X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חובה עלינו לנצור את שלושת הציוויים החשובים משתי פרשות השבוע האחרונות - "וישלח" ו"וישב": 1. לא להפעיל אלימות כדרך להשגת יעדים לאומיים; 2. לא להפעיל אלימות כלפי אישה; 3. לא להפעיל אלימות כדרך לשמור על כבוד המשפחה
▪  ▪  ▪
די לאלימות [צילום: פלאש 90]
פרשת וישב (א')
איתן קלינסקי
אני בדרכו של יוסף ממשיך לבקש. אני מהלך בדרך קשה ונפתלת, אבל מממשיך לבקש. מעל לכל מבקש שלום בין שני העמים החולקים את כברת הארץ בה נולדתי, בה נולדו ילדי ונכדי. וכשאלך ממנה בדרך כל בשר ארצה ללכת בידיעה, שכל אחד אֶת אֶחָיו הוּא מְבַקֵּש
לרשימה המלאה

פרשת "וישב" חובקת בחובה יריעות חיים שכולנו חווים בחיי היומיום. סיפור אהבת הורים-ילדים, סיפור העדפת בן אחד והקנאה של האחר; סיפור החלום - האם זו פנטזיה או תיאור מצב המשפיע ומנווט את חייו של החולם; סיפור הלבנת פנים - בסיפור של תמר ויהודה, האם זו דרך ראויה להתנהלות חברתית; סיפור יוסף ואחיו - סיפור של הטרדה מינית מצד אישה ומולה מידת ריסון, איפוק ועידון של הגבר המאוים - יוסף. בעוד אחיו, יהודה, מול תמר מעד ולא גילה אותן מידות של ריסון, איפוק ועידון, אלא נתן דרור ליצריו בפגישה בדרך תמנתה עם כלתו, שהסירה בגדי אלמנותה והתחפשה לזונה-קדשה.
זו פרשה עמוסה בסיפורים, במסרים גלויים ובמסרים סמויים. על כל סיפור ועל כל מסר גלוי או סמוי ניתן להרחיב. אני אתחום עצמי ב-ד' אמות של יריעה ספרותית אחת, שתחילתה היא בפרשה הקודמת, פרשת "וישלח". בפרשת "וישלח" בני יעקב פורעים בבני העיר שכם, כנקמה על האונס של בן העיר שכם את אחותם דינה. האחים רואים את ערך כבוד המשפחה העומד לנגד עיניהם, והוא שמכתיב להם פעולת נקם לגאול את כבוד המשפחה. בדרך עורמה הם הרגו כל זכר בעיר שכם. נוסף על ההרג הם "בָּאוּ עַל הַחֲלָלִים וַיָּבוֹזוֹ אֶת הָעִיר...אֶת צׂאנָם, אֶת בְּקָרָם, אֶת חֲמוֹרֵיהֶם וְאֶת אֲשֶׁר בָּעִיר וַּבַאֲשֶׁר בַּשָּׁדֶה לָקְחוּ" [שם, ל"ד, 28].
יעקב נוזף בבניו. הנזיפה של יעקב בבניו היא בבחינת ציווי לנו, בני יעקב, גם בימינו - אין מקום לנקם, אין מקום לכוחנות, יש רק דרך אחת ליישב מחלוקות - בדיבור ובמשא-ומתן. לכן, לבניו - ובמיוחד לאחראים הישירים שמעון ולוי - הוא אומר מיד לאחר פעולת העונשין הבלתי אחראית: "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי עֲכַרְתֶּם אוֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַכְּנַעֲנִי..." [ל"ד, 30] ועל הנזיפה הזאת הוא חוזר טרם מותו: "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי כְּלֵי חָמָס מְכוֹרוֹתֵיהֶם...כִּי בְּאַפָּם [בכעסם] הָרְגוּ אִישׁ... וּבִרְצוֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר..." [מ"ט, 6-5].
לי חשובה גם התגובה של הבנים לעברו של האב הנוזף בהם על שנתנו דרור ליצר הנקם וטבחו ללא רחם בכל אזרחי הישוב הנמנים על עם אחר. תשובתם היא שהמעשה הוא חיובי בהחלט, והם אינם מתחרטים וכלשון התורה הם נוזפים באבא: "וַיּׂאמְרוּ [ליעקב] הַכְּזוֹנָה יֵעָשֶׁה אֶת אֲחוֹתֵנוּ". יעקב נלחם בהיתר של הפעלת אלימות כדי לשמור על כבוד המשפחה. למרבה הצער, שמעון ולוי אינם בדעה של יעקב. הם נחרצים בדעתם שהם עשו מעשה חיובי והכרחי. הצעקה של יעקב נגד אלימות חייבת לחלחל להוויה החברתית במציאות חיינו היום.
גם בפרשה שלנו, פרשת "וישב", מופיעה האישה - תמר אשת ער. מצד אחד, בתפישה הגברית של יהודה היא נתפשת כדמות חלשה, שהכל מותר לעשות בגופה. מצד שני, ניצבת מולנו דמות נשית חזקה הנאבקת בכל הכלים העומדים לרשותה כדי לזכות במה שנראה לה חשוב - הזכות לקיים חיי משפחה. היא מתריסה בהתרסה פוגעת נגד מי שמונע ממנה זאת. לשם כך היא מוכנה להלבין את פניו של אדם נשוא פנים, יהודה, אבי ער, בעלה שנפטר. היא מלבינה את פניו - פני גבר חזק, בעל ייחוס ומעמד - על שנתן דרור ליצריו בחיק הטבע אצל אישה, שחשב כי מדובר באישה זונה. כי מדובר באישה שהיא חפץ שהכל מותר לעשות בה, כולל פריקת יצרים. תמר אשת ער אינה שותקת. היא אינה משלימה עם עלבון הכפייה הגברית - שמייעד לה חיי אלמנות נצח - היא יוזמת, פועלת, נוקמת ומשיגה את יעדיה - והיעד לזכות בחיי אמהות.
בשבוע שכנסת ישראל התכנסה לדיון מיוחד בנושא האלימות נגד נשים, אנו פוגשים בפרשה שלנו דמות של אישה הנאבקת על זכויותיה במציאות גברית נוקשה החוסמת לה את כל נתיבי החיים. מולה נמצאת דמות גברית חזקה שרואה באישה כחפץ, שמותר לעשות בה הכל, כולל לפרוק את יצריו: "וַיִּרְאֶה יְהוּדָה וַיַּחְשְׁבֶהָ לְזוֹנָה..." [ל"ח, 15].
לצערי, גמגומי החרטה והצער של יהודה אינם משכנעים. מול גבר בעל מעמד ועוצמה חייבת החברה גם היום לפתח כלים, שימנעו את הפגיעה באישה. חובה שננכס את הערך "אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא", ולא אשת חיל מי יפצע, מי יפגע, מי יאנוס ומי ירצח.
מעל לכל ננצור את הציוויים משתי הפרשות - הקודמת ושלנו - לא להפעיל אלימות כדרך להשגת יעדים לאומיים, לא להפעיל אלימות כלפי אישה, לא להפעיל אלימות כדרך לשמור על כבוד המשפחה.

