X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ההקפאה המדאיגה: לראשונה מנסה ממשל אובמה להעתיק את תשתית מערכת היחסים בין ארה"ב לישראל, ממחויבות אמריקנית בלתי מותנית, למערכת של תן-וקח ושל סחר-מכר בסגנון הבזאר הטורקי
▪  ▪  ▪
תן וקח, קח ותן, סחר-מכר [צילום: AP]

חבר הכנסת והשר לשעבר פסח גרופר, מסיעת הליכוד, נהג לספר שכל אימת שראשי הממשלה מן הליכוד מנחם בגין ויצחק שמיר נדרשו לצאת למפגש מדיני עם הנשיא האמריקני בוושינגטון, הם רמזו לראשי מועצת יש"ע, שישמחו אם יתארגנו כאן בזמן היעדרותם, הפגנות ופעילויות מחאה אחרות, כנגד הניסיונות האמריקנים לכפות עלינו את מדיניותם, גם כשלא היה ברור להם לחלוטין מה בדיוק רוצה מהם הפעם הנשיא האמריקני התורן.
נתניהו איננו נוקט בשיטה זו, בהתייחסותו לתביעה האמריקנית לעוד שלושה חודשי הקפאה, שבמהלכן – אוי, התמימות האמריקנית! – אמורות להיפתר כל הבעיות שלא נפתרו מאז הומצא 'העם הפלשתיני', ב-1967. הוא בונה על ידידיו אבו מאזן ואובמה שיעשו את העבודה המלוכלכת בשבילו: כשם שאבו מאזן לעולם לא יוכל להיענות לדרישות המינימום בדמות ויתור על 'זכות השיבה', הכרת הערבים בהיותה של ישראל מדינה יהודית והפסקת ההסתה שמתמשכת גם בימים אלה בתקשורת ובציבור הפלשתיני, כך לא תוכל שום יד אמריקנית רשמית בבית הלבן או בסטייט דיפרטמנט, לחתום על מסמך הבנות שייאמר בו כי ארה"ב מכירה בזכותה של ישראל לבנות בירושלים, ומבטיחה לראות בעין יפה את המשך הבנייה ביו"ש כעבור שלושת חודשי ההקפאה.
עם כל הכבוד לאמריקנים, שתרמו ותורמים דבר או שניים לבטחונה של מדינת ישראל, אין בגן החיות שלהם חיה כזו. האמריקנים מאמינים שתיבש היד החותמת על מסמך כזה.

ביקור בסטייט דיפרטמנט

אך חרף תובנה זו, מצא נתניהו לנכון לזמן את שרי השביעייה ואחר-כך את סיעת הליכוד ולשטוח בפניהם את ה'הבנות' לגבי המסמך האמריקני, ולמרבה ההפתעה היו ביניהם שקנו מבלי למצמץ את הסחורה הזו. אילו מי מהם היה מרים טלפון לסטייט דיפרטמנט, כדי לוודא אם קיימות הסכמות לגבי החרגת ירושלים וחידוש הבנייה בעוד שלושה חודשים, בוודאי היה שומע מה ששמע העיתונאי והתחקירן דוד בדין, מנהל סוכנות הידיעות 'מקור ישראלי' בירושלים (המסייעת לכתבים זרים בעבודתם בארץ), שטרח לבדוק את הדברים בוושינגטון, ושמע שכל הסיפור הזה לא היה ולא נברא.
סיפר בדין: "מיד לאחר שנתניהו כינס את שרי השביעייה, במוצ"ש לפני שבועיים, פניתי לאתר הסטייט דיפרטמנט ונוכחתי שהדברים אינם מופיעים בו. צילצלתי לדובר התורן בסטייט דיפרטמנט והתעניינתי בסוגייה זו, אבל שמעתי מפיו שהוא לא יודע מה אני שח. למזלי המראתי באותו לילה לוושינגטון, לצורך איסוף חומר להכנת פרק שני של התחקיר לגבי מחדליה של אונר"א (שחלקו הראשון והמזעזע שודר ב'רואים עולם'), כך שהתאפשר לי ביום ב' בבוקר להתייצב פיסית בסטייט דיפרטמנט, ולברר אישית אם נכונה הטענה שיש הסכמה אמריקנית לגבי המשך הבנייה בירושלים וחידוש הבנייה ביו"ש לאחר שלושה חודשים. התשובה הייתה שלא ידוע להם דבר, אבל כדאי שאבדוק בבית הלבן. ביקשתי מעמית שיש לי עימו קשרים לברר זאת, והתשובה משם היתה, שאין דבר כזה".
הבשורה הטובה בסיפור הזה היא, אפוא, שלא יהיה מסמך הבנות אמריקני לגבי ירושלים והשטחים, ולפיכך סיכויי הקפאה נמוכים עד מאוד.

