X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אבי שגיא עמית מחקר בכיר מכון שלום הרטמן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אתרי שאלות ותשובות ברשת הפכו למרחב פומבי ראשון מסוגו בו נדרשים רבני הציבור ציוני דתי לשאלות בנושא היחס לגוף ולמיניות מחקרם של פרופ' אבי שגיא ויקיר אנגלנדר מגלה כי לרוב בוחרים הרבנים בתשובותיהם דווקא בגישה מהותנית ומסתגרת, המזכירה יותר ויותר את העולם החרדי
▪  ▪  ▪
כיפה בצבעי דגל הגאווה [צילום: פלאש 90]

כידוע, אחת המהפכות המרכזיות במאה העשרים הייתה המהפכה המינית. מוקד המהפכה היה בשינוי מעמד הגוף והפניית תשומת הלב לאופנים שבהם החברה מעצבת את הגוף ושולטת בו. הזיהוי המקובל של המיניות עם החומר, עם מרכיביו החייתיים של האדם, זכה לביקורת חריפה. במלים אחרות, עם המהפכה המינית בא הקץ לחלוקה בין גוף לנפש, תוך העמדת הגוף במעמד משני. מעתה, האדם הוא יש קונקרטי שגופניותו ומיניותו הם חלק אינטגרלי בקיומו.
בעקבות תפנית זו השתרשה גם ההכרה כי המונח "אדם" אינו מציין ישות מופשטת המזוהה עם תכונה כזו או אחרת: רציונאליות, יצירתיות או כל תכונה מופשטת אחרת. כעת מקובלת התפיסה לפיה בני אדם הם קודם כל יצורים גופניים. לפיכך המיניות אינה יסוד מקרי בקיומם; אדרבה, היא הקובעת את הווייתם.
הציונות הדתית, כחלק מהמהפכה המודרנית של הציונות, חילצה גם היא את הגוף מהדיכוטומיה גוף-נפש, וקיבעה אותו כמרכז הפעילות האנושית. בתודעה העצמית של מהפכני הציונית-הדתית - זו שהתגלמה, לדוגמא, בנוסחת "תורה ועבודה" - החזרת המעמד המיוחד לגוף היוותה חלק מרכזי משיקומה של היהדות.
יחד עם זאת, עד ראשית המאה הנוכחית, הציונות הדתית כמעט ולא נדרשה להביע עמדה ביחס אל המיניות בכלל ואל ההלכה בסוגיית המיניות בפרט. היו אלו השינויים הטכנולוגיים של ראשית המאה ה-21 וכניסתו של העולם הווירטואלי אל השדה ההלכתי, שדרשו ממובילי הציונות הדתית לעסוק לראשונה באופן ישיר במיניות. עניינו של מחקרנו הוא בהתמודדות הציונות-הדתית עם האתגר הזה.
בעשור האחרון, השיח ההלכתי בין הרבנים לציבור דתי נעשה בעיקר דרך אתרי שאלות ותשובות (שו"תים) וירטואליים. אתרים כגון "ישיבה", "כיפה" ו"מורשת" מעמידים לרשות הציבור רשימת רבנים הקוראים ומשיבים על השאלות ההלכתיות המופנות אליהם. השואלים הינם אנונימיים - כלומר, מוגנים מחשיפה - וביכולתם לבחור את הרב אליו הם מעוניינים להפנות את שאלותיהם. המאפיינים הללו, שלא היו קיימים עד כה בדיאלוג בין הרבנים לציבור, מאפשרים לשואלים לפתוח את רחשי לבם ולדרוש מההגמוניה הרבנית לענות על סוגיות רגישות שעד התקופה האחרונה כמעט ולא טופלו בפומבי.
לא נדרש עיון מעמיק בנושאים ה"חמים" באתרים על-מנת ללמוד כי היחס הדתי-הלכתי אל המיניות והגופניות מהווה את מרכז עולמם של השואלים. סוגיות כגון: אוננות גברית ונשית, הומוסקסואליות ולסביות ומגע לפני החתונה מטרידות אלפי שואלים. יש לזכור כי התשובות ההלכתיות באתר ממוענות לשואל, אולם הן חשופות לכלל הקוראים. בשל כך, הופכים השו"תים הווירטואליים למרחב בו נחשף הציבור לאידיאולוגיה הרבנית בסוגיות הנידונות. בנוסף, השו"תים הווירטואליים מאפשרים לנשים, לראשונה, להימצא בדיאלוג ישיר ופתוח עם הרבנים. הן מפנות שאלות מעולמן שלהן, ופעמים רבות גם מגיבות לתשובות הרבנים, הנאלצים להתמודד עם נשים ממשיות, ולא עם אישה מדומיינת.
בספרנו "גוף ומיניות בשיח הציוני-דתי החדש" שייצא לאור בקרוב, אנחנו מבקשים לעקוב אחר השיח החדש המתפתח בראשית המאה ה-21 בחברה הציונית-דתית סביב שאלת הגוף והמיניות, באמצעות בחינת טקסטים הלכתיים המופיעים בדיאלוג בין הרבנים לציבור. מסקנתנו העיקרית היא כי קו ההיכר הבולט של השיח הציוני-דתי החדש מתבטא בהצבת מתרסים גוברים והולכים המבקשים לבדל את השיח הציוני-דתי מן השיח ש"בחוץ". האירוניה ההיסטורית חוגגת את ניצחונה: הציונות הדתית, שבראשית ימיה ביקשה להיות חלק מהמהפכה הציונית המודרניסטית, מתקפדת לנוכח השינויים למרחב סגור, הדומה יותר ויותר לזה החרדי, שמעולם לא העניק אישור לגוף.
