X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התעמקות בדינאמיקה המשפחתית של שנאת האחים לבית יעקב אבינו דאז, וניסיון להפיק את הלקחים הנדרשים לימינו אנו ועוד: מדוע בחר הקב"ה לערפל בתורתנו הקדושה את הפרטים שבמכירת יוסף?
▪  ▪  ▪
שונאים לחינם [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

מבחינה מוסרית ותקדימית לעם ישראל, פרשת "וישב" היא הקשה מכולן, והסיבה ידועה. זו הפרשה שבה חטאו בני ישראל בחטא הגדול מכולם - שנאת אחים. ואותו חטא שהיה אחראי לשעבוד מצרים, חזר בבית שני וגרם לגירוש אדום, שממנו עם ישראל סובל נוראית עד עצם היום הזה. ולכן, כדאי להתעמק בדינאמיקה המשפחתית של שנאת האחים דאז, ולנסות להפיק את הלקחים הנדרשים לימינו אנו.
אפשר לייחס הרבה מאוד חטאים שבתורה - בכל הדורות - לאי-ניצולו הראוי של האדם בתכונה הייחודית שנתן לו הקב"ה - כוח הדיבור. למה אני מתכוון? כאשר נתנה חווה לאדם הראשון את פרי עץ הדעת, מדוע לא שאל אותה אדם "מה זה? מאיפה קטפת את הפרי הזה? האם זה פרי מעץ הדעת?". הוא לא טרח לדבר, להשתמש בכוח ששם אותו כנזר הבריאה, ומיד נכשל וגרר עימו מטה את כל האנושות.
בזמן שישב יעקב הצדיק בארץ מגורי אביו, הוא לא הסתיר את אהבתו היתרה לבנו יוסף, אלא הגדיל ועשה לו - ורק לו - כתונת פסים. מבחינה פסיכולוגית אפשר לתרץ את התופעה כביטוי לגעגועיו העזים לאשתו האהובה, רחל. את אהבתו אליה הוא הרעיף על בנה, שהזכיר לו אותה בחזותו הנאה ובמידותיו הטובות. יעקב אולי היה גם מושפע מרגשי אשמה על מותה אחרי פליטת פיו "היפתחית" - שמי שגנב את התרפים "לא יחיה". רגשות אלה אולי הגבירו את אהבתו הבלתי מרוסנת כלפי יוסף.
כאשר הנער האהוב הביא "את-דִיבתם רעה אל-אביהם" [בראשית ל"ז, ב'] החלו אחיו לשנוא אותו. יעקב שסבל משנאתו של אחיו עשו, ושאביו סבל משנאתו של ישמעאל, היה צריך לשים לב שכפי שישמעאל ועשו למעשה גורשו מן המשפחה, כך חוששים אחד-עשר בניו מבנו מיוסף. בעיניהם דינו היה דין רודף, כי יעקב לא החדיר בלבם - לא אמר להם - במיוחד אחרי פרשת ראובן ובלהה, ש"בני-יעקב שנים עשר" הם [בראשית ל"ה, כ"ב] - שלכולם יהיה חלק באומה ובנחלה שבארץ הקודש.
יוסף היה צריך, כמובן, ללבן עם אחיו את חשדותיו לגבי התנהגותם, ולא להוציא שם רע עליהם (על-פי המדרש הוא אכן נענש - מידה כנגד מידה - על דבריו). אט-אט הטינה בין האחים גברה. הוא הוציא דיבתם רעה, אביהם לא חיזק את מעמדם, ואפילו הביע את אהבתו כלפי יוסף בצורה הגורמת לקנאה. אחרי חלומותיו של יוסף, במקום לשמור את הדבר בלבו, הנער ה"מפונק" התגאה בכך שאכן הוא מחשיב עצמו מעליהם, ובכך הכריע את גורלו. מילה אחת מרגיעה אל האחים מאבא, בשולחן ערב שבת, הייתה עושה נפלאות להשכיח את השנאה. וגם שתיקתו של יוסף בנושא חלומותיו הייתה יכולה להוביל לכיוון היסטורי אחר לחלוטין. למה אני מתכוון?
