X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איש עדיין לא יכול לאבחן את רוב הנפשות בחברה, כמו שאי-אפשר לאבחן כופר או מכשפה, צדיק או רשע
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

הפילוסוף אמיל מישל סיוראן כתב שהאנשים הבריאים בחברה המודרנית זקוקים נואשות לחולים, מפני שאותם אינדיבידואלים שנתפשים כחולים, הם הערובה היחידה לבריאות של כל שאר המין האנושי. הרעיון הוא שכדי "להוכיח" שיש הבדל חד וברור בין החולי לבריאות, קל הרבה יותר לסמן את הגבול באמצעות החריגים או המקרים הקיצוניים לכאורה, מאשר באמצעות הרוב, או הסימנים שמאפיינים רוב הזמן את מרבית בני האדם בהיסטוריה.
מישל פוקו הניח לנו את הספר המפורסם "תולדות השיגעון בעידן התבונה". שם הוא עוסק בהרחבה ומתעמק לאחר מחקר ארוך והכשרה פסיכיאטרית קונבנציונאלית בהיסטוריה של ההתייחסות של החברה המערבית לאוכלוסיית חולי הנפש מאז סוף ימי הביניים. כמו-כן, מפורסמת וחשובה ממנו היא הנחת היסוד של זיגמונד פרויד בכבודו ובעצמו: הוא התעקש במקומות רבים שבהם עסק בהפרעות נפשיות או במבנה הפסיכולוגי ה"רגיל", שאין לשיטתו שום הבדל מהותי בין נפש של חולה לנפש של אדם "נורמלי". ההבדל טמון בשיבושים מסוימים בתפקוד ובהבדלים בהתמודדות עם הרקע הנפשי ועם ההיסטוריה המודחקת. פרויד אפילו ציין בפירוש שהמצב שאנשים נורמטיביים קוראים לו "נורמליות" הוא פיקציה שהחברה המציאה. מפני שאף נפש אינה באמת יציבה ו"נורמלית", אלא רק שמורה קצת יותר טוב מחברתה ואולי בת-מזל ותוצר של היסטוריה נפשית יותר נוחה לעיכול.
אי-אפשר לטעון לגבי אף אחד מההוגים שהוזכרו כאן, שהם היו חסרי השכלה בנוגע לנפש האדם או שהייתה חסרה להם התנסות מעשית עם אנשים שמוגדרים היום כחולי נפש או כסובלים מהפרעות אישיות או מבעיות פסיכולוגיות. למרבה האירוניה, היחס של סיוראן, פוקו ופרויד למחלות נפש (או הפרעות) הפוך מהאבחון שמקובל היום, הן בשפה המדוברת של ההדיוטות והן על-ידי חלק ניכר מהממסד הפסיכולוגי-פסיכיאטרי. בדומה לדואליזם היהודי-נוצרי של טוב ורע, שפיות או בריאות נפשית נתפשת כמעין ניגוד מוחלט של מחלת נפש. ניתן להניח שפסיכיאטרים מקצועיים כגון פרויד ופוקו ידעו על כל ההבדלים והסכנות שכרוכים ב"פתולוגיה" נפשית. אבל במקום לבודד את החולה מהחברה, ולהסתכל רק על המחלה שלו בצורה ממסדית ואינטרסנטית, הם הרחיבו את שדה הראייה גם אל הקשרים שבין החולים, המחלות והחברה שעדיין נקראת היום "נורמלית".
סביר להניח שפרויד, פוקו או סיוראן לא היו מופתעים אם היו מספרים להם שיש מקרים מתועדים של חולי נפש שרצחו את הילדים שלהם, את ההורים שלהם או קורבנות שהם לא הכירו, או שהם ניסו לרצוח עם שלם או את כל האנושות. אבל השאלה המעניינת היא מה ההבדל בין רצח לרצח, או מה מהי מידת המסוכנות של רוצח לא-נורמלי עם עבר פסיכיאטרי לרוצח "נורמלי", שפוי ומאושר? אין קושי לראות מבחינה מעשית, שדווקא הרוצח ה"נורמלי" הוא הסוג המסוכן יותר וגם כנראה שמבחינה סטטיסטית, אם אנחנו משתמשים בהגדרה המקובלת היום של בריאות נפשית, נראה שרוב מכריע של מפיצי הפשע והאלימות בעולם הם לפי אותה הגדרה - אזרחים נורמלים, ללא עבר אפל של פסיכיאטריה.
היתרון של הפושעים השפויים פסיכיאטרית הוא שהאחים הנורמלים שלהם כבר התרגלו אליהם, והחברה תופשת אותם כסוג של רוע, אם לא מחלה כרונית מובחנת מאליה. עד כדי כך שאין אפילו טעם להבחין בה, או להעלות אותו לחדשות מעבר למינון הנורמלי של מדור הפלילים המיושן. פושעים לא-נורמלים, חולי נפש, בעלי הפרעות אישיות וכדומה, הם הזדמנות בשביל החברה לחפש פשעים חדשים עם איכויות שלא קיימות לכאורה בהיסטוריה הנורמלית העולמית. אפשר לומר שיש בחוסר או באובדן שפיות משהו אקזוטי ורומנטי בשביל מוחות שמניחים שהם עשויים מחומרים של עולם טוב יותר.
