X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עמוס גבירץ פעיל שלום וזכויות אדם על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
האם הסוציאליזם מתחסל, או רק עובר תקופת שפל? מה המסקנות שהוא צריך להפיק מהצלחותיו ומכישלונותיו. ואיפה הקיבוץ בכל אלה?
▪  ▪  ▪
קיבוץ שפיים בימים שיתופיים יותר, 1.4.1971 [צילום: משה מילנר/לע"מ]

בשעה שהקיבוץ הולך ונמוג אל נבכי ההיסטוריה, מצאו לנכון מנהיגי התהליך לחגוג מאה שנים להיווסדו! תפקיד חשוב היה לקיבוץ בתהליך כיבוש ויישוב הארץ בידי התנועה הציונית, אך לא בזה ייחודו. קדמו לו המושבות של העלייה הראשונה, וחלק לא פחות חשוב נטלו המושבים והעיירות. לקיבוץ היה תפקיד נוסף, שדווקא הוא הפך אותו לחשוב עבור האנושות כולה: חלקו המיוחד בתנועה הסוציאליסטית העולמית. אגב, משום מה שכחו את המושבים בעניין - בתחילת דרכם הם הביאו צורה חשובה של שוויון, עם שמירת הפרטיות של היחיד והמשפחה.
בעקבות המהפכה התעשייתית היגרו מיליוני בני-אדם מהכפר אל העיר, בחיפוש עבודה. לעובדים ניתנו משכורות רעב, נכפו עליהם תנאי עבודה מחפירים, והמובטלים פשוט רעבו ללחם. נוצר מצב שהיה גרוע אפילו מהעבדות ומהפיאודליזם. בשתי השיטות הנוראיות האלה, היה איזשהו ביטחון קיומי למעמד הנחות, שנבע מהאינטרס של המעמדות העליונים בעבודתם. בקפיטליזם, כאשר ההיצע היה גדול מהביקוש, לא היה שום ביטחון קיומי למובטלים ולפועלים, ותמיד אפשר היה להחליפם. זה היה הזמן שבו הסוציאליזם הפך לרלוונטי. ואכן, התנועה הסוציאליסטית החלה לצבור כוח במאבקים על זכויות הפועלים.
אני רואה שתי דרכים שונות במגוון הגישות הסוציאליסטיות: האחת גורסת שהקפיטליזם היא שיטה רעה, ויש לבטלה ולהחליפה. השנייה גורסת שיש להיאבק בתוך השיטה הקפיטליסטית, לשינויה. דרך מהפכנית מול דרך אבולוציונית.
הקומוניסטים תפסו את השלטון במהפכות שביצעו במספר ארצות, והחלו לכפות שינויים תוך יצירת משטרי אימים. ככל שנחשפו מעשיהם, עלתה השאלה האם האלטרנטיבה אינה גרועה מהמשטר שאותו היא מחליפה. לעומתם, הסוציאליסטים הצליחו, במאבקים מרים, לשפר את מצבם של הפועלים, ויצרו את מדינת הרווחה.
הקיבוץ שייך לזרם המהפכני בסוציאליזם. אך במקום לתפוס את השלטון ולכפות את ערכיו על כל האזרחים, ביצע הקיבוץ מהפכה וולונטרית. רק מי שבחר בדרך חיים זאת - נטל בה חלק. ואכן, בישראל יש יותר בני אדם שהיו בקיבוץ ועזבוהו, מאלה החיים בו. הקיבוץ ניסה ליצור חברה שוויונית ללא מעמדות. הרעיון היה שהקיבוצניקים יהיו בעלי המקום ועובדיו. את החזון של שוויון ערך האדם אפשר להשיג רק בחברה שבה מתקיים שוויון ערך העבודה. חיים של שיתוף ושוויון דורשים מאבק תמידי עם הצדדים העכורים שבטבע האדם. לא תמיד הצלחנו והרבה התפשרנו, אבל עם כל החולשות והכישלונות יצרנו את החיים השוויוניים ביותר שהיו בחברה האנושית!
אינני מכיר הסבר אחד שיכולים לתת לחדלונו של הקיבוץ. חידלון זה מתרחש בתקופה היסטורית של חדלונה של כל התנועה הסוציאליסטית. ברית המועצות התפרקה, וכך כל גרורותיה. סין כבר מזמן נטשה את הדרך הקומוניסטית. הסוציאל-דמוקרטיה המערבית חדלה להיאבק על ערכיה, ובמקרים רבים דווקא ממשלות סוציאל-דמוקרטיות עוסקות בפירוק מדינת הרווחה.
אפשר לומר שכל תנועה אידיאולוגית שואפת לביטול הצורך בקיומה: כאשר תתקבל דרכה על כולם, לא יהיה עוד צורך בקיומה. האם זאת הסיבה? ואיך זה שלא צמחה תנועה סוציאליסטית חזקה במדינות העולם השלישי, העוברות תהליך תיעוש מזורז? האם ההבדל הדתי נותן הסבר? ואולי יש מתאם בין עליית רמת החיים לבין היחלשות האידיאולוגיות? ראיתי את זה בקיבוץ שלי, בשפיים: ככל שעלתה רמת החיים, עברנו מדגש על היחד לדגש על הפרט. ואולי הגלובליזציה עשתה את השינוי, כאשר בעלי ההון יכולים להעביר את מפעליהם לארצות שבהן ישלמו פחות לפועלים.
השאלה הגדולה, אחרי-הכל, היא, אם הסוציאליזם מתחסל, או רק עובר תקופה של שפל. ואם כך, מה המסקנות שהוא צריך להפיק מהצלחותיו ומכישלונותיו. ואיפה הקיבוץ בכל אלה?

תאריך:  07/11/2010   |   עודכן:  07/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מאה שנים - איפה הקיבוץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הקיבוץ: כשלון קולוסאלי!
re4  |  7/11/10 22:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דני פלג
ההסתה האנטי-אנושית והאנטי-ערבית הנשמעת בעיר צפת דוחקת מחוץ לגבולות השיח המקובל ערכים של שוויון, ערכים כלכליים ועוד
אורי אבנרי
ההתנגשות בין נתניהו ואובמה היא בלתי-נמנעת. היא תגיע לשיאה תוך שנתיים-שלוש, לכל היותר. הפריץ לא ימות והסוס לא ימות. השאלה היא אם היהודי עצמו יישאר בחיים
עו"ד אברהם פכטר
האם באמת יש לנו פרטנר לדיונים, להסכמים ולקביעת גבולות קבע?    שתי מדינות לשני עמים - נשמע יפה, מעורר תקווה לשלום ולשגשוג באזורנו, אבל מי יחתום על ההסכם - אבו מאזן או חמאס?    מורשת רבין - לשלום; מורשת אובמה - להסדר במזה"ת
יורם דורי
הילד והאיש יורם דורי נזכר בחרושת השמועות הראשונה שהופצה עם הקמת קולנוע תל אביב, בנס האורות הרצים על גבי השלטים במבנה המרהיב ובתחילת ניצני הקריירה שלו    בקשתו האחרונה עם החרבת הנוסטלגיה: רק עוד מדורת ל"ג בעומר אחת...
איתן קלינסקי
כשיעקב אבינו הכיר בעוול שגרם לעשו, הוא לא מתבייש לומר לאחיו שהוא מבקש למצוא חן בעיניו    שני הלאומים, יעקב ועשו, שתאומים ילדה אותם הארץ הזו, נועדו לחיי פיוס ורעות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il