ליצחק, ליעקב ולבניו היה ידוע שעם ישראל יהיה גר "בארץ לא להם ועבדום ועִנו אֹתם ארבע מאות שנה" [בראשית ט"ו, י"ג]. יש לשים לב לאתנחתא מתחת למילה "אֹתם". על-פי הרב נבנצל, משמעות הדבר היא שיהיו שתי תקופות - בראשונה הם יהיו גרים בארץ לא להם, ובשנייה יעבדום ויענו אותם. שתי התקופות תהיינה בסך-הכל ארבע מאות שנה. חז"ל סופרים את ארבע מאות השנה מלידתו של יצחק. ברם, יצחק חי מאה ושמונים שנה, ואת כל שנותיו חי בארץ הקודש. לכן, לא מן הנמנע שכל ארבע מאות השנים תהיינה בארץ הקודש בתנאים דומים לאלו שבהם חי יצחק. ובכל זאת, כיצד תתגשם הנבואה של "ועבדום ועִנו אֹתם"? בדרך שבה חי שבט לוי במצרים שלא שועבד כלל, אלא קיים את הגזירה בלימוד תורה! כמה טובה יותר, חלקה יותר הייתה יכולה להיות ההיסטוריה שלנו עם מילה נוספת של יעקב, מילה פחות מיוסף ושאלה אחת מהאחים אל אביהם לגבי מעמדם במשפחה.
יש לשים לב שבמכירת יוסף כמעט כל חמשת הדיברות בין אדם לחברו הופרו: "לא תרצח" - כי האחים שמעון ולוי ממש רצו לרצוח את יוסף. "לא תנאף" - מכירתו של יוסף כמעט נגמרה בחטא זה עם אשת פוטיפר. "לא תגנוב" - אכן, יוסף הוגנב מצרימה. "לא תענה" - האחים השביעו איש את רעהו לא לגלות לאיש את מעשם הנורא. "ולא תחמוד" - שהיא היא מקור שנאת החינם שנוצרה באי-קיומו של "הדיבר הראשון" - אותו דיבר שהאדם הראשון חטא בו - 'דבר'!
כידוע, גם בית שני הוחרב על-רקע שנאת אחים כאשר יהודי התעקש לגרש את בר-קמצא מסעודתו, וסירב להתפייס. הסירוב היה למעשה סירוב להידברות איש עם רעהו. ברם, האם האחריות לתוצאות הנוראות הייתה רק על שני הניצים, או גם על כל אחד מהאורחים? מדוע לא קם אחד וניסה לגרום לשני היהודים לדבר איש עם רעהו? גם על האפתיות של יתר האורחים באותה סעודה שכללה חכמי ישראל רובצת התוצאה הלאומית הנוראה שהפילה את האומה כולה. מי שהיה חסר שם היה אחד בדמותו של אהרון הכהן שהיה נוהג לקרב ניצים, אפילו על-ידי שקרים שהיה מספר לכל אחד בנפרד על הצער שהמחלוקת גורמת לשני, עד שנפגשו ונפלו איש על צוואר רעהו. מי ייתן שנזכה גם בדורנו, בכל דור, ובכל מגזר בדמות אחת לפחות כמו זו של אהרון - אוהב שלום, רודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה.
ובכן, מהו הלקח שלנו מההיסטוריה העגומה הזו? לדאבוננו, אפילו אחינו החילונים קלטו את המסר החשוב, ברם, בהקשר אחר לגמרי. הם טוענים שהפתרון לשנאת שונאינו כלפינו הוא הדיבור. "שלום עושים עם אויבים", הם טוענים. אם זה נכון עימם, הרי קל וחומר שזה נכון בין אחים. יש ספק שהידברות בין ישראל וישמעאל תועיל, כי התהום בינינו הוא תהום של שנאה דתית ושאיפה לחיסולנו. אבל, בין יהודי דתי ויהודי חילוני - הרי כולנו יהודים! מדוע לא ישבו גדולי הרבנים עם מנהיגי החילונים, ראשית, להכיר זה את זה, ואחר-כך לשוחח על הנושאים במחלוקת. אם עשו רץ "לקראתו [של יעקב] ויחבקהו ויפֹל על-צוארו וישקהו ויבכו" [בראשית ל"ג, ד'], גם החילונים והדתיים, השמאלנים והימניים - יהודים כולנו - מסוגלים להגיע לאחווה ורעות כזו, כן יהי רצון.

שאלה לדורות: מי אחראי למכירת יוסף?

אחד הדברים המעניינים ביותר בפרשת 'וישב' הוא שבתיאור המעשה הנורא ביותר שעשו אי-פעם אחים יהודים זה לזה כלל לא ברור מי מכר את יוסף, ומה באמת קרה! מדוע כך הדבר? מדוע בחר הקב"ה לערפל בתורתנו הקדושה את הפרטים שבמכירת יוסף?
