X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מכתב ראשון על "הוצאת היובל" של שירי אברהם שלונסקי
▪  ▪  ▪
אברהם שלונסקי ב-1936 [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]
שלונסקי ב-1952 [צילום: הנס פין/לע"מ]

  • מרחביה 10 בספט' 1949
    אל אברהם שלונסקי,
    שלונסקי היקר,
    העניין אשר מכתבנו זה יטפל בו, אינו מצריך כתיבה "רשמית" דוקא, אלא שהננו רואים חשיבות ארכיונית מסוימת (בתקופת ההיסטוריה הכתובה אנו חיים, ולא נקפח את הדורות הבאים) בתעודה זאת, כשלב שקודם למעשה, מעשה אשר ידבר בעדו... ועל גופו - ותוכו - של דבר כבר דיברנו לא אחת, הלא הוא דבר הוצאת היובל של כתביך.
    מסתבר, כי שוב אין לומר עתה "אין השעה דוחקת". אדרבא, יש למסור את החומר לדפוס בימים הקרובים ביותר.
    לדעתנו, יש למסור את החומר בלי להשתהות בבירורים, אשר עצם העבודה תסייע בפתרונם, כגון שאלת מספר הכרכים, ושאלת התבנית (אורך העמוד) וכו'. השורה הלא היא נתונה, ויש ללכת אחר השורה. היקפו של החומר יקבע את היקף הכרכים, בשים לב לחלוקה אשר תיראה בעיניך לאור יריעות-ההגהה המחכימות. וכן לא קשה יהיה לקבוע תוך עבודה את שיעור העמוד הנאה והראוי-לשמו.
    שאלה אחת בלבד צריכה פתרון לאלתר, היא שאלת המוקדם והמאוחר לסידור. ונקוה, בזה כבר הגעת לידי מסקנה ברורה, ואין עיכוב.
    כן היינו רוצים שלא תשתהה העבודה משום הצורך להחליף כמה משפטים בעניין פְּשִׁיטֵי-דְסַפְרָא. בכל העניוות הנאותה נאמר, חזקה עלינו שנדע עת לכל חפץ וערך לכל ערך.
    מצדנו, עוד עלינו לברר סופית, מי יהיה המוציא לפעל של העבודה, והאפשרויות אינן מביכות-על-שום-ריבוין - אפשר לבחור בין דפוס אחדות לבין דפוס הארץ.
    דבר זה ייעשה תוך ימים ספורים, ובהגיע החומר לידנו, מיד יוכל להכנס לדפוס.
    נקוה, גם שאלת האות ברורה ואינה עומדת לבחינה. ההיקף הגדול מחייב, דוֹמנוּ, אות פראנקריל, כמקובל.
    נחכה איפוא לתשובתך עם הפרקים הראשונים הנועדים לדפוס, ליום אשר נציינו בסימן-טוב, יום ראשון לפעולה מזורזה ומכוונה עד בוא מועד, ועד בכלל.
    בתקוה טובה וברכה
    ד. הנגבי
    העתק למזכירות הקבה"א (הקיבוץ הארצי של השומר הצעיר).
    למנהלת בית ההוצאה (ספרית פועלים).
זהו מכתבו של דוד הנגבי, ממייסדי הוצאת "ספריית פועלים" ועורך בכיר בה, שכבר הרחבנו את הכתוב עליו במקומות אחרים, אל אברהם שלונסקי. נושא המכתב הוא דיבור ראשון ביניהם, שנותרה לו עדות כתובה, על הוצאה גדולה ומפוארת, "הוצאת יובל", של שירי אברהם שלונסקי. זהו כנראה הכתוב הראשון בעניין, משום ששניהם היו קרובים במשך שנים רבות, ובוודאי שהדברים התבררו ביניהם קודם לכן, בשיחות שבעל-פה. הנגבי מציין זאת בפתיח, ומצדיק את כתיבת המכתב כביכול לשם "הדורות הבאים"...
ספר השירים, שהולדתו במכתב זה, יצא לבסוף בשם "שירים", בשני כרכים, הוצאת ספריית פועלים ספרי מופת תשי"ד 1954. ניתן להניח שהוא עבר כמה וכמה גלגולים, שנמשכו על-פי מה שלפנינו כחמש שנים, עד שהתגבש לצורתו הסופית.
המכתב המתפתל של דוד הנגבי, לשון הרבים שהוא נוקט במקום שיש לנקוט לשון יחיד, הגדרותיו המיותרות והגדושות - כל אלה הם ממאפייני כתיבתו של הנגבי. מצאתי לשון מסורבלת ומתחכמת זו גם במכתבים נוספים משלו.
מעניינת התייחסותו המדייקת לצורת האות העתידה, בה יידפס הספר, פרנקריל כלשונו (היום נהוג לכתוב פרנקריהל), ולשני בתי הדפוס, דפוס הארץ ודפוס אחדות. בבתי דפוס אלה נדפסו ספרי השירה של הוצאת "ספריית פועלים", והם נחשבו כנראה באותה העת, 1949, לבתי דפוס איכותיים.
הביטוי התלמודי "פשיטי-דספרא", שהנגבי משתמש בו "בכל העניוות הנאותה", מתייחס לבירור ההוצאות הכספיות הקשורות בהוצאת הספר, שכר הסופרים וכתיבת חוזה ועוד. אני מניח שמכתבי עורכים ומשוררים היום, אם הם בכלל נכתבים עדיין, שונים מאוד ממכתב זה, שחרף הצהרתו של הנגבי, שהוא נכתב "בכל העניוות הנאותה", הרי אישיותו הלא-ענווה של העורך משתקפת מכל פסקה שבו.

תאריך:  03/11/2010   |   עודכן:  03/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה בראבי
מה הפלא שהדיכאון בימינו כה נפוץ? כמה כבר יכולים לרוץ במהירות הכמה-מגה שמחייב דור המצליחנות הזה?
עינת קורץ
במרוצת שנות האינתיפאדה התפצל הסכסוך הישראלי-פלשתיני לשלוש מערכות: פתח-חמאס, ישראל-הרשות שבהובלת פתח, וישראל-הרשות שבהובלת חמאס. חיכוכים בשלוש הזירות הזינו זה את זה, ניסיונות לשכך מתיחות באחת מהן ליבו מתח באחרות, ודינמיקה מורכבת זו הוסיפה אבן נגף בדרך לפשרה ישראלית-פלשתינית
יורם דורי
נשיא מוכה בראש אמריקה חלשה וחסרת השפעה מסכן את קיומנו    ההתלהבות אצל מקצת מהישראלים החושבים כי כישלון של הנשיא מסייע לישראל היא מטופשת וקריאות הגיל והצהלה נוכח התבוסה הדמוקרטית הן חסרות אחריות
עפר דרורי
החוק שמנסה עתה הממשלה להעביר בדבר המשך הקצאת קצבאות לאברכים נועד להכשיר בפועל את השרץ
יוני בן-מנחם
הפלשתינים מקווים שגם אם תפסיד המפלגה הדמוקרטית בבחירות לקונגרס ימשיך הנשיא אובמה לפעול בנחישות להקמתה של מדינה פלשתינית שגבולותיה הם קווי 67    הנשיא האמריקני הוא מנוף הלחץ העיקרי של הפלשתינים על ממשלת נתניהו    ישראל חייבת לשמור על יחסים קרובים וידידותיים עם הממשל האמריקני גם אם תוצאות הבחירות יחלישו את כוחו של הנשיא אובמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il