הבשורה הרעה
קחו וטו אמריקני ותנו את ירושלים [פלאש 90]

אולם בסיפור הזה יש גם בשורה רעה. נכון שנתניהו יוכל להטיל את ה'אשם' לגבי אי-חידוש ההקפאה, על וושינגטון. אבל בכל זאת עלולה ישראל לצאת מופסדת מכל הפרשה: עצם העובדה שתמורת ההקפאה הובטחו לה שלמונים נוספים בדמות 20 מטוסי חמקן שיגיעו ב-2017 לכל המוקדם ולאחר אישור הקונגרס, וגם ההבטחה להתייצבות אוטומטית במועצת הביטחון לטובת ישראל, עלולה לעמוד לנו לרועץ בעתיד. זאת משום שעד כה היה ברור לשני הצדדים, שמערכת היחסים שבין ישראל לארה"ב, מונחת על יסודות איתנים של מחויבות אמריקנית לבטחונה של ישראל, ללא כל התניות; ואילו מעתה עלולה מערכת יחסים זו להתבסס על פלטפורמה חדשה של תן וקח, או יותר נכון: קח ותן. קחו מטוסים ותנו הקפאה, קחו וטו אמריקני ותנו את ירושלים.
החשש הגדול הוא, שכל מה שנתפש בעינינו כזכות ישראלית מוקנית ובלתי מותנית, יהפוך לעסקות סחר-מכר במתכונת הבזאר הטורקי, ובנוסחאות של מה קיבלתם מאיתנו ומה תתנו לנו.
וזוהי הבשורה הרעה מאוד של הסיפור הזה.

שתי בשורות
ברק אובמה והילרי קלינטון [צילום: AP]

האם הגיוני לצפות שארה"ב תפנה עורף, דווקא בעידן אובמה-קלינטון, לעמדתה המסורתית מאז 1967, רק בעבור נזיד עדשים ושמו שלושה חודשי הקפאה - רק בשטחים, לא כולל ירושלים?

בסיפור הזה של הדרישה האמריקנית להקפאה נוספת, והפעם קצרת-מועד, יש שתי בשורות: האחת טובה והאחת רעה. הבשורה הטובה היא, ששום דבר לא ייצא מהסיפור הזה. גם אם בכלל הבטיחו האמריקנים בעל-פה לנתניהו כי יבואו לקראתו, אם יסכים להקפאה נוספת, הרי בפועל לא מסוגל הממשל האמריקני הנוכחי, כמו כל קודמיו מאז 1967, להעניק לגיטימציה לבנייה בירושלים ללא כל הגבלה, וביו"ש בעוד שלושה חודשים. ואם אלה פני הדברים – מי צריך את ההפגנות שנצרבו בתודעתו של פנחס גרופר?
תזכורת: כבר ב-1967, זמן קצר אחר מלחמת ששת הימים, התקבלה בגיבויו של הנציג האמריקני באו"ם ארתור גולדברג, החלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם שקראה להחזרת שטחים שכבשה ישראל במלחמת ששת הימים. כבר אז ראתה ארה"ב בהתיישבות ביש"ע ובחלקיה המשוחררים של ירושלים אקט בלתי חוקי. מאז הגדירו כל נשיאי ארה"ב, דמוקרטים ורפובליקנים גם יחד, בעקביות וברציפות, את יש"ע וירושלים המזרחית כשטחי-מריבה שגורלם יוכרע במו"מ מדיני.
האם נראה למישהו סביר, שדווקא בעידן שלטונו של הנשיא הכי פחות ידידותי לישראל, תסכים ארה"ב – אותה אמריקה שמעולם לא הכירה בירושלים (אפילו לא המערבית) כבירת מדינת ישראל - להחריג את ירושלים מן ההקפאה הכללית? האם הגיוני לצפות שארה"ב תפנה עורף, דווקא בעידן אובמה-קלינטון, לעמדתה המסורתית מאז 1967, רק בעבור נזיד עדשים ושמו שלושה חודשי הקפאה - רק בשטחים, לא כולל ירושלים? אין שכל, בעיניים אמריקניות, באופציה זו, שמשמעותה הכרה אמריקנית דה פקטו בירושלים השלמה.
עוד פחות לוגיקה יש בתקוות השווא, לגבי הסכמה אמריקנית לחידוש הבנייה ביו"ש בעוד שלושה חודשים. איזה רציונל, מבחינת קו המחשבה האמריקני, יש בהסכמה כזו? שהרי הסכמה כזו תתפרש בפועל כהכרה אמריקנית ברורה בזכויות היתר שיש למדינת ישראל ביו"ש, על פני כל גורם אחר, כמעט אימוץ תורת ארץ ישראל השלמה. לא סביר שהממשל הנוכחי יילך בדרך זו, שכל קודמיו לא הלכו בה.

תאריך:  24/11/2010   |   עודכן:  24/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף עברון
אם מישהו מדור ההנהגה דהיום היה ניצב בימים עברו במקומו של דוד בן-גוריון, באותו רגע היסטורי נורא ומול אותם לחצים מדיניים - האם הייתה קמה מדינת ישראל?    שום דבר לא אבד, לא נשכח
מתי דוד
אלון ליאל, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר ופרופ' גבריאלה שלו, שגרירת ישראל באו"ם נכשלו בתפקידיהם במלוא מובן המילה    ליאל איבד את שיקול-הדעת; ושלו לא ייצגה אותנו כראוי בפני האומות המאוחדות
נרי אבנרי
"הטעות היחידה בהסכם אוסלו היא, שאוסלו לא כלל פינוי התנחלויות... להגיע להסכם ולהשאיר את כל ההתנחלויות על מכונן, ועוד לאפשר הרחבתן ועיבוין, וריבוין - זו טעות גסה"    "לאפשר הרחבתן, עיבוין וריבוין", אמר יוסי שריד...
יאיר דקל
מוקדנית יקרה, מדוע אני צריך לנהוג לפי נהלי העיתון? אחרי שהתפלאתי קצרות, הודעתי למוקדנית חד-משמעית: אני מבקש שידיעות אחרונות יתנהג לפי הנהלים של יאיר דקל
איתמר לוין
פרשת בר-לב היא הרבה יותר מאשר הפקרות מינית של קצין משטרה בכיר ביותר. היא מעלה שאלות היורדות לשורשו של בטחון המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il