X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מוסדות, עמותות וארגונים שעסקם תרומות טובים כשלעצמם רק שראשיהם, מתברר, לא ממש עובדים בהתנדבות, וכשזה ממומן מהכסף שלי - אם ישירות ואם דרך תמיכות הממשלה והעירייה - אני פחות מתלהב
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

היום כולם מחזיקים מוסדות. כל ישיבה של שני אברכים ומקלט נטוש הופכים ל"מוסדות". ולא שאני חושב שזה לא נכון, תדמית היא דבר לא פחות חשוב כדי לגייס כספים למטרות טובות. זה יכול להיות לימוד תורה, צדקה, מזון, תרופות ומה לא, אז אם רוצים לקרוא לזה עמותה או מוסדות, אז למי זה אכפת? העיקר שיש עוף לשבת כמו שאימא הבטיחה.
יש את הדרך הפשוטה לקבל תקציב מהמדינה, ויש את הדרך העקומה של להקים מפלגה שלמה כדי לקבל כסף מהמדינה ומהעירייה למוסדות המפוארים. הבעיה שלי היא דווקא עם מה שמתבקש מזה שקוראים לזה "מוסדות", וזה - "הנהלת המוסדות". בהנהלה, כידוע, יושבים נשיא המוסדות, מנהל המוסדות, סמנכ"ל, מנהל חשבונות, פקידה לכל אחד ונהג אם צריך. זה טוב לכשעצמו, אין ספק, רק שהם לא ממש עובדים בהתנדבות, וכשזה ממומן מהכסף שלי - אם ישירות ואם דרך תמיכות הממשלה והעירייה - אני פחות מתלהב.
לא מעט תרומות מגיעות לכיסיהם של הארגונים הגדולים ומשום שקשה לפקח עליהם, יש לא מעט פיתויים למעול בכספי התרומות ולהכניסם לכיסם של ראשי הארגון. בעוד שחברה ציבורית מחייבת לשקיפות מסוימת, ארגוני החסד והעמותות השונות נהנים רק מהשם שהם מטפחים לעצמם ומאמון הציבור בהם. לא תמיד צריך לקחת ישירות לכיס, אך ככל שארגון החסד גדול יותר ומנופח יותר - כך פחות כסף מגיע לקהל היעד הסופי, משום שהכסף משמש לניפוח המנגנון.
לא פעם, העמותות והארגונים פועלים מתוך תחרות מיותרת ופוגמים בפעילותם. לא מעט ארגונים נאבקים על איסוף תרומות ומזון וחלוקתם לנזקקים. אך מלבד זאת שהם גורמים לכך שהממשלה חשה פחות אחראית למעמד העניים, הם גם פוגמים ביעילות החלוקה כיוון שהם פונים לאותם אנשים. הצעתי מלפני כמה שנים - שהעמותות השונות הפועלות בדימונה יעבירו לגורם שלישי, בלתי תלוי ומוסכם על כולם, את רשימות החלוקה שלהן כדי למנוע חלוקה לא הוגנת - נדחתה אז על הסף. לארגוני החסד, מתברר, יש אינטרס לשמר את "קהל לקוחותיהם".
משכורתה של נאווה ברק, נשיאת עלם ומי שהייתה לשעבר רעייתו של אהוד ברק, מונה זה שנים סך של עשרים אלף שקלים בחודש. נאווה ברק בוודאי עובדת קשה, אבל לא צנועה ולא מתנדבת, וכדאי שנזכור את זה לפני שנאיר עוד מנורה בס.מ.ס במגדלי עזריאלי. הצנועה מכולן אגב היא עמותת אנונימוס למען חיות, בה מרוויחה המנכ"ל רק קצת יותר מ-1,000 שקלים בחודש! משכורת סמלית לחלוטין. וכמוהו יש לא מעט מנהלי עמותות שעובדים בהתנדבות או בשכר נורמלי לעמותה שמדברת על נתינה.
