X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחקר תאי הגזע פותח בפנינו, למעשה, עולם חדש ומופלא של אפשרויות שלא היו קיימות בעבר
▪  ▪  ▪
מתעוררים לחיים [צילום: AP]

עולם חדש ומופלא של אפשרויות לעיצוב הגוף יכנס בקרוב לתחום הכירורגיה הפלסטית והאסתטית: הגדלת חזה או עיצוב של עכוז באמצעות שימוש בתאי גזע ושומן טבעי. בעתיד הקרוב נוכל לפסל את הגוף באמצעות השומן טבעי שלנו ובכך לפתוח פתח לאפשרויות חדשות שעד היום יכולנו רק לחלום עליהן. ד"ר נמרוד פרידמן, מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית, מסביר על פיתוחים חדשניים בתחום הרפואה תוך שימוש מהפכני בתאי גזע בתחום הכירורגיה הפלסטית והאסתטית:
רגע של ביולוגיה - מה הם תאי גזע?
תאי גזע מתפתחים מהתאים העובריים כאשר כל אחד מהם מכיל את התכנות הדרוש על-מנת להתפתח לכל אחד ואחד מסוגי התאים. לאט ובזהירות הולכים התאים ומתמיינים באופן בו הם מקבלים תפקידים. לאחר תהליך ההתמיינות אי-אפשר לחזור לאחור. תאי גזע יכולים להפוך לתאי שריר, תאי שומן, תאי כבד אבל הם אינם יכולים לשוב לימים של טרום "התמקצעות".
יחד עם זאת, בתוך תאי הגוף עדיין יכולים להיוותר תאים ששמרו על תכונותיהם הבראשיתיות ולא עברו תהליכי התמיינות ומשום כך עדיין מכהנים כתאי גזע. לתאים הללו יש תפקיד חשוב בתהליכי החלמה וריפוי. במקרים בהם נגרם נזק לרקמות, התאים הללו (אשר נמצאים במצב מנוחה) מתעוררים לחיים ויוצאים ליצור תאים מהסוג שנדרש עתה לגוף.
שחר של יום חדש
"מתאי גזע ניתן ליצור תאים מסוגים שונים; אלא שעד לאחרונה לא ידענו כיצד להשתמש בהם לצרכי טיפול, ריפוי ושחזור. מחקר תאי הגזע פותח בפנינו, למעשה, עולם חדש ומופלא של אפשרויות שלא היו קיימות בעבר", מסביר ד"ר נמרוד פרידמן, "חשוב להבין כי כל החלמה מפציעה מותירה בסופו של דבר צלקת. גם אם החתך נעשה בתנאים אופטימליים של חדר ניתוח עדיין תישאר צלקת, מזערית אמנם, אך קיימת. יתר על כן, לאחר החלמה מהתקף לב, למשל, השריר אשר נפגע בהתקף לא משתקם אלא מתרפא בצורת צלקת ותפקודו לא ישוב להיות כשהיה. אם היינו יודעים להשיב את התפקוד שאבד, יכולות הריפוי שלנו היו משתפרות פלאים. רק על-מנת לסבר את האוזן, כיום ניתן להשתיל תאי גזע אשר מסוגלים לייצר אינסולין ובכך לרפא סוכרת נעורים, ניתן להשתיל תאי גזע במוחות אנשים הסובלים מפרקינסון ולשפר להם את התנועתיות, ניתן להשתיל תאי שריר ובכך לשפר את תפקוד הלב ועוד כהנה וכהנה".
תאי גזע והכירורגיה הפלסטית
"בתחום הכירורגיה הפלסטית צפויים תאי הגזע לחולל מהפכה של ממש", מספר ד"ר נמרוד פרידמן ומפרט: "בתחום הזרקות השומן, אם משלבים תאי גזע עם תאי שומן, אחוזי השרידות של תאי השומן עולים בצורה דרמטית. כאן המקום להסביר כי תאי שומן הם תאים רגישים באופיים, "נעלבים" בקלות ומתים ולכן לא ניתן אף פעם לדעת בוודאות אם ישרדו או ייכחדו לאחר ההשתלה. רקמת השומן שלנו עשירה בתאי גזע. משום כך ניתן לבצע שאיבה של שומן ממקומות בגוף בהם קיים עודף ואז לבצע הפרדה בין תאי שומן לבין תאי גזע. את תאי הגזע שהופרדו משתילים יחד עם השומן למקומות בגוף בהם קיים חוסר בשומן. לראשונה יש ברשותנו כלי אמין להוספה ולהעשרה של שומן מגופנו אנו משום שהשאיפה היא להימנע כמידת האפשר משתלים חיצוניים. בתהליך ההזדקנות מאבדות הפנים מנפחם (בעיקר בקרב נשים, אגב) ואז ניתן לבצע הזרקה של שומן ללחיים ולשפתיים. מקומות נוספים בגוף אליהם נהוג לבצע הזרקת שומן הם החזה והישבן. דוגמה נוספת לשימוש בתאי גזע בניתוחים פלסטיים היא שחזור אוזניים. כיום כל ניתוח שכזה הינו תהליך מורכב ומסובך אשר בסופו יש אומנם שיפור אך הפגם עדיין ייראה לעין. על-ידי השתלה של תאי גזע לתוך תבנית בצורת האוזן המבוקשת ניתן יהיה להגיע לתוצאה אופטימלית".
