X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מול הרוחות הרעות של ליברמן והימין הקיצוני, דרוש לנו החיבור בין אברהם אבינו בפרשת "חיי שרה" ובין ההקשבה לזעקתו של אחד העם: "מוכרחים אנו להיזהר לבלתי לעורר את חמת עם הארץ ע"י מעשים מגונים"
▪  ▪  ▪
הרהורים בעקבות פרשת "חיי שרה" (א')
איתן קלינסקי
בפרשת השבוע מוזכרות דרכי הנועם של אברהם אבינו כלפי היושבים בארץ, שלא חשב עצמו כאדון הארץ על-אף כל ההבטחות שהובטחו לו מאת האלוקים * הכבוד שרחש לאחר צריך להוות תמרור דרך עבורנו
לרשימה המלאה

אברהם לא בא אל בני חת בחברון עם אמירות מתוך הספירות השמימיות כמו "לך לך... ואעשך לגוי גדול" [בראשית, י"ב, 2]. הוא גם לא בא אליהם עם האמירה שנחצבה ב"ברית בין הבתרים", שלזרעו ניתנה הארץ הזאת "מנהר מצרים עד הנהר הגדול נהר פרת" [שם, ט"ו, 19].
פרקטיקת החיים היומיומית של אברהם אינה מתנהלת על-פי אותן ספירות שמימיות, לפי מה שמיועד לו בבראשית ט"ו, 19 - לחוש ולפעול כמי שנמצא מעל הקיני, הקניזי, הקדמוני, החתי, הפריזי, הרפאים, האמורי, הגרגשי, הכנעני, האמורי והיבוסי. כל התנהגותו של אברהם בפרשת "חיי שרה" מציגה אברהם אחר.
בפרקטיקת החיים של אברהם ישנה הענווה וההכרה בקיום בן העם האחר. ישנם ילידי המקום. מתוך הכרה בקיומם הוא בא לבני חת, החיים בקריית ארבע היא חברון. הוא בא אליהם מתוך כבוד והערכה למי שחי כאן לפניו.
פרק אחד לפני שבא אברהם לבני חת בפרק כ"ב, הוא מתעטף בהבטחה אלוקית, שהארץ הזו יועדה לזרעו, "ואברכך, והרבה ארבה את זרעך ככוכבי השמים" [כ"ב, 17]. אברהם לא בא אל בני חת מתוך גבהות ההבטחה השמימית שהכל שלי ורק שלי. אברהם בא אל בני חת ביראת כבוד כלפי אזרחים החיים כאן - "גר ותושב אני עמכם" [כ"ג, 4].
אחרי שהגדיר את מעמדו כלפיהם במישור האזרחי, הוא משטח את בקשתו בנימוס רב, שיאפשרו לו לרכוש תמורת כסף מלא אחוזת קבר לקבור את מתו, את רעייתו. ולכן במשא-ומתן גם הם חולקים לו כבוד - "נשיא אלוהים אתה בתוכנו, במבחר קברינו קבור את מתיך" [כ"ג, 6].
אברהם לא בא אל האנשים החיים בארץ, ילידי המקום, מתוך הגבהות הדתית והברכה האלוקית, אלא מתוך ענווה של אדם כלפי בני אדם אחרים - "ויקם אברהם וישתחו לעם הארץ, לבני חת" [כ"ג, 7]. הקידה היא אקט של הערכה ורחישת כבוד לכל החיים כאן לפניו. קבלת נימוסיהם ואורח חייהם ומעל הכל - רחישת כבוד של אדם כלפי זולתו.
אברהם הציב לי בפרשת חייו, ובמיוחד בפרשת חיי שרה, את התמרורים לחיים בארץ הזו, כאשר אנו חוזרים אליה אחרי שאלפיים שנה לא היינו כאן.
לפרשת "חיי שרה" אני מבקש לצרף את זעקתו של אחד העם במאמרו "אמת מארץ ישראל": "הן זאת עלינו ללמוד מדברי ימינו בעבר ובהווה, עד כמה מוכרחים אנו להיזהר לבלתי לעורר את חמת עם הארץ על-ידי מעשים מגונים. עד כמה עלינו להיות זהירים בהתנהגותנו עִם עַם נוכרי, שאנו באים לגור בתוכו מחדש, להתהלך בו בכבוד, ואין צורך לאמר בצדק ובמשפט... לא כעבד כי ימלוך...".
מול הרוחות הרעות של ליברמן והימין הקיצוני, דרוש לנו החיבור בין אברהם אבינו בפרשת "חיי שרה" ובין ההקשבה לזעקתו של אחד העם במאמר "אמת מארץ ישראל", שהבאתי רק קמצוץ מצעקתו. יותר מהקשבה, דרושה לנו עשייה ברוח הצו של אברהם ב"חיי שרה", ויישום נורמות חיים אחרות ביחסינו לעם הפלשתיני איתו אנו חיים על אותה כברת ארץ.