ישראל, מתברר, היא המדינה הראשונה (והיחידה עד כה) בעולם שהחליטה, בעקבות המשבר הכלכלי, להגיש סיוע ממשלתי ממוקד לארגונים החברתיים. רק בריטניה עשתה מהלך דומה, אבל בהיקף מצומצם בהרבה. הממשלה סימנה בשנת 2008 כ-3,000 עמותות כראויות לסיוע. היא העמידה לרשותן מענק של 200 מיליון שקל לשנים 2009-2008, שנועד לאפשר לעמותות הללו לשרוד את המשבר העולמי.
נו, אז הנה המדינה מחליטה לפתוח את ידיה הקמוצות ולהעמיד מענקים ממשלתיים לארגונים חברתיים, ומה קורה? למדינה, מתברר, יש אינטרס לתקצב את העמותות האלו מסיבה פשוטה - היא מעבירה את האחריות לטיפול באוכלוסיות החלשות לידי העמותות, שמצידן נהנות מעצם קיומן ומהתקציבים שלה. ככה כולם יוצאים מרוצים - המדינה מצידה ממשיכה במסלול של ריקון מדינת הרווחה ואחריות לאזרחיה, המתנדבים מרגישים תורמים, והחלשים מקבלים עוף לשבת.
ויש גם לא מעט, מתברר, שעושים כסף טוב ממסכנות של אחרים. אני לא מצפה שאנשים יעבדו בחינם. אבל אני לא מצפה גם שעובדי עמותות יגרדו את שכר המינימום, ללא תנאים סוציאליים, יפוטרו מדי שנה. וזה בעוד שהמנהלים שלהם יסתובבו עם רכב של העמותה, מחשב נייד, משכורת שנתית של מאות אלפי שקלים, וילד אתיופי תורן שעוזר לו להוציא כסף מנדבנים אמריקנים.

תאריך:  25/11/2010   |   עודכן:  25/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהוד ברק
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוועת עניים וצעקת הדלים - מי ישמע?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נפגע טרור זועק לעזרה.
נפגע איבה  |  26/11/10 10:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מני ישי
תמר ואשת פוטיפר - שתי נשים דומות ועם זאת שונות כל-כך - מה הם ההבדלים ביניהן?    מדוע נזכרה תמר לשבח ואילו אשת פוטיפר נחרץ דינה לדראון עולם כמרשעת גדולה?
אסף גולן
מבקריו הרבים של הרב שמואל אליהו מנותקים מהמציאות בשטח בה ערים יהודיות נכבשות דה פקטו על-ידי בני מיעוטים
שמעון שטיין
ניסוח המסמך האסטרטגי בפסגת נאט"ו היה מחויב המציאות לנוכח האירועים הדרמטיים שהתרחשו בזירה הבינלאומית מאז ניסוח המסמך הקודם (1999)    עם זאת, מסמך אסטרטגי והפגנת הרמוניה לכאורה, אין בהם כדי להשיב לשאלה האם יש הצדקה להמשך קיום הארגון במתכונתו הנוכחית
יוני בן-מנחם
הפלשתינים מודאגים מהאפשרות שישראל וממשל אובמה יסכמו בהצלחה את הנוסחה להקפאת הבנייה בהתנחלויות לשלושה חודשים מבלי שתכלול את ירושלים    העולם הערבי עסוק בבעיותיו הפנימיות והבעיה הפלשתינית ירדה מראש סדר היום של מדינות ערב; הפלשתינים תרמו לכך לא מעט
ד"ר צ'לו רוזנברג
הסרת הצעת החוק לצמצום השתמטות הבנות מצה"ל היא מעשה נבזי כלפי כל אלה המשרתים, בנים ובנות כאחד    חיילים וחיילות יקרים! אל תהיו טמבלים ותלכו שולל אחר מעשים בלתי אחראים של מנהיגים    ביום הבוחר, בצורה דמוקרטית וחוקית, יש לשלוח הביתה את אלה אשר הפרו את מחויבותם לכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il