X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עיני לא טורח לטפל בקיצוץ קצבת הזיקנה, לא פועל ולא מתבטא בנושא דוח העוני, לא פועל למען מחוסרי הפנסיה, אבל טורח להתבטא כאחרון הרוכלים של שוק באר שבע
▪  ▪  ▪
עופר עיני. עהטוואל? [צילום: פלאש 90]

לאחרונה פרסם עצמו מזכ"ל ההסתדרות בהתבטאות "שונה" מהניסוח הציבורי המקובל, זו הלקוחה מהשפה הערבית בניב העירקי. זכותו. ברם, התבטאות זו העלתה מיד את השאלה - האם עופר עיני אומנם עזב את ה"שכונה" ממנה בא והגיע לתפקידו הנוכחי? או הוכיח שה"שכונה" לא עזבה אותו?
בכל מקרה, ההתבטאות שלו התקבלה גם כחריגה וגם כזו שאינה הולמת נושא תפקיד ציבורי חשוב כשלו. ואם בערבית של הניב העירקי עסקינן, נציין שבאותה התרבות, על-מנת שלא להגיד לאדם ישירות בפניו שהוא אומנם "טמבל", ישנה צורה מנומסת, אחרת, לומר לו זאת, והיא: אתה "עהטוואל"! עופר עיני, האם אתה עהטוואל?

עהטוואל - הוא טמבל

המילה טמבל חדרה לשפה העברית מן הטורקית. משמעותה המקורית בשפה זו היא עצלן, ומאז עברה בעברית גלגולים ופירושים רבים. המילה טמבל חדרה גם לשפה הערבית באותה משמעות אך מבוטאת אחרת. משמעותה עהטוואל. בעברית המדוברת המילה טמבל קיבלה גם סדרה של משמעויות שליליות. טמבל הוא טיפש שאינו מבין כלום ("טמבל תשמע מה אתה אומר?", או "טמבל לאן אתה הולך"), מטומטם, אידיוט, אוויל וכולי. המשורר הידוע שלונסקי כתב על טמבל כך: "רבע שכל, שליש של מוח/ של מין טמבל שכמוך".
גם לזמר הידוע ארקדי דוכין, יש שיר מצוין והוא סיפור אגדה על טמבל. מסופר על אורח שלפתע, בתעתועי מחשבה עצמית, הפך מכלומניק למלך. ובאותם תעתועים הכשיל עצמו והפיל עצמו לבירא עמיקתא. "על כיסאו פתאום הרגיש בכוח, גבר עם ביצים אבל בלי מוח". ועוד בהמשך מוסיף בשירתו ארקדי דוכין, על המלך: "הטיפש הטמבל התהולל ונפל, התעורר בערימה של קש וזבל, מבגדים בהם נולד, ערום וטמבל". והנמשל ברור.

עופר עיני הוא עהטוואל?

בימים אלו התפרסם דוח העוני בישראל - דוח חמור לכל הדעות והשקפות העולם. זהו עניין לציבור כולו, ללא הבדל שייכות ו/או השקפת עולם מפלגתית. האם משהו שמע בנושא זה מקולו של העהטוואל? של עיני? כלום! שקט. האם בכך התבטאה אישיותו בתפקידו שהוא טמבל? עצלן? אידיוט או טיפש?
בנוסף, חבר מועצת העיר בחיפה מוביל מאבק כלל-ארצי נגד הכוונה לקיצוץ בגמלת הזיקנה של הביטוח הלאומי. זהו עניין חברתי הקשור למאות אלפים בישראל שהגמלה היא מקור מחייתם העיקרי. האם שמעתם משהו שאמר העהטוואל בנושא זה? כלום! ועוד, במדינת ישראל ישנם קרוב למיליון אנשים אשר אין להם כל פנסיה. האם שמעתם משהו שהעהטוואל דואג לשינוי מצב זה? ממש לא. הוא דואג רק לארגוני העובדים הגדולים. אלה שיושבים לנו על השיבר או על השאלטר, מהם יש פחות מחצי מאלה ללא הפנסיה.
לדוגמה, פנסיה אופיינית ממוצעת בחברת החשמל (חח"י), שנמצאת בגרעון כספי מחריד, שלעובדיה דואג עיני עהטוואל, גובהה למעלה מ-15,000 שקל נטו. ברם, הפנסיונרים בחח"י קיבלו בזמנו העלאה בדרגה. מישהו שמע משהו בנושא זה מהעהטוואל? כלום!
אשר על כן, מכל הפירושים לטמבל, בשפה העברית, מהם הנזכרים לעיל, האם לא רק אחד, אלא כמה מהם אומנם מתאימים כראויים למזכ"ל ההסתדרות? כלומר, האם עופר עיני הוא אומנם עהטוואל? או האם לטמבל יש כובע, להתהדר בו? או שמא להפך, האם לכובע (לתפקיד) יש טמבל?
אין ספק, עיני העהטוואל דואג רק לוועדים הגדולים, מתנהג ממש כמו הטייקונים הפיננסיים, בהבדל מהותי אחד: הטייקונים מספקים מקומות עבודה ראויים לעמך בישראל, בכל המגזר העסקי בה; עופר עיני, כעהטוואל, כדי לממש את תפקידו, גובה מהעובדים של הוועדים הגדולים דמי חבר, מעבודתם! אבל עהטוואל דואג גם ל"נוספים", מעבר לאחיו שעובד אצל טייקון ראוי ומכובד, אח אחר חבר במזכירות לשכת מפלגת העבודה, המורכב מחמישה אנשים. הכיצד?
כך עובד הסוציאליזם ו/או הסוציאל דמוקרטיה. כלומר, האם עופר עיני אומנם עהטוואל? זה המהלך כבר עתה בדרכם של הברפלד ז"ל, מזכ"ל ההסתדרות לשעבר, וישראלוביץ ז"ל, גזבר ההסתדרות לשעבר, שישבו, בסופה של דרך, בבית הכלא? אשר על כן, עצה לעהטוואל: פוליטיקה היא כלי למימוש השקפת עולם ולעולם לא מטרה בפני עצמה. רוכלים בשוק באר שבע מקומם שם במרכולתם ובשפתם.