תאריך:  01/11/2010   |   עודכן:  01/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות פרשת "חיי שרה" (ב')
תגובות  [ 21 ] מוצגות  [ 21 ]  כתוב תגובה 
1
הנה זה בא.הטפה חלק ב'.
אלישמע  |  1/11/10 16:01
2
"עיניים להם ולא יראו אזניים"
קורא ותיק  |  1/11/10 16:14
 
- אל תשלה את עצמך
אלישמע  |  1/11/10 17:16
3
אברהם - ימין ק י צ ו נ י
איש עצוב  |  1/11/10 17:18
 
- לאיש העצוב
איתן ק.  |  1/11/10 17:46
 
- אכן כן, אני הארתי פן אחר, מאזן ל"ת
איש עצוב  |  1/11/10 18:31
4
לאיתן
מהפך 77  |  1/11/10 18:39
5
אור לגויים
א ש ליאור  |  1/11/10 23:03
 
- זה לא מצחיק מה שכתבת ל"ת
אלישמע  |  1/11/10 23:29
 
- קבל בבקשה "פרשנות" נוספת...
מורה נבוכים  |  2/11/10 13:08
 
- מורה נבוכים מעקם עובדות
שלום בן עמי  |  2/11/10 18:38
6
פירוש הולם לפרשת חיי שרה
שיקה לוין  |  2/11/10 10:49
7
אמת מארץ ישראל
ישראל בן ישראל  |  2/11/10 19:35
 
- חייו ומותו של קוויזלינג
אלישמע  |  2/11/10 22:53
 
- להשוות את אחד העם לקויזלינג ?
איתן ק  |  2/11/10 23:59
 
- אותך! לא את אחד העם
אלישמע  |  8/11/10 13:10
 
- אלישמע ירדת מהפסים
ידידיה  |  3/11/10 15:06
 
- איןלי שיג ושיח עם חסידים שוטים ל"ת
אלישמע  |  8/11/10 16:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
ישראל, כמדינה שעדיין נלחמת על עצמאותה וחירותה, דמוקרטיה מתקדמת, ליברלית ונאורה, גם היא צריכה מסגרות להגנה עצמית
יאיר דקל
העיר טומנת בחובה פלאים וגם פגמים - להלן רשמיי מ"עיר המלאכים"    בשוליים (החברתיים): הורות משותפת ללא נישואין
ערן בר-טל
דווקא השבתתו בזמן שהעולם עוד לא יצא מהמשבר הכלכלי עלולה לדרדר את ישראל לתוכו    מעבר לכך, דרישה להעלאת שכר של 10 אחוז במשכורת העובדים תעשירם שביניהם ותגדיל את פערי השכר במשק
דודו אלהרר
דודו אלהרר מסביר ליונתן בן ארצי, נכדו של ראש הממשלה יצחק רבין, מדוע נרצח סבו    התשובה - מוסמכת, פשוטה וישירה
דוד מרחב
העצרת שנערכה בכיכר רבין מוכיחה שוב עד כמה השמאל איננו כשיר לשוב לשלטון. השמאל הישראלי של נובמבר 2010 הוא אוטופי יותר, קיצוני יותר, אלים יותר. התמנון השמאלני, עם זרועות כמו 'הקרן החדשה לישראל', מופיע היום כגורם החותר תחת השלטון והלגיטימיות שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il