תאריך:  28/11/2010   |   עודכן:  28/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת וישב (ב')
תגובות  [ 36 ] מוצגות  [ 36 ]  כתוב תגובה 
1
ניתוח מאלף של פרשת השבוע
אפרת ושולה  |  28/11/10 15:19
 
- מעלף, התעלפתי מעיוותי האמת ל"ת
איש עצוב  |  28/11/10 15:59
 
- אשת פוטיפר, תקיפה מינית, עלילה
איש עצוב  |  28/11/10 16:18
 
- לאיש עצוב
איתן קלינסקי  |  28/11/10 21:36
 
- היו כאן כל העבירות שבעולם!!!
איש עצוב  |  29/11/10 07:34
2
איתן, עשית הנחות לבית יעקב
בן אבי איתמר  |  28/11/10 15:41
3
מניפולציה ונקם, לנשים מותר
איש עצוב  |  28/11/10 15:55
4
הצגה מענינת של פרשת השבוע
נורית בן  |  28/11/10 17:05
 
- ואיפה האמת? בגראז'? בבגאז'? ל"ת
איש עצוב  |  28/11/10 18:38
5
איתן המשך בדרכך ל"ת
נורית בן  |  28/11/10 17:17
6
המטיף ממלאבס ל"ת
אלישמע  |  28/11/10 19:21
 