שאלה: זאת אומרת שבעתיד הלא רחוק נוכל לשאוב תאי שומן מן הבטן ולהשתיל אותם בחזה?
ד"ר נמרוד פרידמן משיב: "זו בהחלט השאיפה. המטרה שלנו היא בעצם להעשיר את הגוף שלנו על-ידי שימוש בחומריו הוא. זאת משום שבדרך זו ישנם סיכויי הצלחה גבוהים יותר, בהשוואה להשתלות חיצוניות".
שאלה: מהם, אם כן, היתרונות שבשימוש בשומן טבעי?
ד"ר נמרוד פרידמן: "לשומן הטבעי יש סיכויי התאקלמות טובים יותר בגוף. כיום אנו יודעים להוסיף נפח לגוף באמצעות המשאבים הטבעיים שלו, אך בעתיד בהחלט יש תקווה שנוכל להשתמש בשומן הטבעי שלנו לשם בנייה של ממש".
ומה צופן לנו העתיד?
"השאיפה העתידית היא לדעת לבצע ניתוחים אשר בסיומם ייסגר העור בלא להשאיר צלקת. לשם כך יש להבין היטב את תהליכי ההצטלקות של העור ואז להשתמש באופן נכון בתאי הגזע. כרגע אנו משתמשים בתאי גזע לשם הוספה והעשרה אך עדיין לא לשם בנייה מהיסוד. אם ניקח לדוגמה את תחום ריפוי הכוויות, הבעיה במקרה זה היא שכיום עדיין לא ניתן להביא למצב של גדילה של עור חדש. כולנו תקווה שלא ירחק היום בו נצליח לעודד את הרקמה להצמיח עור חדש במקום זה שנפגע ובכך לפצח את "קוד" התכנות של תאי גופנו". מסכם ד"ר נמרוד פרידמן.

ד"ר נמרוד פרידמן
הכותב הוא מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית, מנהל מרפאה ברח' האומנים 7, תל אביב.
תאריך:  13/11/2010   |   עודכן:  15/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תאי הגזע - מידידיו הטובים של המנתח הפלסטי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי קידר
נוכח האיום שמציב האו"ם על הלגיטימיות של חיזבאללה, ינקוט הארגון את האסטרטגיה הנקוטה במזה"ת: הוא ינצל את חולשת השלטון והצבא, "יברח קדימה", ישתלט על לבנון בכוח ובמהירות, וישים קץ למתנגדיו    כך הוא יראה מיהו בעל הבית האמיתי בארץ הארזים, ומצידו שיהגרו כל האחרים לצרפת, לקנדה או לחברתם - ישראל
בועז ארד
אם היה צורך בעוד המחשה לכך שתנועת ההתחממות הגלובלית עוברת שינוי אקלים ציבורי, הרי שהבחירות האחרונות בארה"ב העניקו אותה
קובי קמין
יש לי חדשה קטנה עבורך מר רזי ברקאי: אם כדבריך כולם מיואשים - זה לא מעט באשמתך    זה בגלל המליֶה שלך הטורח לצווח תחת כל עץ רענן שהמצב נואש ושאנו סובלים    זה כי המליה שלך מקשיב לעצמו ורק לעצמו
עמוס שריג
כמו אל קאפונה, להבדיל אלף אלפי הבדלות, הנגבי מסיים את הקריירה שלו על חטא שהוא בבחינת "געשפט", אוויר ממש
אריה פרי
15 שנים נתון עמיר בבידוד מוחלט, כל קשריו עם העולם החיצון מסתכמים בביקורים של בני משפחתו וסניגוריו, כשאפילו אסירי החמאס לא זוכים לתנאי בידוד כה חמורים    טענת השב"ס, הפרקליטות והשב"כ כי הבידוד נועד "להגן על עמיר מפני סביבת האסירים בכלא" נשמעת כטענה מופרכת שנועדה לחפות על המערכת ולא כניסיון להגן על ביטחונו הפיזי של עמיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il