"
כולם שואלים אותן שאלות וכולם עונים אותן תשובות". דברי ד"ר גבי אביטל, שציטט מדברי הגשש החיוור, ב
מאמר שעסק בתקשורת ה'גל"צית'.
כזכור, שר החינוך
גדעון סער פיטר את המדען הראשי במשרדו, ד"ר אביטל, לאחר התבטאויות שלא מצאו חן בעיניו. כך אמר כי תורת האבולוציה של דארווין היא השערה בלבד, הנשענת על שלילת קיומו של אלוהים, וביקש לחשוף את התלמידים לדעות אחרות; כך תקף את 'הדת הירוקה' וטען כי האדם אינו אחראי להתחממות כדור
הארץ ("עליית הטמפרטורה קדמה לעליית הפחמן הדו-חמצני"); המשיך עם הסופרים המובילים ("אין כאן אהבת מולדת, הם מזדהים עם האויב"); תקף את שופטי בג"צ על החלטתם לאשר ערוץ פורנוגרפיה ("נמוכי רוח, הגמוניה עלובה"). אביטל נגע גם ב"מלך המשרד"
1, כלשונו – המחשב ("מח-שב"): תוכנית 'מחר-98' שנוסדה לפני 15 שנה ובה תוכנית ללימוד מדעים בגיל נמוך, כולל גן ילדים; "גם אז נערכו השתלמויות למורים, והונפק מחשב נייד לכל מורה. מעבדות חדישות נבנו ובעיקר המון כסף וכוונות טובות. אם כן, מה קרה מאז? הרי היינו צריכים לקבל היום לפחות מחצית מכלל הבוגרים שיימצאו בתחומי המדעים, ולא היה צריך שוב תוכנית מדעית לילדינו המצוינים".
לד"ר אביטל, אדם מרתק ויצירתי, היו מגוון עצות לשרה הקודמת, פרופ'
יולי תמיר:
- אין לקרוא למורה בשמו הפרטי. בתחילת השיעור, התלמידים יעמדו בעיקר מפאת הכבוד ההכרחי למורה וגם למען השקט והסדר, ממש כמו בבית המשפט. אם ישכילו מורות ישראל ללמד חצי שעה נטו בשיעור, לא יצטרכו תגבורים ולא ימי לימוד ארוכים.
- לבוש המורות יתאים לכבוד אותו הן דורשות בצדק. לא גופיות ולא מכנסי התעמלות הדוקים, וגם לא תצוגות אופנה מזדמנות.
- חשוב לבדוק מחדש את תועלתו של מלך המשרד, הוא המחשב. אחרי שילדינו הפכו אותו למכונת משחקים והורדות מוזיקה, מוטב לבדוק היטב מה טיבם של "מאגרי המידע" ומה תועלתם לילדים שטרם יודעים קרוא וכתוב כראוי. וראוי לשנן שהמילה מחשב מורכבת מההברות מח-שב.
את מאמרו חתם: "כבוד השרה, איינשטיין ונילס בוהר, יובל נאמן וישראל אומן, גם את וגם כותב שורות אלה, סליחה על ההפלגה בצניעות, לא למדו מדעים בגן הילדים. למדנו ושיננו, נתנו כבוד למורה ושרר שקט בשיעור".
ד"ר אביטל מצטרף בעצם לדעתו של פרופ' פאפרט
2 (Papert), מפתח שפת ה-LOGO, שאמר כי הילד צריך לתכנת את המחשב ולא המחשב את הילד. פאפרט פיתח תורה בה הילד ישתמש בעולם המושגים
שלו כבסיס להבנת האלגברה ומתמטיקה. שפת הלוגו היא דוגמה לתכנות המחשב והרחבת תפקידו כדי ללמוד מושגים מורכבים, לא רק לרינגטון של נינט, או "מכונת משחקים", כלשונו של ד"ר אביטל.
הבנתם למה פוטר מר אביטל? מדען הטילים נגע בפוליטיקה הכי רגישה, הצביע על חולאים של חברה ואיים בכך על אלפי משרות סרק – ואולי גם על מר סער עצמו. האם כבוד השר מתאים למשרה החשובה והעמוקה הזו? על כך תוכלו לקרוא בטור שכתבתי בעבר.
בראשית הטור צוטט הגשש החיוור. לא רק הגשש חיוור למעשה פיטוריו של המדען הראשי במשרד החינוך לשעבר, אלא קומיסרי התרבות הפלורליסטית כולה. בעצם, חלקה.לא תורת האבולוציה עומדת למשפט חוזר אלא "ויכוח תרבותי" שלם, כפי שאמר ד"ר אביטל עצמו בכינוס שכותרתו: "סתימת פיות או חופש המחשבה". ואם כבר הגשש, זה ביקש למנות שר מלחמה: "שיש שר חינוך יש חינוך? לא. אז שיהיה שר מלחמה לא תהיה מלחמה...".