לפני שנענה על שאלה זו, הבה ננסה להבין מה באמת קרה - ברמה הבסיסית. אפשר לתמצת את שרשרת האירועים כך: יעקב שולח את בנו יוסף לבדוק את שלום אחיו ולחזור אליו עם הבשורה. יוסף הולך מחברון ועד לשכם. איש מצאהו שם וכיוון אותו לדותן. האחים מזהים אותו כאשר הוא בא לקראתם ומחליטים להורגו ולהשליך את גופתו לאחד הבורות. ראובן מתנגד לעצה להורגו ומציע להשליכו לבור. הקב"ה עצמו מעיד שכוונתו הייתה לחזור מאוחר יותר ולהוציאו מן הבור. האחים הפשיטו את יוסף והשליכו אותו לתוך הבור הריק. עד כאן הפשט ברור ביותר. מיד לאחר מכן האחים שמעו את יוסף צועק מן הבור ומתחנן להוציאו, ומה הם עשו? הם התרחקו מרחק מסוים - לפחות כמה מאות מטרים - עד שלא יכולים היו יותר לשמוע את קולו. ואז הם התיישבו לאכול לחם. כי באמת אי-אפשר לאכול בשלווה כאשר אחיך מתחנן ובוכה להצילו. לראובן הייתה בעיה נוספת. על-פי בראשית רבא, מכיוון שהוא היה בתענית על בלבול יצועי אביו הוא לא רצה לשבת עם אחיו כאשר הם אכלו והוא היה בצום, ולכן הוא התרחק מהם בסעודתם.
אזור עמק דותן היה מקום של מעבר של שיירות סוחרים מהצפון ומהמזרח לדרום הארץ ולמצרים. הבורות אולי נחפרו כמקורות מים לגמלים שבשיירות הללו. האחים גילו ששיירה של ישמעאלים מתקרבת. הם תכננו להמתין עד לרגע הגעתם ואז לשלוף את יוסף מן הבור כדי למכרו, כך שמעמד המכירה הבלתי-נעים יצומצם למינימום. בעוד שהם התמקדו בישמעאלים, באו סוחרים מדיינים מכיוון אחר. האחים לא שמו לב לסוחרים המתקרבים. המדיינים שמעו את יוסף צועק להצלה ומשכוהו מן הבור. על-פי הפשט "ויעברו אנשים מדינים סֹחרים וימשכו ויעלו את-יוסף מן-הבור וימכרו את-יוסף לישמעאלים" [בראשית ל"ז, כ"ח].
מדוע כתוב בתיאור המדיינים - גם "אנשים" וגם "מדיינים" וגם "סוחרים"? למה זה אמור לעניין אותנו? התשובה: ללמדנו שהם היו סוחרים, וכסוחרים שהצילו את יוסף הם דרשו את שכרם. כמובן מכיוון שיוסף היה ערום וללא כסף, הם ראו בו אחד שבזכות הצלתו על ידם שייך הוא להם וזכותם למכור אותו. הם נסעו צפונה, ומכיוון שחשדו שמישהו עלול לחפש את יוסף, מכרוהו בהזדמנות הראשונה - לישמעאלים. ומדוע לא באו האחים לבור כאשר יוסף קרא לעזרתם מידי החוטפים המדיינים? כי הם היו רחוקים מדי, ברצונם לא לשמוע את צעקותיו של יוסף בעת אכילת ארוחתם. אחרי הסתלקותם של המדיינים עם יוסף, לפני שהאחים סיימו את סעודתם, חזר ראובן אל הבור כדי להוציא את יוסף. ברם, כל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי.
לסיכום הפרשה האיומה, האחים רצו להרוג את יוסף, ראובן הציע "פשרה" כביכול - להשליכו לבור, כדי להצילו. יהודה הציע "פשרה" נוספת - להרוויח כסף מן המצב ולמכרו במקום להשליכו לבור למות. ולבסוף, כל הרעיונות נכשלו, כי יוסף נחטף על-ידי גויים, ונמכר והובא מצרימה. נשאלה השאלה: האם אשמים האחים במכירתו של יוסף? הרי לפי השתלשלות האירועים (המתאימה לפרשנות של הרשב"ם, אך לא לזו של רש"י שטוען שהאחים עצמם מכרוהו ממש), האחים לא מכרו את יוסף. בכל זאת, כאשר יוסף מגלה לאחים את זהותו הוא אומר: "אני יוסף אחִיכם אשר-מכרתם אֹתי מצרימה" [בראשית מ"ה, ד']. על-פי הרב שלמה ריסקין, לא רק מי שמבצע מעשה אחראי לו, אלא מעגל האחריות כולל את מי שאִפשר, ושיצר את התנאים לביצועו של המעשה.
חז"ל אימצו את הבנתו של יוסף בהגדרת רוחב מושג האחריות, כאשר בהסבירם את השתלשלות האירועים שהובילו לחורבן בית שני הם קבעו שהייתה שרשרת אירועים שבה כל שלב ושלב הוביל לחורבן ירושלים על-ידי הרומאים. ברם, האקט הראשון והזדוני שהצית את שרשרת האירועים היה סירובו של בעל הסעודה להתפייס, ונקמנותו של בר-קמצא שהחליט לנקום בכל היהודים בגלל שבאותה סעודה איש מהאורחים לא השתדל למנוע את עלבונו. ולכן, האחריות לחורבן נופלת על היהודים, לא פחות מאשר על הרומאים.
