X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בפרשת השבוע מוזכרות דרכי הנועם של אברהם אבינו כלפי היושבים בארץ, שלא חשב עצמו כאדון הארץ על-אף כל ההבטחות שהובטחו לו מאת האלוקים הכבוד שרחש לאחר צריך להוות תמרור דרך עבורנו
▪  ▪  ▪
ציון קברו של אברהם אבינו, בעל מידת הכבוד לאחר, במערת המכפלה [צילום: פלאש 90]

השבת קראנו את פרשת "חיי שרה". בפרשת זו אנחנו עדים למשא-ומתן ארוך ומייגע כפי שמתואר בבראשית כ"ג. אנו מתוודעים לבקשות, להפצרות, לעניינים פורמאליים של מקח וממכר.
"בדרך כלל לשון התורה מקצרת בכל מקום בפרטים. מוותרת על תיאורי סביבה, נוף, תלבושות, אפילו קלסתר פנים, אלא אם כן יש צורך בכל אלה" - כך כותבת נחמה ליבוביץ בספרה "עיונים בספר בראשית" בבואה לדון בפרשת "חיי שרה".
חשוב שנשים לב לשאלה שמעוררת נחמה ליבוביץ - התורה, שממעטת בתיאור הפרטים, מדוע נהגה ברחבות אפית דווקא בפרק כ"ג בספר בראשית בפרשת "חיי שרה"?
ניתן למצוא תשובות רבות לשאלה "מדוע דווקא האריכה התורה בפרשה זו". המלבי"ם, גם הוא שואל: "למה האריך בסיפור הזה?". רבים הם הפרשנים, שתשובתם לשאלה זו מתבססת על ההבנה, שהפירוט נועד להבליט בקניית מערת המכפלה, סמל לראשית ההתנחלות בארץ על-ידי קניין קרקע בתוכה, כדברי בראשית רבה עט, ז'.
אברהם שלי
אני מעלה מתוך הפירוט וההרחבה האפית את דמות אברהם שלי. אברהם המתנהל בכבוד עם אלו שחיים כאן, מכיר שהוא בא למקום בו ישנם אנשים. אברהם שנושא עימו את בשורת "לך לך", בשורה של "אעשך לגוי גדול" ו"נתברכו בך כל משפחות האדמה", מסמל לי את הצניעות והענווה, ובעיקר כבוד לאלו שחיים כאן. אברהם בא לכאן מארם נהריים. הוא פוגש בני עמים חיים, כמו חתים ויבוסים. לכן לשון פנייתו היא אדיבה ומלאת כבוד למי שחי כאן לפני בואו הנה - "גֵּר וְתוֹשָב אֲנֹכִי עִמָּכֶם תְּנוּ לִי אֲחוּזַת בַּיִת".
אברהם לא מנהל דיאלוג בשם 'אני אדון הארץ, לי היא הובטחה', אלא מתוך כבוד והערכה לכל החיים בארץ כנען. כי רק ביחד נבנה כאן חיים. אברהם מכיר בקיומו של עם שחי כאן. במשא-ומתן הוא קד "לעם-הארץ לבני-חת" (אני מודע לקיומו של הפירוש ש"עם הארץ" מתייחס רק למכובדים). הכבוד שרוחש אברהם לחיים כאן - לעם החי בארץ הזו - מהווה עבורי תמרור דרך לחיינו עתה בארץ הזו.
עבר בן-קיימא
ואם דיברנו על קנייה, גם התורה מכבדת את זכרם של אלו שחיו כאן קודם. אברהם קנה את מערת המכפלה בכסף מלא, כאשר בניו, יצחק וישמעאל, קוברים אותו. מציינת התורה שקברו את אברהם "אל מערת המכפלה אשר אל שדה עפרון בן צוהר החתי". למעשה, מערת המכפלה היא קניינו של אברהם, אבל הכתובים לא מוחקים לחלוטין את העבר של אלו שחיו כאן. מזכירים את עפרון בן צוהר בן העם החתי.
הפרשה מסתיימת בתיאור קבורת אברהם בידי בניו, ישמעאל ויצחק; יצחק שהיה על סף העקידה וישמעאל שגורש, כורתים יחדיו ברית עקודים ומגורשים כדי לחלוק כבוד אחרון לאביהם ולקוברו בארץ הזו. אני מייחל לכך שבני העקודים והמגורשים, בני ישמעאל ויצחק, יכרתו ברית לחיים בארץ הזו. ברית של חיים, בהם לא יהיו יותר עקודים ולא יהיו מגורשים מביתם. ברית של כבוד אחד לרעהו, ברית של כבוד אחד למאווייו הלאומיים של זולתו.

