X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההצעה האמריקנית להקפיא את הבנייה בהתנחלויות לשלושה חודשים נוספים טומנת בחובה הסכמה אמריקנית לדרישה הפלשתינית כי יש לסכם בתקופה זו את גבולותיה של המדינה הפלשתינית העתידית אם תסכים לכך ישראל היא תאבד קלף חשוב במשא-ומתן ישראל חייבת להתמיד בדרישתה לסכם את סידורי הביטחון לפני כל דיון בנושאי הליבה של הסכסוך
▪  ▪  ▪
נתניהו. בידוד בינלאומי [צילום: AP]

כל מי שהעריך כי הפסדה של המפלגה הדמוקרטית בבחירות לקונגרס בארצות הברית יפחית את הלחץ של הנשיא אובמה על ישראל להתקדם במשא-ומתן עם הפלשתינים ככל הנראה טעה. אובמה מודאג מאידיאולוגיה חזקה ולא רק משיקולים פוליטיים. נותרה לו כשנה עד לתחילת הקמפיין למרוץ לנשיאות פעם נוספת והוא נחוש לקדם הסדר בין ישראלים לפלשתינים בתקופה הזו. לכן הלחץ המדיני של הממשל על ישראל נמשך ואף יגבר.
רמז בוטה לכך אפשר לראות בתדרוך שהעניק הממשל אובמה לעיתון הנפוץ והמשפיע ה"ניו-יורק טיימס". במאמר המערכת בסוף השבוע מתח העיתון ביקורת קשה על ראש הממשלה נתניהו וכתב כי "נתניהו החליט שההישרדות של הקואליציה שלו, בעלת הקו הנוקשה, חשובה לו יותר מאשר העבודה עם אובמה על הסכם השלום".
עכשיו מציב הממשל בפני נתניהו באופן רשמי את הצעתו לחידוש המשא-ומתן עם הפלשתינים. ישראל תקפיא את הבנייה בהתנחלויות(להוציא את הבנייה בשכונות במזרח ירושלים) לתקופה של שלושה חודשים, אך היא תחול גם על כל הבנייה שהחלה מאז ה-26 בספטמבר.
ומה תקבל ישראל בתמורה? תמיכה אמריקנית באו"ם ובפורומים בינלאומיים שתכלול גם הטלת ווטו ותמנע כפיית הסדר מדיני על ישראל. בנוסף לכך הממשל יבקש מהקונגרס לאשר אספקת 20 מטוסי קרב מתקדמים לישראל. כנראה שההצעה האמריקנית כוללת גם הבטחה אמריקנית לפעול להחרפת הסנקציות נגד אירן.
אין בה שום הבטחה לפעולה צבאית של ארצות הברית נגד אירן.
מה עוד מדאיג בהצעה הזו? ארצות הברית אומרת בהצעתה כי היא מתחייבת לא לבקש לאחר מכן הארכה נוספת של השעיית הבנייה. מהיכן נובעת ה"נדיבות" הזו? ה"נדיבות" הזו צריכה להדאיג מאוד את ישראל.
היא מעידה על כך שממשל אובמה מתייצב לצד הפלשתינים בדרישתם לסכם בראש ובראשונה את נושא גבולותיה של המדינה הפלשתינית בניגוד לעמדת ישראל הדורשת לדון בראש ובראשונה בנושא סידורי הביטחון.
הסכנה בכך היא שהפלשתינים עלולים לקבל את מבוקשם דהיינו הכרה אמריקנית בקווי 67 כגבולותיה של המדינה הפלשתינית מבלי שוויתרו על שום דבר ובעיות הליבה של הסכסוך כמו ירושלים, הפליטים, המים וסידורי הביטחון יישארו בלתי פתורות.
והדרישה הישראלית כי הפלשתינים יכירו בישראל כמדינת העם היהודי וכי יסכימו לסוף הסכסוך והקץ לתביעותיהם תישאר אף היא ללא שום מענה.
הפלשתינים עדיין לא מגיבים להצעה האמריקנית בטענה כי לא קיבלו שום עידכון רשמי מן הממשל.
למרות שהבנייה במזרח ירושלים איננה כלולה בהצעה האמריקנית אם תסכים לה ישראל יוכל יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס להציג אותה כניצחון למדיניותו.
בכך יהדוף את הביקורת הפנימית עליו בתוך תנועת הפת"ח שמחמד דחלאן הפך למובילה ואת הביקורת של תנועת החמאס. הוא יחזק את מעמדו והלחץ האמריקני הגובר על ישראל רק יעודד אותו להקשיח עמדות במשא-ומתן במיוחד בנושא הגבולות.
בינתיים הוא הצליח לבודד את ממשלת נתניהו מבחינה בינלאומית ולאלצה להסכים להקפאת הבנייה בהתנחלויות וכנראה גם להארכת הקפאת הבנייה פעם נוספת.
עם זאת ברשות הפלשתינית מודאגים משני אלמנטים של ההצעה האמריקנית. הראשון העובדה שההקפאה הבנייה לא חלה על הבנייה הישראלית במזרח ירושלים והשני האפשרות שנתניהו "ימשוך זמן" במשך תקופת ההקפאה שתימשך 90 יום ולא יגיע עימם לשום סיכום בעניין הגבולות.
ההערכות כרגע במערכת הפוליטית הן שראש המממשלה יקבל בסופו של דבר את ההצעה האמריקנית ויצליח להתגבר על ההתנגדות בממשלתו להצעה זו גם במחיר פרישת אחת המפלגות מהקואליציה וכניסתה של מפלגת קדימה לממשלה במקומה.
מה שנדרש מראש הממשלה נתניהו הוא לעמוד בתוקף על הדרישה לדון תחילה בנושא סידורי הביטחון של הסדר הקבע ולא להסכים לגבולותיה של המדינה הפלשתינית לפני שנפתרו כל דרישות הביטחון של ישראל.
אסור לאבד את קלף המיקוח החשוב הזה.

תאריך:  15/11/2010   |   עודכן:  15/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן בן דוד
חבל וכואב שתהליך גאולת האדמות שהדורות הקודמים הקריבו כל-כך הרבה למענו יסתיים במסירה מרצון של הקרקעות לגורמים אחרים ובסיום עצוב של אחד הפרקים החשובים בציונות
אסף גולן
ההצעות האמריקניות הן ההוכחה הגדולה ביותר לריחוק ולאנטי ישראליות של ממשל אובמה. למען כבוד ישראל אסור לנתניהו להיענות להן
יוסי ברנע
המשותף לימין ולשמאל בישראל בפיקציות של ישראל כמדינת לאום דמוקרטית מודרנית
בלפור חקק
עם פתיחת המו"מ עם הפלשתינים, מתנהל מסע תקשורתי חסר-תקדים, ואנו במצב של "וייוותר יעקב לבדו". הלגיטימיות שלנו, זכות ההגנה העצמית שלנו וגם זכותנו להגדרה עצמית כמדינה יהודית מוטלות בספק
אברהם פכטר
יש הבדל בין סיקור אינפורמטיבי לבין סיקור פורנוגרפי תוך הדגשת הזוועה בתמונות ובמראות מן העבר. גודש הדיווח בכל הרשתות ותוכניות הלוויין, במעין תחרות בין רשתות, מעצים את הרוע ויוצר את "אפקט הדומינו"    על התקשורת הציבורית והמסחרית לגלות בגרות, איפוק ואחריות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il