בין השאר, הספר עוסק ביחס ההלכה אל מיניות עצמית (אוננות) נשית וגברית ובמיניות אוטונומית של נשים (לסביות) - כלומר במיניות שאינה מכוונת כלפי הגבר ושאינה משמשת אמצעי עבורו. פרק נוסף מתמקד בפער שהשיח הציוני-דתי ההגמוני מייצר בין נשיות אידיאלית לבין נשיות ממשית.
יש לציין כי בעבר כבר הוצעו פתרונות הלכתיים שונים לאותן הבעיות, אולם דווקא בשיח החדש נדחו הרעיונות הללו. ההשוואה בין רעיונות שהועלו בעבר לתשובות ההלכתיות הנוכחיות מאפשרת לעמוד על טיב ההכרעה של הציונות הדתית, או לפחות של רבניה, ועל בחירתה בשיח מסתגר ומהותני ביחסו לנשים ולגברים.
למרות שעיקר דיונו של הספר הוא בשאלת הגוף והמיניות, מעקב אחר הכתיבה ההלכתית באתרי השו"ת מגלה גם כי הכתיבה הווירטואלית שונה מכתיבה הלכתית קלאסית. ניתן לומר שפוסק ההלכה במרחב הווירטואלי מתפקד כמו ה"פאסטור" (רועה) הנוצרי, שנדרש לדאוג לא רק לפענוח כתבי הקודש, אלא ממש לגאולת נפשו של צאן מאמיניו. הרועה הרבני באינטרנט אינו מסתפק בהצבת היעדים האידיאליים עבור השואל (כלומר, ב"דעתה של תורה"), אלא גם מפענח את חייו הפנימיים של השואל. הוא הפסיכולוג, והוא הוא שמאפשר לשואל להגיע מהווייתו הפסיכולוגית הבעייתית אל מרחב הגאולה, תוך ביקורת הערכים המודרניסטיים שהביאו אותו לכדי אותה מצוקה מלכתחילה.
הקריאה בפסקי ההלכה מלמדת על דיסוננס שנוצר בין החיים הממשיים של הקהילה הדתית לבין המרחב ההלכתי. כפי שכתב פוקו, שימוש בכוח טומן את זרעי ההתנגדות. הפסקים הווירטואליים, ועוד יותר מכך, תגובות השואלים אליהם, מלמדים על חוסר נחת ואף על תסיסה והתנגדות לאותה הלכה. איננו יודעים מי ינצח בקרב זה אך עצם קיומו של מאבק מלמד כי הזהות היציבה והסולידית של הציונות הדתית, או הזהות היציבה אותה התיימרה להציג, הולכת ומתערערת.

פרופ' אבי שגיא, ראש התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות ומרצה במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר-אילן, הוא עמית מחקר בכיר במכון שלום הרטמן.
יקיר אנגלנדר הוא דוקטורנט המלמד בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית, ועמית מחקר במכון הרטמן.
תאריך:  09/11/2010   |   עודכן:  09/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיח מיניות חדש
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
למה מצפה אבי שגיא
פנחס  |  9/11/10 15:18
2
מדרון חלקלק
הרצל  |  10/11/10 09:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרק הלר
תבוסתו של אובמה - אם כי השוואות היסטוריות מקלות עמה - פירושה, שכעת יהיה עליו להושיט יד לרפובליקנים ולאמץ פשרות מעשיות בסוגיות של ממשל פנימי
עליס בליטנטל
הכרזות הסופרים והאמנים המוציאות את כלל הישראלים הגרים בשומרון מכלל ישראל, מעבירות אותנו לחשכת ימי הביניים
איתמר לוין
קבוצת ידיעות אחרונות מצאה יעד חדש למתקפותיה על בנימין נתניהו: בנו יאיר    כרגיל, מהעובדות הם מעדיפים להתעלם
אמיר כרמי
אחת מערכות הפריצה הפופולריות בשנים האחרונות בקרב עברייני האינטרנט נקראת בשם שלא משאיר מקום לטעויות: Crimepack (חבילת פשע) - ערכה פשוטה לשימוש, עם ממשק שיכול לדבר אל ליבו של כל פושע מתחיל, שמאפשרת לתקוף כמות גדולה של גולשים באמצעות אתרים נגועים
יוני בן-מנחם
ההתבטאויות האחרונות של הרמטכ"ל גבי אשכנזי וראש אמ"ן עמוס ידלין יצרו חששות ברצועת עזה כי ישראל עומדת לתקוף בקרוב את הרצועה    ההתבטאויות האלה אינן יוצרות הרתעה אלא מתח מיותר שמסלים את האווירה    הירי מרצועת עזה לעבר ישראל נמשך בטפטוף מבלי שצה"ל מצליח להפסיקו
רשימות נוספות
תמלוגי הגז: מוסר פוליטי והיגיון כלכלי  /  פרופ' נעם זהר, ד"ר דני אטאס
סיגופים ופיתויים / רלה קושלבסקי  /  אביטל דוידוביץ'-אשד
הקריאה הגדולה  /  ד"ר יאיר אלדן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il