X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צעירים ערביים בנצרת נושאים את ה"פתרון" שלא יתקיים [צילום: פלאש 90]
2 מדינות, 2 עמים, 2 גדות
אין לסכסוך פתרון, בוודאי לא באמצעות מצעד האיוולת והכזב של "פתרון שתי המדינות" בארץ ישראל המערבית האם בכלל קיים פתרון? ככל הנראה לא, בוודאי לא בימינו

הסכסוך הישראלי-ערבי מוצג לעתים כסכסוך אזורי, ולעתים כמאבק של שני עמים על אותה ארץ. ככל הנראה, אין לסכסוך פתרון, לפחות לא "עכשיו" ובוודאי לא באמצעות מצעד האיוולת והכזב של "פתרון שתי המדינות" בארץ ישראל המערבית. האם השלום מצריך התאבדות? לא. רוב העם כבר התעשת והתפכח, אמר לא לתהליך ההתאבדותי ובחר ראש ממשלה שהבטיח לשנות כיוון. האם הכיוון השתנה? לא, כי הנווט נשאר בתפקידו. האם להתייאש? לא. צריך להחליף גם נווט וגם כיוון. עם פרס ועם אוסלו ועם ברק אין תקווה. כבר היה ראש ממשלה שהבטיח "אני אנווט" והובל על-ידי פרס כצאן לאוסלו.
השמאל תובע כל השנים חלוקה - שתי מדינות לשני עמים - אבל מתכוון לחלוקת ארץ ישראל המערבית בלבד. גם כשהוא מפריח את הסיסמה הדמגוגית "הפרדה" הוא מתכוון לכך. ה"ימין" מדבר על ארץ ישראל השלמה, אבל גם הוא מתכוון רק לחלקה המערבי. גם כשהוא מציע פתרון הוא מתייחס ליש"ע בלבד, ובכך מנציח את ההבחנה בין שני סוגי יהודים ובין שני סוגי ערבים ממערב לירדן. אלה ואלה שוכחים כי הפשרה הטריטוריאלית היחידה האפשרית בארץ ישראל השלמה באמת כבר בוצעה - שתי מדינות לשני עמים - באמצעות הסכם השלום עם ירדן. מה שנותר הוא להמתין שהמציאות הדמוגרפית בגדה המזרחית תעשה את שלה, והרוב הפלשתיני המכריע שם יגיע לשלטון במדינתו ובבירתו, רבת-עמון.
השמאל הקיצוני, מוקיע כגזעני את הפתרון המוצע על-ידי הימין הקיצוני למצב הביטחוני: טרנספר של ערביי ארץ ישראל המערבית, בבחינת "אין ערבים, אין פיגועים". בלהט "מוסריותו" הוא מציע פתרון טרנספריסטי משלו לאותו מצב: טרנספר של יהודים מבתיהם בגלל יהדותם, בבחינת "לפנות את ההתנחלויות, להביא את השלום". האם פתרון באמצעות טרנספר של אוכלוסיה אחת בגלל מוצאה הלאומי-אתני הוא גזעני ופסול, ואילו טרנספר של אוכלוסיה אחרת הוא פתרון מדיני לביטחון מדינת ישראל ולשלומה? לאלוהים, ל"אנשי הרוח" של השמאל וליועץ המשפטי לממשלה פתרונים.
הגדה המערבית של הירדן - והכוונה אינה ליש"ע בלבד אלא לארץ ישראל המערבית כולה - היא יחידה גיאו-פוליטית אחת: היא אינה ניתנת לחלוקה/הפרדה, והיא צרה מלהכיל שתי מדינות. ויתור כואב על 78% מארץ ישראל השלמה באמת הוא בסיס הוגן ונדיב לפתרון אזורי: איחוד העם הפלשתיני ומימוש זכות השיבה שלו בגדה המזרחית של הירדן, תמורת מימוש זכות השיבה של היהודים לכל 22% הנותרים, אלה שבגדה המערבית, משני צדי "הקו הירוק", מהים עד הירדן.
ומה על ערביי ארץ ישראל המערבית, משני צידי קו זה? אלה שאינם מחזיקים באזרחות ישראלית יהיו אזרחי המדינה הפלשתינית שממזרח לירדן, יצביעו לפרלמנט ברבת-עמון, ויוכלו להישאר במקומות מושבם הנוכחיים, ובלבד שיימנעו מטרור. אלה המחזיקים באזרחות ישראלית יהיו אזרחי המדינה היהודית שממערב לירדן עד יום מותם, אלא אם כן יבחרו באזרחות הפלשתינית. אלה שייוולדו להם ממועד שייקבע והלאה יהיו אזרחי המדינה הפלשתינית שבגדה המזרחית.
האם ההצעה מוסרית? כן! היא מאפשרת הימנעות מטרנספר כוחני של יהודים או של ערבים, ומאפשרת לכל מי שנמנע מאלימות להישאר בביתו.
האם ההצעה מעשית? כן! היא מאפשרת פשרה טריטוריאלית ושתי מדינות לשני עמים, ובלבד שהפשרה תתייחס לארץ כולה ולא לכבשת הרש שבארץ ישראל המערבית.
האם ההצעה הגיונית? כן! היא הגיונית לפחות כמו "שלום" אוסלו שהוביל למלחמת אוסלו, לפחות כמו האיוולת של "פתרון שתי המדינות" ממערב לירדן, ולא פחות מכל רעיונות ההפרדה שאינם לאורך קו הירדן. מכל מקום, פתרון אמיתי חייב להיות קביל לא רק בעיני הערבים ותומכיהם - באירופה, בארה"ב ובקרבנו - אלא גם על היהודים.
האם בכלל קיים פתרון? ככל הנראה לא, בוודאי לא בימינו. עד למציאתו, מי שחפץ חיים חייב לשמור ולהגן על ארץ ישראל המערבית. היכן בנימין נתניהו המקורי, שנבחר כדי לנתק את הקשר בין שלום לבין הקמתה של מדינה פלשתינית ממערב לירדן? שני אלה הם דבר והיפוכו. מי שרוצה שלום אינו יכול לרצות מדינה פלשתינית ממערב לירדן, ולהפך - מי שרוצה מדינה פלשתינית ממערב לירדן אינו רוצה שלום.