תאריך:  10/11/2010   |   עודכן:  11/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עופר עיני, האם אתה "עהטוואל"?
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה לעהטוואל
אלכס.ג  |  11/11/10 13:48
2
"כוח לעובדים" כבר נושף בעורפו ל"ת
הניה  |  11/11/10 20:49
3
הכותב אינו חש שנכשל בגזענות
ד''ר אברהם שלום  |  11/11/10 22:40
 
- המגיב לא חש שנכשל ברגשי נחיתות
בן צבי  |  12/11/10 00:58
 
- לבןצבי- למי נחתות?
ד''ר אברהם שלום  |  12/11/10 03:06
 
- מר שלום, "הגם אתה טמבל?"
בן צבי  |  12/11/10 09:30
4
התרשמותי מהכתבה
המעניינת  |  12/11/10 11:53
5
גזעני?
אורי_קל  |  12/11/10 13:42
6
מי הטמבל
דד  |  18/11/10 19:22
7
לא גזעני
דד  |  18/11/10 19:34
 
- מה זה דד או דדיים בעברית ?
בן צבי  |  20/11/10 13:02
8
כותב יקר
דד  |  21/11/10 00:55
 
- גם בתשובתך אתה אגואיסט
בן צבי  |  21/11/10 10:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
מה אנחנו נחפזים כ"כ לכונן שלום באזור? מנין גבהות הלב וההתיימרות שאנחנו מסוגלים לעשותו? הקרקע בוערת על המסלול הזה מתחת לרגלינו, ואנחנו מתעקשים לרוץ יחפים על הגחלים הלוחשות. אולי כדאי קודם לכבות את האש? להכשיר את המסלול? עם איזו נדוניה נבוא אל השלום? עם אדמה חרוכה?
ליאת נוקד-וינדר
אנחנו מודרניים, מהפכניים. לא רוצים להיאחז בעבר, לא מוכנים להיות כבולים להווה, לא רואים ממטר את העתיד
גורי גרוסמן
השואפת להיות נשיאת המדינה, משמשת דוגמה כיצד עלינו לכבד פסיקת שופטים בישראל: הטלת הקלון על הנגבי 'תקלה חמורה'
דרור אידר
בניגוד לעקרונות המוצהרים של "בצלם" - וההצהרות האחרונות של "הקרן החדשה לישראל" התומכת בו - שלא לשתף פעולה עם ארגונים השוללים את זכות קיומה של ישראל כמדינה יהודית, קיבל הארגון ב"חיוך גדול" תרומה מסבים ומסבתות המחזקים את תנועת BDS, המקדמת בעולם את רעיון הדה-לגיטימציה של ישראל
שי שהמי
רב העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית, שמואל אליהו, הסביר לקוראי "הארץ" את קריאתו לתושבי צפת להימנע מלמכור או להשכיר בתים או דירות לערבים    איש ממנהיגינו לא מחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il