אז משם הדרך קצרה בשביל לייחס לחולי נפש בלבד התמחות בפשעים המחרידים ביותר. כאלה שהם לכאורה מעבר לסיבולת המוסרית של אדם בריא. מהמרחק של אמצעי התקשורת, כל הפנטזיה הזאת נראית הגיונית מאוד. אבל במציאות החברתית שבנתה את כל ההגדרות וההנחות של בית המשוגעים, שבו בבת-אחת גם מעמידים לדין וגם גוזלים את כל השפיות, אפשר להפוך את כל הבסיס של מגדלי הקלפים האופנתיים האלה.
אפשר להתחיל מזה שעצם ההגדרה המשפטית של חולה נפש ושל ההשלכות שלה לא ברורה אפילו לבריאי הנפש. נכון שיש הוראות משפטיות-תיאולוגיות לברר אם האדם מבחין בין לרע או לא, או האם הוא עבר באופן מספיק חולני הסתכלות פסיכיאטרית וכולי, אולם ברור שכל העניין של חופש רצון הוא בעיה פילוסופית נצחית, ושבכלים המדעיים והחברתיים שלנו אין שום דרך רציונלית (להוציא מעט מקרים חריגים וחד-משמעיים מאוד) לקבוע אם לאדם כלשהו יש או אין כך וכך רצון חופשי (הרצון החופשי שייך לתחום בפילוסופיה המטפיזיקה שהוא תיאורטי לחלוטין). התוצאה הישרה היא, שאנחנו פשוט לא יכולים לדעת עד כמה רצון חופשי של חולה נפש שונה משל נורמלי וכיצד, אבל אנחנו בכל-זאת מפעילים בתי משפט ופסיכיאטרים כדי לארגן את החברה ולנקות את מה שאנחנו לא יכולים לדעת.
מעבר לפשטנות המשפטית של העניין, אם מסתכלים על הזיהוי הישיר של החולים בתוך החברה, בפועל, כמעט שאין דרך לזהות את הרוב ובטח שלא את כולם. שוב, על-פי ההגדרה שלפיה כל מי שאובחנה אצלה מחלה, הפרעה וכולי, או כל מי שנוטל תרופות מוגדר כחולה נפש, או סובל מבעיות מהסוג הזה. הנפש היא הפשטה ואין לה סימנים חיצוניים ברורים. בדרך-כלל חולים שומרים על הנפש שלהם עם חזות נורמלית. קשה לערוך מפקד אוכלוסין או סטטיסטיקה מלאה לאוכלוסיה כזאת. ושלא לדבר על זה שהיא יותר מדי מגוונת ושיש בה שונות גדולה לפחות כמו באוכלוסיה הכללית. אולי נכון יותר לומר שזאת לא אוכלוסיה, אלא מספר רב של יחידים שאין להם מכנה-משותף חוץ מהסטיגמה החברתית.
עברו אלפי שנים עד שהפסיכולוגיה והפסיכיאטריה התחילו לאבחן ולהגדיר חולי נפש בצורה שיטתית ואנטי-חברתית. אבל אחרי הכל, היכולת לסמן ולפענח כל-כך הרבה בזמן קצר היא מוגבלת. ועם כל הקידמה לכאורה, אף אחד עדיין לא יכול לאבחן את רוב הנפשות בחברה, כמו שאי-אפשר לאבחן כופר או מכשפה, צדיק או רשע. במציאות אי-אפשר להבחין בצורה מדעית ומדויקת בין בני אדם. וההגדרה המודרנית של מחלות הנפש לא שופכת אור על הבעיה, אלא רק משחיתה אותה עם מדע והופכת רשימה ארוכה של נפשות לצלקות של החברה.

ניתוח ביקורתי של תופעה אקטואלית באמצעות כלים פילוסופיים חברתיים והיסטוריים.
הכותב הוא יועץ פילוסופי. בעל תואר שני בפילוסופיה ובוגר מכון פילוהרמוני לפילוסופיה יישומית. מנחה קבוצות ויחידים. עוסק בכתיבה בז'אנרים שונים ובין השאר מפרסם מאמרים פילוסופיים אקטואליים לקהל הרחב.
תאריך:  14/11/2010   |   עודכן:  15/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן וולפמן
ראוי שאנשי האמנות ישימו סוף להצגה בה החלו עם גל התגובות הזועם לפרסום מכתבם הראשון    ממשלת ישראל והציבור הישראלי אינם מתנגדים לזכותם להביע את דעתם הפוליטית, הם הרי עושים זאת במשך שנים באין מפריע; התנגדותם היא אך ורק להטלת חרם וביזוי תושבי ישראל
אראלה גולן
נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר הודיע כידוע באחרונה על העלאת הריבית על המשכנתאות במטרה לבלום את המשך התהליך שעלול לגרום לזעזועים למשק הישראלי
גלעד אלעזר
תגיות המטא משמשות כאבני דרך בשביל גוגל    כל תגית היא בעלת תפקיד שונה המתייחס לחלק אחר בעמוד    חלק מהתגיות מסמנות לגוגל מה חשוב בעמוד מבחינת תוכן, תגית אחרת משמשת לפתירת נושא כפילויות תוכן המופיעות באתרים וכן הלאה
נסים גבאי
הנח את מפתחות משרדך וקבל אחריות אישית    היתלות על נורמות פסולות (כמו הנגבי שטען על המינויים הפוליטיים הרבים שביצע) - לא תוציא את מדינת ישראל ממקומה הרם כמדינה מושחתת
אהוד גרנד
לא ניתן לכפות שלום על אלו שלא מעוניינים בו    האמונה הלוהטת של חלק מאנשי התקשורת וחלק מאנשי הציבור שישנה חובה 'להמשיך את התהליך המדיני' מתבררת כבזבוז זמן ומשאבים משווע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il