מנורה תבנה ברמת גן מגדל ב-340 מיליון שקל
|
אלעזר לוין
|
חברת הביטוח האחרונה נוטשת את תל אביב * מנורה ביטלה תוכנית לבנות מגדל משרדים על מגרש בבעלותה בשדרות רוטשילד * החברה תרכוש ב-39 מיליון דולר את "מגרש גטר" ברחוב ז'בוטינסקי 23 ותבנה עליו מגדל משרדים בן 32,500 מ"ר
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
חברת הביטוח מנורה-מבטחים עומדת לרכוש ממשפחות מנדלבאום וגונצ'רובסקי מגרש בדרך זבוטינסקי ברמת גן, ולבנות עליו מגדל משרדים לצרכיה. ההשקעה הכוללת תגיע ל-340 מיליון שקל. בכך מצטרפת מנורה לרוב חברות הביטוח - מגדל, הראל, הפניקס, אילון ושומרה - שנטשו בשנים האחרונות את תל אביב. לנטישה כללית-כמעט זו יש משמעויות כלכליות עמוקות, החורגות מעבר לעסקי הנדל"ן והביטוח: - ארנונה: אחת הסיבות לבריחת חברות הביטוח מתל אביב היא הארנונה הגבוהה. העירייה אומנם נהנית מהכנסות גבוהות, אבל אלו הם חיי שעה: החברות מעדיפות , בזו אחר זו, לעבור לרמת גן ופתח תקוה, כי שם השכילו העיריות לגבות מהן ארנונה נמוכה יחסית. החסכון מגיע למיליוני שקלים בשנה לכל חברה.
- זכויות בניה: חברות הביטוח קלטו בשנים האחרונות את עיסקי הפנסיה, הגמל וקרנות ההשתלמות, שהיו בידי הבנקים. הן זקוקות לבנייני משרדים נוספים. בתל אביב כמעט ואין בניינים כאלו, או מגרשים פנויים עם זכויות בניה נאותות. אם חברת ביטוח מסוימת מצאה מגרש כזה, היא הייתה נאלצת לחכות שנים, עד שהעירייה וועדותיה יאשר את תוכניות הבניה. חברת ביטוח היא עסק פעיל ודינמי, והיא לא יכולה "להתיבש" שנים עד שחולדאי וחבורתו יאשרו את הבניה. ברמת גן ופתח תקוה, לעומת זאת, מאשרות הועדות פרויקטים די במהירות - לפי הדוח האחרון של מבקר המדינה על עירית רמת גן, אולי מהר מדי.
- בניין עצמאי וגדול: מנורה-מבטחים תבנה על המגרש ברמת גן מגדל משרדים בן 32,000 מ"ר. זהו גידול של 1000% לעומת בניין המשרדים הישן, בשדרות רוטשילד פינת מאז"ה בתל אביב, שבו פעלה לפני שנים (לפני שעברה לאלנבי 115). גם עיסקי החברה והתרחבו בשיעור דומה. לפני שנים הרסה החברה בניין ישן, על מגרש בבעלותה,ברוטשילד פינת בצלאל יפה, ותיכננה לבנות שם את מגדל המשרדים שלה. עתה, נוכח התרחבותה הגדולה, כחלק מהתרחבות הענף, הגיעו המנכ"ל אהרון קלמן ועוזריו למסקנה הבלתי נמנעת, שלא די במגדל זה.
- חניה: בתל אביב אין חניה. החברות נחנקות. אחד הגורמים המרכזיים שהביאו ליציאת מגדל והראל מתל אביב היה המחסור החמור במקומות חניה, לעומת החניונים הגדולים כיום בבנינים החדשים שלהן. לגבי מנורה - אותו הסיפור. כיום היא נאלצת להתחלק עם בנק הפועלים בחניון לא-גדול, יחסית, ברחוב אלנבי 115, שהגישה אליו לא פשוטה.
- דרכי גישה: קשה מאוד להגיע לתל אביב, וזה סיפור ידוע לכל. הבעיה איננה רק של עובדי החברות ומנהליהן, אלא גם של סוכנים, יועצים ואנשי עסקים, המתגוררים בערי הלווין של תל אביב ומבקשים להגיע להנהלות המרכזיות .
- רכבת קלה-תחתית: אל תצחיקו אותי.
- חבל לעזוב את ת"א - אך אין ברירה: ראשי מנורה רצו כל השנים לשבת בתל אביב. יש לכך גם יתרונות: המשרדים קרובים למגוריו של המנכ"ל קלמן (בצפון העיר), והם מאפשרים גישה מהירה, גם בהליכה, לבנקים, לבתי ההשקעות ולשירותים שונים. מנהלי החברה רצו מאוד להישאר בתל אביב, ובדקו אפשרויות שונות. לבסוף הרימו ידיים. חבל לעזוב את העיר הגדולה - אבל אין ברירה.
|