X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מי שמחפש לעצמו סיבות להתיר, אולי יחפור עמוק ויעלה סיבות דחוקות, כדי למצוא היתר
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
אם לפני שנים הציבור הדתי לאומי צריך היה להתגונן ולהצדיק את דרכו, כיום המצב שונה לחלוטין. אנו כציבור דתי לאומי, חייבים להרים את דגלנו, דגל התורה, בגאון. להפסיק לחפש היתרים דחוקים ולהפסיק להצטדק

שאלה: אני עובד באחד הבנקים הגדולים, ואחד מתפקידי לסגור עסקות עם לקוחות. לפעמים הלקוח היא אשה והיא מושיטה לי יד לסיכום העסקה. להושיט לה יד, או לא? כאשר נכנסתי לעולם הבנקאות, זה הפריע מאד לאשתי מפני שלצערי, יש הרבה פגיעה בצניעות. קיבלתי על עצמי מגבלות שירגיעו את אשתי. לכן חשוב לי לדעת מה ההתייחסות ההלכתית לכך.
תשובה: אחת ההגדרות של אישה כלפי בעלה היא "עזר כנגדו". חכמים מפרשים: זכה נעשית לו עזר. לא זכה, כנגדו! אבל אין מקרא יוצא מידי פשוטו, ואפשר לפרש גם על-פי הכתוב, שהאישה היא עזר לבעלה בכך שהיא כנגדו. יפה מצידך שקיבלת את הקושי של אשתך, ודבר זה הביא אותך להטיל על עצמך מגבלות. יש בעלים שהיו נוזפים בנשותיהם, בטענה של חשדות שווא, חוסר אמון וכד'. כמובן שתגובתך היא הנכונה, לראות בהתנגדות של אשתך סיבה וגורם להיות זהיר יותר.
ולגוף השאלה בדבר לחיצת יד לאשה.
זכורני, לפני כ-40 שנה, הייתה הרבה פחות מודעות לבעיה שבדבר, בציבור הדתי לאומי. בחתונות למשל, היו בחורים נתקלים בשאלה זו רבות, כאשר המוזמנות היו מושיטות יד לחתן. שאלנו על כך את מורנו ורבנו הרב צבי יהודה זצ"ל, והוא השיב: "לפי הרמב"ם זה דאורייתא. לפי הרמב"ן זה דרבנן". הוא לא הניח לנו כלל פתח לשקול את העניין, אלא כאילו העמיד אותנו בפני השאלה, איזו עבירה ברצוננו לעבור - האם איסור דאורייתא או איסור דרבנן.
היסוד ההלכתי נעוץ בשאלה כיצד לפרש את לשון התורה: "איש איש אל כל שאר בשרו לא תקרבו לגלות ערווה" (ויקרא יח, ו). הרמב"ם בספר המצוות [לא תעשה שנ"ג] כותב שכל קירבה אסורה מן התורה "כאילו אמר הכתוב: שלא תקרבו שום קירוב אשר יביא לגלות ערווה". הרמב"ן בספר המצוות משיג עליו, וכותב שמן התורה אסורה רק קירבה של קיום קשר של ערוה, אבל נגיעה או חיבוק אסורים מדרבנן.
הבית-יוסף על הטור, יו"ד סימן קצ"ה נוטה לומר שלפי הרמב"ם, גם אם אשתו של אדם חולה בחולי שיש בו פיקוח נפש, יתכן שיהא אסור לבעלה לטפל בה, משום קירבה לעריות.
אולם למעשה, מתירים הפוסקים [למשל, ש"ך יו"ד קצ"ה ס"ק כ'] ונימוקם: שאינו עושה זאת דרך תאווה וחיבת ביאה. הארכתי מעט בהבאת המקורות, אך זו רק טיפה בים הגדול אשר נכתב בשאלה זו. העולה מהדברים, שהתירו נגיעה רק במקום חולי של אישה, כדוגמת רופא. למעשה, מי שמחפש לעצמו סיבות להתיר, אולי יחפור עמוק ויעלה סיבות דחוקות, כדי למצוא היתר. אך כאמור, הפוסקים הקדמונים לא העלו בדעתם להתיר בגלל נימוס.
השאלה הכללית היא, על דרך התורה בימינו.
אם לפני שנים הציבור הדתי לאומי צריך היה להתגונן ולהצדיק את דרכו, כיום המצב שונה לחלוטין. אנו כציבור דתי-לאומי, חייבים להרים את דגלנו, דגל התורה, בגאון. להפסיק לחפש היתרים דחוקים ולהפסיק להצטדק. עלינו לזקוף קומה, לדעת שיש לנו תורה קדושה ודברי חכמים המוסיפים בקודש, ולעמוד על עקרונותינו. לא יתכן שכל אחד ימשיך בדרכו, ורק התורה תצטרך להתכופף ולוותר ולחפש פתחים. אם ניתן אנו כבוד לתורתנו, נוכל לדרוש מכל הסביבה ליישר קו אל מול התורה, ולהתרומם אל המעמד הנכון והישר הראוי לעם ישראל.

כל היהדות בכף ידך
הכותב הוא רב היישוב אלון מורה וראש ישיבת ברכת יוסף ביישוב,
מרבני קוממיות.
פורסם במקור: עלון קוממיות
תאריך:  08/11/2010   |   עודכן:  08/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עזר כנגדו / Beflereli
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הושטת יד לאישה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
סבא שלי,מחכמי תימן לא היה
זקוק לכך  |  9/11/10 11:19
2
ל-1 אתה בטוח?
לוי  |  9/11/10 19:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי ברעם
בתגובה למאמר של נרי אבנרי כתב בחור חביב שהתכנה 'אבנר צפוני' את יסוד ההשקפה השמאלנית, לדבריו. תוך כדי התמודדות עם טענותיו נפקחו עיניי והבנתי שבעצם אני וכל "מחנה הימין" זה "מחנה השלום" האמיתי
מנחם רבוי
חופש הדעה והביטוי הם ערכים חשובים וזכותם של האמנים שהודיעו כי יסרבו להופיע באריאל להביע את דעתם    מאידך-גיסא, טוב יעשו התיאטראות אם ישלבו בחוזי ההתקשרות עם שחקנים סעיף האוסר עליהם להחרים הופעה מטעמים של השקפה או מיקום
חני לוז
ארגוני NIF מקבלים קידום בגל"צ    האג'נדה קובעת מה לא ישודר    מנהלת מחלקת החדשות חושפת בגילוי לב: שדרני התחנה הצבאית רוצים להשפיע על סדר היום במדינה    למה ממשיכה המדינה לממן את התחנה?
פרופ' נעם זהר, ד"ר דני אטאס
מה הם השיקולים העומדים מאחורי התביעות לשיתוף הציבור ברווחים מאוצרות הטבע שהתגלו בים התיכון? האם ניתן לכפות על המשקיעים את הגדלת חלקה של המדינה ברווחים, לאחר שאלו נטלו על עצמם סיכון כלכלי ניכר, והאם יש צידוק לשינוי ההסכם בדיעבד?    חוקרי מכון הרטמן, פרופ' נעם זהר וד"ר דני אטאס, יורדים לעומק הדילמה המוסרית והפוליטית שמאחורי הוויכוח המתלהט בנוגע למאגרי הגז
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
בהצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 שהגישה הממשלה נכללת רפורמה של ממש בתחום הליכי הדיווח והשומה ביחס למכירת נדל"ן, ובכלל זה הטלת חובת ניכוי במקור על הקונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il