רפורמת אופק חדש עולה שהמורה בישראל עובד מספר שעות שהוא גדול מהממוצע במדינות ה-OECD,שבהם כאמור המורים מרוויחים יותר.
המורה בישראל גם עובד יותר קשה מבחינת המשימות שמוטלות עליו, ולא רק מבחינת מספר השעות הגדול שהוא מלמד. בישראל בהשוואה למדינות ה-OECD למורה יש יותר תלמידים, כאשר ממוצע התלמידים פר כיתה הוא מהגדולים בעולם. הממצע בישראל הוא 27, לעומת הממוצע במדינות ה-OECD ששם הממוצע הוא 22, ולעומת ארה"ב שבה אנחנו רואים, שברוב המדינות יש חקיקה שמגבילה את מספר התלמידים בכיתה ל-20. הממצע בישראל שהוא גבוהה גם כך ביחס לעולם, מסתיר את המצב שהוא קשה הרבה יותר, כאשר מעדויות של מורים הן בחטיבות הביניים, והן בבתי הספר היסודיים, עולה שהם נאלצים לרוב ללמד כיתות שבהם יש 39-40 תלמידים, מבלי שאף אחד במשרד החינוך מתחשב בקושי שנובע מלימוד של כל הרבה תלמידים, או לוקח אחריות על הפגיעה בהישגים של התלמידים אלה, שנגרמת, כתוצאה, ממספר התלמידים הגבוהה שאיתם המורה צריך להתמודד.
השאלה המתבקשת היא מה הביא את המורים ואת מערכת החינוך למצב הזה, והתשובה על השאלה הזאת למרות שהיא ברורה, היא גם מפתיעה. האזרחים ואנשי מערכת החינוך מבינים שהבעיה המרכזית של מערכת החינוך נובעת מהמחסור במשאבים. מחקרים של רשות המחקר של הכנסת, וכן מחקרים בינלאומיים אימתו עובדה זאת, כאשר חשפו שההוצאה של מדינת ישראל "על כל תלמיד" היא נמוכה מהממוצע העולמי, ודוחות של הכנסת אף הראו שבכל המדדים החל מהשקעה על תשתיות, ועד להשקעה בשכר של מורים, ישראל משקיעה פחות משאבים מרוב המדינות בעולם המערבי. עובדה זאת ידועה לכולנו, אבל מה שלא ברור הוא מדוע המורים שותקים לנוכח המצב הזה, שבו הם לא מתוגמלים על עבודתם, והם גם עובדים במערכת שלא מתפקדת?
התשובה מצויה, למרבה הפלא, באופי ההתארגנות של המורים עצמם, כאשר מסתבר שהמדינה הצליחה לשבור את ארגוני המורים, על-ידי כך שגרמה לפיצול בין שני ארגוני המורים הגדולים, ובמקביל לכך יצרה ברית עם הסתדרות המורים, שהפכה להיות חותמת גומי של המדינה. הסתדרות המורים הפסיקה לייצג את האינטרסים האמיתיים של המורים, ומורים רבים מרגישים מרומים על-ידי ההסתדרות, שכפתה עליהם את ההצטרפות לרפורמת "אופק חדש", שרק פגעה בתנאי השכר שלהם, הגדילה את שעות העבודה שלהם, וחמור מכך הגבילה את היכולת שלהם להיאבק על זכויותיהם כאזרחים.
מכאן שהבעיה האמיתית היא לא שאין תקציב במערכת החינוך, אלא שאין מי שילחם על תקציב, מאחר שארגון העובדים הגדול של משרד החינוך "מכר" את המורים תמורת אינטרסים צרים, והסכים להמשך העושק שהם עוברים. ההוכחה לכך היא שאפילו דוח השכר האחרון, שמצביע בפירוש על המצב העגום של המורים, וגם לא פרסום תקציב המדינה וחוק ההסדרים ששוב פוגעים בחינוך, גרמו לתגובה הולמת של הסתדרות המורים, שהייתה אמורה להוביל את המאבק המיוחל, על עתידו של החינוך בישראל.

תאריך:  29/10/2010   |   עודכן:  29/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיעור בעושק של מורים
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
כמה שאתה צודק לגבי הסתדרות המו
ירדנה  |  30/10/10 14:00
2
המצב בדיוק הפוך
נדב  |  31/10/10 09:17
 
- תוספת שכר תמורת תוספת
הצחקת אותי  |  2/11/10 12:02
 
- ארגון המורים הוא לא ארגון של
דוודה  |  11/11/10 16:59
3
מורה רעב
ברוך אסייג  |  1/11/10 19:02
4
אתה לא אשם בכך
חסר סבלנות  |  2/11/10 13:18
5
עושק מורים לאור היום
מורה לשעבר  |  4/11/10 08:32
6
צריך לשבות
עז  |  7/11/10 15:41
7
עושק מורים
שירה  |  8/11/10 10:17
8
הולכת שלל
קלמן  |  11/11/10 18:19
9
מנהלי בתי הספר משפילים מורים!! ל"ת
המצב נורא  |  11/11/10 19:07
10
מנהיג שהוא לא עבד
מורה  |  13/11/10 08:49
 
- וסרמן
יהודיה כואבת  |  17/11/10 20:43
11
עושק של המורים
מיכל  |  16/11/10 23:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי ברעם
לא ניתן לכפות את עולם הערכים שלנו על הערבים. לא ניתן להשלות את עצמנו שיש לנו ולהם את אותו עולם ערכים. אם היינו לומדים ערבית ומזרחנות כמקצועות חובה בביה"ס התיכון, אולי היינו קצת יותר צנועים וענווים, והיינו מקטינים את עצמנו ע"מ לראות את המציאות כהווייתה ולא כפי שהיינו רוצים שתהיה
דמיטרי רייזמן
לפני כמה ימים התגלגל לידיי מסמך מרתק, אשר העלה בזיכרוני את הספר "ממלכת המראות העקומות" משנת 1951    המסמך נושא לוגו של "אורט על שם יצחק רבין, גן-יבנה" ומוסבר בו מה הם משטרים טוטליטאריים, איך ובאלו נסיבות נוצרו, ובין שאר הסממנים העיקריים של משטרים כגון אלה, מודגש לא אחר מאשר פולחן האישיות...
איתן קלינסקי
ממשלת ישראל החליטה למחוק את כתמי האירוע המזוויע, שהתרחש במבואות כפר קאסם, בסולחה כפויה    רק מוח מעוות יכול לנקות את מצפונו בסולחה שאליה הוא גורר הנהגה ערבית כנועה
נרי אבנרי
אם מה שאומרת ציפורה לבני הוא נכון, העיתון שלך פרסם ידיעה שקרית, או בלשונה "מנותקת מהמציאות, ומשוללת עובדתית"    אם העיתון שלך פרסם ידיעה נכונה בנושא, הרי שציפורה מוציאה דיבת העיתון שלך רעה
נפתלי רז
יצחק רבין, ראש הממשלה, נרצח על מזבח השלום והדמוקרטיה. לכן חייבים לחזור מחר לכיכר - לתמוך בזכר רבין, לתמוך בשלום, לתמוך בדמוקרטיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il