X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התרגיל הדיפלומטי המבריק של יעקב במפגש עם עשיו למה דאג יעקב? מיעקב החסיד ליעקב הישר בין שני אחים פרס ישראל
▪  ▪  ▪
יעקב אבינו. מלאכת מחשבת של הברקה דיפלומטית [צילום: רמברנדט]

ספר בראשית הוא בעיקרו ספר מוסר על מעשי אבות, המהווים מודל לבנים, ומשמשים מבוא לקבלת התורה. אבותינו הקדושים מתגלים במלוא שיעור קומתם ובמידותיהם הטובות לא רק במאורעות הגדולים, אלא גם בחיי השיגרה של היום יום, שהיו אף הם רצופי התמודדויות, עימותים טראגיים ואירועים דרמתיים. הדאגה הבלתי מתפשרת לרמתם הרוחנית, הענווה והביטחון בה' שהיו קווים מנחים בפרשות הקודמות, מופיעים ביתר שאת גם בפרשתנו.
יעקב אבינו, הנתון בסכנת מוות מפני אחיו, עורך תרגיל דיפלומטי מבריק, שיכול להילמד בפקולטה למדעי המדינה וליחסים בינלאומיים. הוא מתכונן לשלוש אופציות: דורון - פיוס עם עשיו, ופתרון הקונפליקט בדרכי שלום, מלחמה כברירת מחדל וכאפשרות אחרונה, ובראש ובראשונה הוא שולף את הנשק הסודי - התפילה. לכל אלה קודמת הכנה מודיעינית מדוקדקת ופתיחה בקריאה לשלום באמצעות שיגור המלאכים.
הדאגה הרוחנית
אך דאגתו העיקרית של יעקב נתונה למימד הרוחני. הוא מצביע על התחמושת האישית- לאומית המובהקת שלו, שמירת תרי"ג מצוות, שהיא גם יתרונו האולטימטיבי על פני עשיו והמודל המנצח בעימות שבין ישראל לעמים. אותו נשק הגנה פיזי, אך בעיקר רוחני, שעמד לו במשך 22 שנות מגוריו בחרן, ושהותו במחיצת לבן הרשע, שלא ללמוד ממעשיו הרעים, ללא ספק יגן עליו במפגש הגורלי החד- פעמי עם עשיו.
אולם הכפילות בדברי רש"י, המצטיין בשפתו הלקונית, בהקשר זה "עם לבן גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי, ולא למדתי ממעשיו הרעים" אומרת דרשני. גם הפחד- לכאורה מפני עשיו, המשתמע מן הכתוב, נראה תמוה. אי לכך יש מפרשים המצביעים על הנימה השלילית בדברי יעקב. הוא חש כי לא למד די מדרכי ההתלהבות של לבן, למרבה הצער לדבר עבירה, כדי להעתיקה כמודל רצוי לדבר מצווה. מספרים על אחד מרבני המוסר, שהוציא את תלמידיו החוצה משיעור גמרא, כדי ללמוד שיעור בהתלהבות, בנחישות ובדבקות במטרה מגנבים (כן, שמעתם נכון) ככלים בעבודת ה'. יש אומרים אפילו שיצר הרע נברא לא רק כדי ללמוד ממנו את ה'סור מרע', להסתייג מן המעשים הרעים, אלא גם את הלהיטות - למטרות מצווה, כמובן. זו היא הגישה החסידית לנצל תכונות אישיות לדבר מצווה, ולא למטרות עבירה.
קטונתי
מעֵבר לכך, יעקב חושש מעצם עזיבת הארץ במשך עשרים ושתים שנה, אומנם למטרות שידוך, אך גם מפני העובדה שלא זכה לכבד את הוריו שנים כה רבות (יש מפרשים שהוא נענש על כך בהעדרות של יוסף בנו לתקופה דומה). ואכן, המפתח לחששותיו מפני עשיו טמון כולו ברמה הרוחנית. מצד אחד - בביטוי "ויירא", דהיינו יראת אלוקים שפיעמה בו, לפי מיטב מסורת אבותיו, והחשש שאינו ראוי להינצל בגין מעשיו, כמו גם "וייצר", צר היה לו שמא יהרוג אחרים ומפני הפגם הרוחני בעקבותיו, בצד הדאגה המדהימה לחיי הזולת, גם כאשר מדובר באוייבו נפש. מצד שני המפתח לפחדיו טמון בפסוק "קטונתי מכל החסדים", החשש שמא קיבל מה' די שכר, שמוצה עד תום.