לא לחינם חז"ל לומדים שכאשר יוסף שלח את אחיו להביא את יעקב מצרימה הוא שלח אותם עם עגלות לשאת אותו. אותן עגלות הזכירו ליעקב את הפרשה שהוא ויוסף למדו יחדיו - פרשת עגלה ערופה. ובכך ידע יעקב שיוסף לא איבד את נשמתו במצרים, "ותחִי רוח יעקב". האם במקרה למדו האב ובנו לפני מכירתו את הלכות עגלה ערופה? לא ולא. זו הפרשה שדורשת מתושבי העיר הקרובה ביותר למקום הימצאו של הנרצח, שיוודאו ויצהירו שאין להם שום קשר - ישיר או עקיף - לשפיכות הדמים שבקרבתם. "ידינו לא שפכֻה את-הדם הזה ועינינו לא ראו" [דברים כ"א, ז']. זו רמת האחריות הנדרשת - לא עשינו ולא ראינו.
מהי הנפקא מינא מכל זה לימינו אנו? התשובה: כולנו ערבים זה בזה וזה לזה. ולכן, לא נכון לנקות את יהודי ארה"ב, ויהודי היישוב היהודי מאחריות חלקית לשואה. כי הם לא זעקו, ולא מחו - מסיבות פסולות שאי-אפשר להצדיקן בשום פנים ואופן. ומה בקשר לאחריות של עם ישראל לאסון הנורא של גירוש אחינו מגוש קטיף? האם זריקתם של אחינו מביתם והפיכתם לפליטים ממש לא דומה לחטיפתו של יוסף מביתו ומכירתו לעבד? ועוד, יוסף ישב בכלא שתים-עשרה שנה. בימינו, אחינו יונתן פולארד יושב בכלא עשרים וחמש שנים. אחיו של יוסף לא ידעו מה עלה בגורלו, ברם, אנו יודעים היטב על מקומו, על סבלו, ועל עינוי הדין במשפטו של יונתן. האם ידינו לא "שופכות" את דמו בשעה שהוא חווה את האדישות הנוראה של אחיו אזרחי ישראל?
יהי רצון שמיוסף ליונתן נלמד סוף-סוף מהי אהבת אחים ואחריות אחים. וסוף סוף נמחה שנאת אחים מן הארץ.

מאמר זה נכתב לזכרו של חותני היקר מאוד, ר' ישראל צבי בן דֹב זאב הלוי ז"ל שהלך לעולמו בכ"ג בכסלו תש"ע.
תאריך:  25/11/2010   |   עודכן:  25/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יונתן פולארד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שנאת אחים - מאז ועד היום
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כל המאמרים לא יעזרו. יש רק
פתרון אחד לבעיה  |  25/11/10 13:13
 
- עד ערוב ימיו .בן נאוות המרדות.
שינמק בכלא   |  25/11/10 22:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הלל ויס
קריאה לכל היהודים לחזור להכרת זכויותיהם היהודיות הלאומיות ולהיאבק עליהן למען כלל ישראל להשיב את התודעה הלאומית לכבודה ולשפיותה נגדה נא לכל העולם    גילוי דעת בשם ארגון "נאמני ארץ"
מתי דוד
"הצלחה משמעותה לעבור מכישלון לכישלון מבלי לאבד ההתלהבות"    לקט אימרות של המנהיג הדגול מן המאה העשרים - וינסטון צ'רצ'יל    כיסופים למנהיגים הגדולים - מאומות העולם וגם משלנו
איתמר לוין
מפרשת המין שבחדשות לזו שבפרשת השבוע: כיצד צריך לפעול מנהיג אמיתי כאשר מסתבר שגם הוא בן-אדם וגם הוא עשוי לחטוא    כאשר אנו קוראים ושומעים שוב ושוב על כשלים מוסריים, אתיים ואפילו חוקיים של מנהיגינו - אין לנו אלא להתגעגע לאישים כמו יהודה ודוד
איתן קלינסקי
בנימין נתניהו ביקש מהכנסת שתכבול את ידיו כדי שהוא לא יוכל למלא את ההתחייבות של מדינת ישראל, שהוא ראש ממשלתה, לסיים את הכיבוש שהחל בשנת 1967
ציפורה בראבי
ידועים הם סיפורי התככנות, המריבות והמלחמה הנצחית בין כלה לחמותה    אבל, חברות, יש דרך אחרת להתנהל האחת מול השנייה    מילת המפתח היא כבוד הדדי    כן, גם אתן יכולות לחיות בשלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il