תאריך:  31/10/2010   |   עודכן:  01/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות פרשת "חיי שרה" (א')
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
אברהם בשרותו של סטאלין.
מורה נבוכים  |  1/11/10 11:26
 
- מורה נבוכים, אתה היית מורה???
שאלה למורה נבוכים  |  1/11/10 13:03
 
- תשובה לגב' חן/בן ארי
מורה נבוכים  |  1/11/10 13:37
 
- מה אתה מתפלא מורה נבוכים
אלישמע  |  1/11/10 14:39
2
איתן ,אני מחזקת את ידיך
שלומית אבן חן  |  1/11/10 12:56
 
- ושלומית חייבת לקלקל לנו החגיגה
איש עצוב  |  1/11/10 13:11
 
- הקרקור הקבוע שלך ל"ת
אלישמע  |  1/11/10 14:29
3
עכשיו החכמתי!!!!
איש עצוב  |  1/11/10 13:09
 
- כבר אמרתי לך שאתה חי ל הירח
אלישמע  |  1/11/10 14:45
 
- אדם באמונתו יחיה. ל"ת
איש עצוב  |  1/11/10 15:52
4
הרהורים של עם הארץ (עכשוי)
קורא ותיק  |  1/11/10 14:34
 
- קורא ותיק,זה לא שהוא לא מבין
אלישמע  |  1/11/10 15:49
5
חוסר הבנה
פנחס  |  1/11/10 19:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
עו"ד יעקב וינרוט, בבקשתו להחיל עליו את חזקת האינטליגנציה, יצר או מתכוון ליצור פאזה חדשה של חזקה משפטית, שלא נשמעה ולא נלמדה עד עכשיו במערכת המשפט
הרצל חקק
השנה מלאו 500 שנים להולדתה של דונה גרציה    הרצל חקק מפרסם איגרת לדונה גרציה    המכתב מנוסח כשורות איגרת שכותבת ילדה עברייה, שנולדה במדינת ישראל    שורות מרגשות לדונה גרציה, מדוע אנו זוכרים אותה, מה יישאר ממנה לדורות
אביתר בן-צדף
בדרך ארצה "צרם" את עיני התאריך על העיתונים: 24 באוקטובר - 37 שנים לתבוסתנו ביום הכיפורים    גנזך המדינה פרסם כמה מסמכים שלא חידשו דבר על המלחמה, ובמדינת הגמדים רעש ומהומה, שיצרו עוד דוגמה מצוינת לרדידות הדיון הציבורי במקומותינו    הופתענו. אך זו לא הסיבה לכישלון הנורא ביותר של צה"ל במלחמת יוה"כ    זו לא הייתה תבוסתנו הראשונה. כשלוש שנים וחודשיים קודם לכן, הובסנו במלחמת ההתשה
הרב אליהו קאופמן
הנגבי מבקש לא לחייבו בקלון כדי "להמשיך בעשייה הציבורית ולאחד את העם"    על איזו עשייה ציבורית הוא מדבר? על עשייה ציבורית של מינויים פוליטיים? של עדויות שקר?
אורי אבנרי
שליטי רומא העניקו להמונים "לחם ומשחקי-קרקס" כדי להסיח את דעתם מענייני המדינה. פרשות-השחיתות, הרודפות זו את זו, מהוות את משחקי הקרקס שלנו ועוזרות לתקשורת - ולציבור כולו - לדחוק הצידה את הנושאים המרכזיים של קיומנו: הכיבוש, חיסול סיכויי השלום, הרחבת ההתנחלויות, המצור המתמשך על עזה ועוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il