למותר לציין את הענווה, האמונה, הכרת התודה וההסתפקות בקיים, המקופלות באמירה זו. תכונות אלה יבואו לידי ביטוי מופגן גם במיפגש הדרמתי עם עשיו, כששני האחים מגלמים תפיסות עולם שונות ומנוגדות זו לזו. בעוד יעקב הצנוע מסתפק במה שיש לו ומצהיר באמונה "כי חנני (מתנת חינם) אלוקים וכי יש לי כול", בדומה לאבותיו, הרי אחיו היהיר, הנהנתן, שאינו מאמין בהשגחה פרטית, אלא בכוחו ועוצם ידו, מתרברב בשחצנות "יש לי רב". זהו גם ההבדל בין התפיסה היהודית לתפיסת עמלק מזרעו של עשיו.
לא להתבוללות
הדאגה הרוחנית באה לידי ביטוי מובהק גם בתפילת יעקב לבורא "הצילני נא מיד אחי מיד עשיו". יעקב חושש בראש ובראשונה מפני קרבתו של אחיו (מלשון אחווה), העלולה להשפיע על מצבו הרוחני, יותר מאשר מפני עשיו יריבו, המבקש להורגו. בכך מוסברת הכפילות בפסוק. יעקב אבינו משמש סמל לדורות לדאגה מפני התבוללות רוחנית של העם היהודי. הרבי מלובביץ' בשעתו אימץ גישה זו, בהעדיפו את הצורר הרוסי סטלין, שייחל לנצחונו, על פני נפוליון שאומנם העניק אמנציפציה ליהודי צרפת, אך גרם בכך להתבוללות חסרת תקדים של היהודים והמיט אסון רוחני על הקהילה.
בעוד פסח נחוג לזכר אברהם, על שם המצות שהכין לאורחיו, ושבועות לזכר יצחק, משום שהשופר במתן תורה עשוי מקרן אילו שנעקד, יעקב המתנער מכל עושרו בבית לבן, ומקים סוכות למקנהו (שהיקנה למקום את שמו) זכה שחג הסוכות יהיה לזכרו. חג הסוכות מסמל, בדומה לרועה המאושר, את האושר הרוחני בעקבות ההתנערות מערכים גשמיים.
מה הפלא שעם "הכשרה" יסודית זו יעקב, המתמודד עם שרו של עשיו, כסמל ליצר הרע, זוכה בפרשתנו לשמו החדש ישראל, שאותו קיבל ביושר ממנו ומה' והעניק בכבוד לעמנו, על שם השררה האלוקית. הפעם זה היה רשמי. האישור הכפול של השם החדש ניקה את יעקב מכל אבק של רמייה חלילה, שהדביק לו עשיו, ונתן תוקף מלא לברכות ולבכורה שקיבל בזכות ולא בגניבה.

תאריך:  19/11/2010   |   עודכן:  19/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רק בגלל הרוח
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תרגיל תפל להסחת הדעת
ישראלי אמיתי  |  19/11/10 14:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
לכל עם ומדינה אתוסים משלה המגבשים והמלכדים. גם לאתוס של "צבא העם" היה בהחלט מקום בישראל אך לדאבון הלב, היו מי שהזניחו אותו במשך שנים רבות, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין    הגיעה העת לרביזיה עמוקה בתקפותו של אתוס "צבא העם" והתאמתו למציאות החדשה
ענת פרסמן
לפי התיקון להגשת דוחות מע"מ, הציבור נדרש להגיש דיווח מע"מ חודשי מקוון ברשת    לרפורמה הוגדרו מספר שלבים (או פעימות) כך שהשלב הבא נמצא כבר ממש מעבר לפינה ויחול בינואר 2011 (עם הקלות מסויימות)    מה יעשה עכשיו בעל העסק הקטן מפינת הרחוב? איך יתמודדו הירקן או המניקוריסטית?
מה יעשה עכשיו בעל העסק הקטן מפינת הרחוב? איך יתמודדו הירקן או המניקוריסטית?
שלמה קפלן
מהו שוויו האמיתי של נכס נדל"ני, מי יֵדָע?ֹ
דודו אלהרר
האם יש גוף במדינת-ישראל הריבונית המופקד על מעמד צידקת הדרך שלנו שהיה למרמס? יש להודות, המבצע להבאשת ריחה של מדינת-ישראל השיג תוצאות מרשימות!
אברהם בן-עזרא
בית המשפט העליון קבע מבחן קשר בין ערעור שכנגד לבין הערעור הראשי, תוך פירוש הקשר בצורה מתירה ולא דווקנית ובכך הורחבה היריעה של ערעורים שכנגד, דבר הבא להרחיב זכויות דיירים במקרה של ערעור הקבלן על פסק הדין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il