הכותב הוא יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי בשנים 2005-2001 ודובר מפלגת התקווה.
תאריך:  18/11/2010   |   עודכן:  18/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
2 מדינות, 2 עמים, 2 גדות
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
גם בקפריסין הפרידו
שאול כהן  |  18/11/10 13:40
 
- בכל הסדר עם הערבים הסכסוך
שאול אבידור  |  18/11/10 16:17
2
מורשת רבין היא "גידול סרטני  ל"ת
בגוף העם היהודי"  |  18/11/10 14:17
3
הישראלים הם לא עם אלא
חבורת פליטים  |  18/11/10 16:00
4
סוף סוף סוף מתחילים לקלוט ולה
יהושע קוצינסקי  |  18/11/10 16:27
 
- אתה צודק ב 100 אחוז
סלים  |  27/11/10 11:07
5
הכותב אומלל
אכצ  |  18/11/10 17:05
6
אז הערבים יהיו רוב
חבית נפץ  |  18/11/10 21:37
 
- איזה רוב ואיזה נעליים
בני בנקר  |  19/11/10 09:07
7
תשובה ניצחת לכל המקשים: מה אתה
בתיה  |  18/11/10 21:42
8
מעולה!! לא ניתן לנסח יותר טוב! ל"ת
הניה  |  19/11/10 17:40
9
פרופ' בריימן - מקומך בכנסת!
ירדנה  |  19/11/10 21:08
10
אאאתה נשמע מצויין תאורטית
סלים  |  27/11/10 11:02
11
אז בוא נארוז את המזוודות
עע  |  24/01/11 16:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
צה"ל חוטא כלפי חיל השריון בכל הקשור לתדמיתו כבר שנים רבות, והשריון חוטא כלפי חייליו באותו נושא
דניאל גיגי
חברות הגז שפועלות בישראל מנסות לרמוס את האינטרס הציבורי, בדיוק כמו שהן ניסו לרמוס אותו במדינות אחרות. הן עושות שימוש בלוביסטים, במומחים ולא יהססו לנקוט בכל אמצעי אחר כדי לזכות במאבקיהן להוזיל עלויות ולמקסם את רווחיהן    אסור לוותר וצריך לחזק את המאבק מולן
איתן קלינסקי
את הפרק על מלחמת עירק בספרה של נעמי קליין, "דוקטרינת ההלם", קראתי כמה שנים לפני כן מפיו של אדם בפרוזדורי בית החולים בשדרה השנייה במנהטן    "התרבות שהתקיימה אלפי שנים בעירק נכרתה. לא ככה מבשרים דמוקרטיה", אמר אותו אדם, פרופ' לשפות
איתמר לוין
כאשר עשו פוגש את יעקב, הוא נוטש את תוכניותיו הזדוניות כלפיו. ואולם, הוא ממשיך להיחשב לרשע מרושע. מדוע?
אברהם שרון
קדימה דורכת במקום, כלומר – היא הולכת אחורה. סליחה, היא נגררת. יש לה מנהיגה אבל אין לה הנהגה. יש לה יושב-ראש אבל אין לה גוף    מה רוצה קדימה? לאן היא חותרת, אם בכלל? מדוע קולה לא נשמע? האם התפקיד גדול על ציפי לבני?    השאלות פתוחות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il