- התבטאות אדיוטית של אלישמע ל"ת
לאלישמע  |  30/11/10 13:24
 
- אפס ל"ת
אלישמע  |  1/12/10 13:08
7
טעות בכתובת
יוא"ב  |  28/11/10 19:23
 
- אינני מצדיק אלימות מכל צד
איתן קלינסקי  |  28/11/10 21:44
 
- התעלמות מהאמת - מעודדת אלימות ל"ת
איש עצוב  |  29/11/10 06:51
8
הקנקן ומה שבתוכו
איש עצוב  |  28/11/10 20:18
 
- לאיש עצוב.
מורה נבוכים  |  28/11/10 21:05
 
- ובכל זאת יש בעיה עם גסות רוח
איש עצוב  |  28/11/10 21:27
 
- יש לתת כבוד לכל הדתות.
למורה נבוכים  |  30/11/10 13:14
 
- איש עצוב,אמת דיברת
אלישמע  |  28/11/10 22:49
 
- לאלישמע.
מורה נבוכים  |  29/11/10 12:46
 
- למורה נבוכים,אתה עוד מופתע?
אלישמע  |  29/11/10 15:48
 
- לאלישמע
ידידיה  |  29/11/10 14:38
 
- אין ספק שקלינסקי הוא גורו
איש עצוב  |  29/11/10 15:28
 
- ידידיה יקירי,אתה כמנהגכם נתפס
אלישמע  |  29/11/10 15:32
 
- איזו הנמקה שמענו ממך
לאלישמע  |  30/11/10 14:01
 
- כל המאמר הוא מניפולציה
אלישמע  |  30/11/10 15:41
9
עד שיוסף חלם שהירח והשמש משתחו
עיניה  |  28/11/10 21:40
10
דבר דבור על אופניו
אמנון אמינוף   |  30/11/10 11:42
11
ושוב תודה והוקרה לאיתן קלינסקי
ניצן אביב  |  30/11/10 13:21
 
- רק השמאל ההזוי מסיק
איש עצוב  |  30/11/10 16:04
12
יש להפריד את הדת מהמדינה ל"ת
אליאב בן עמי  |  30/11/10 17:46
 
- להחזיר מיד את אמסלם לש"ס ל"ת
הרב אליהו ישי   |  30/11/10 19:16
 
- אכן,הפרדת הדת מהמדינה לאלתר-
ניצן אביב  |  1/12/10 12:18
13
להחזיר את אמסלם לשס ל"ת
אלי ישי צא בחוץ  |  30/11/10 18:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
דווקא אלה שרימו, בגדו במצביעים שלהם וגנבו את המנדטים ממפלגת האם, דווקא הם רוצים שנאמין להם    "הבחירות, זה משאל עם", אמר ח"כ מאיר שטרית מעל הדוכן    כאילו שכחנו שבניגוד לתוצאות הבחירות, אריאל שרון גירש את אלה שהעלו אותו לשלטון
יוסף אורן
הספר "נתניה", שבו מבטיח דרור בורשטיין מהפכה בספרות העברית, מתברר כעוד אמירה פוסט-ציונית קריאה למדי, המוגשת בתמהיל של זכרונות משפחתיים, מסרים אסטרונומיים אפוקליפטיים והפלגות פנטסטיות
אמיר כרמי
בהמשך לסדרת הכתבות על ערכות הפריצה, נתמקד הפעם בערכת הפריצה הפופולרית שקיבלה הכי הרבה פרסום מחוץ לקהילות ההאקרים ואבטחת המידע – Eleonore Exploits Pack
ראובן לייב
הוא היחידי מבין המועמדים המובילים שהצליח להכות שורשים בארגון הביון הישראלי והוא גם בעל הניסיון הרב ביותר בהפעלת אנשים במבצעים מורכבים בזירה הבינלאומית
דוד מרחב
לשיטתו של השמאל בארץ, ישראל היא ישות פשיסטית כי העם הוא הריבון בה. כשהעם מחליט על מסירת שטחים המצויים בריבונות המדינה, אין מקום לרמייה. זו דמוקרטיה ישירה במובן הקלאסי: העם מחליט. בלי מפלגות, בלי דילים, בלי "דברים שרואים מכאן לא רואים משם". ומזה השמאל מפחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il