X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מחשבות על האינטרנט השולט בחיינו, והפייסבוק המזדחל לנשמתנו והופך אותנו לבובות מתכווננות וגם: על מזל רע - זה של אובמה והמעצמה ארה"ב, שאותו "מזל רע" מפליא בהם, מזה שנתיים, את מכותיו, ללא הפסק הסיוט של אורוול חוזר
▪  ▪  ▪
מסמכי ויקיליקס המסוכנים

ג'ורג אורוול הבריטי, שכתב את ספרו 1984, לא שיער, שעל-אף שחזונו בספר התממש במדינות הקומוניסטיות (ובמהלך המשטר הנאצי ומשטרים אחרים) במהלך רוב המאה ה-20, יקום שוב אותו חזון ויתרחש במלוא עוצמתו במאה העשרים ואחת על-ידי השליט האכזר והכל-יכול - האינטרנט!
אותו אינטרנט שאנו סוגדים לו, משתמשים בו, מחוברים אליו, ניזונים ממנו, יונקים את שדיו המלאים, מתברכים בו, תלויים בו וכולי וכולי, הולך והופך לאח הגדול כלפי יצירתו של הסופר המשורר והעיתונאי ג'ורג אורוול (1950-1903). מיליונים קראו את הספר 1984 מאז יצא לאור בשנת 1949. הספר הוסרט והריץ את האנשים לבתי הקולנוע, אבל בעיקר התקבע בליבו של כל בן-תרבות כסיוט אפשרי, כעתיד (או עבר) שנחווה על-ידי אנשים רבים. סיוט אפשרי מאוד על חיים של אימה, השפלת רוח האדם, חיים בעולם של בני-אדם-רובוטיים במדינה "דמיונית", בה נשלט כל אדם על-ידי משטר שהוא האח הגדול, הרואה הכל, יודע הכל ונוטל מבני-התמותה את רוח האדם על כל רבדיה.

ברק אובמה וארצות-הברית

כאשר נבחר ברק אובמה, רק לפני שנתיים, נראה הדבר (לחלק מהעולם, לפחות) כתופעה מבורכת. איש צעיר, השחור הראשון בתפקיד הנישא, מוכשר, כריזמטי, שסחף לרגע את העולם בחזון אחרית הימים. בעיקר קיווה אובמה ללחוץ את ידיהם של המוסלמים ובלחיצה אחת להפוך את האג'נדה והיצרים האיסלאמיים לידידות אמיצה בין זאבים וכבשים - מה שהתגלה מזמן כרעיון הכי לא מציאותי. מאז שהתחיל אובמה לשלוט, נפלו על ארה"ב גשמים עכורים של משבר כלכלי, חברתי, קיומי ומה לא. מקומה האיתן של ארה"ב כמעצמה היחידה החזקה וההוגנת-יחסית בעולמנו המסוכסך, התגלה כפאטה-מורגנה. לא עוד מעצמה מספר אחת. עכשיו - מעצמה שסכנות אינסופיות רובצות לפתחה, שהנשיא בעל הביטחון העצמי הענק הולך ומתכווץ לנגד עינינו, מחודש לחודש, מ"פדיחה" ל"פדיחה". היום הכל חשוף. היום זה הסטייט דיפרטמנט, מחר יהיו אלו סוכנויות הביון, ה-FBI, המוסד, כל גופי השלטון למיניהם בעולם והחיים הפרטיים של כל נשיא (זוכרים את ימי ביל קלינטון ומוניקה לוינסקי? זה נראה כבר סיפור "זניח" לעומת העתיד המזומן לאחרים בעזרת האינטרנט ונפלאותיו).
שוב אנחנו פוכרים אצבעותינו מול נפלאותיו של העולם. האכזריות, האדמה הרועדת מתחת לרגלינו, אוזלת היד והתירוצים "לא ידענו". גם אלה שמכנים את מחמוד אחמדינג'אד (על-פי המסמכים של הסטייט דיפרטמנט) בשם היטלר, שחור על גבי לבן, בהתכתבויות באי-מיילים שפורסמו, לא עושים דבר כדי למנוע מאחמדינג'אד להיות היטלר של המאה ה-21. כולם נהנים, חיים בהכחשה ועסוקים בלעשות כסף. לכולם עדיף לקרוא לאירוע של ויקיליקס "פדיחה", להתפלסף על רמת המבוכה שזה גורם, מאשר להבין את המשמעות האמיתית של מה שקרה ב-28 בנובמבר 2010.

סיפור אתר האינטרנט ויקיליקס

בתאריך 28.11.10, אתר האינטרנט ויקיליקס, שאגר בתוכו בקלילות עם טכנולוגיות בנאליות שכמעט כולם מכירים, אוצר סודי ומסווג של התכתבויות אנשי הסטייט דיפרטמנט, פורסם אתמול ב"דר שפיגל" ובכל האתרים ואמצעי התקשורת בעולם.
הנה מצלצל לו פעמון אזהרה ענקי, דוגמה מצמררת, "זליגת חומר" שלא מיועד לכל העולם, אל כל העולם - תופעה תקדימית שמסמנת לנו את העתיד הקרוב שמתחיל אתמול. כל השנים האחרונות, בהן אנו נותנים בכל חנות, בכל אתר אינטרנט, בכל קנייה או התקשרות עם כל חברה מסחרית או משרד ממשלתי כל פרט ופרט מחיינו, עברנו - משפחתנו, מקום עבודתנו, חשבון הבנק שלנו ועוד - להיות חומרים הנשמרים במחשבים והופכים לנשק בידי מי שצריך אותו, הופכים אותנו לנשלטים מאותו רגע שמסרנו את החומרים ועד עולם.
אי-אפשר לדעת באיזה רגע מחיינו יוציאו נגדנו את הפרטים שמסרנו. אם חלילה נרצה להתקבל למשרה רמה, או למשרה פשוטה, או להינשא או להתגרש, או לקנות נכס, אין כידוע שום פרט שעוד לא מסרנו, שבדרך פתלתלה כלשהי לא יצא נגדנו, נגד רצוננו ויהפוך על פיהן את תוכניותינו ותקוותינו הכי בסיסיות. אם שכחנו למסור פרט כלשהו, הרי שהתמרחנו בפייסבוק עם כל הסיפורים האישיים, תמונות ילדינו, חברינו הזמניים או הוותיקים, מעללינו, כשלונותינו והצלחותינו האמיתיות או המזויפות. שגם על אלה כבר שילמו אנשים לא מעטים בביזיונות ואחרים עשויים עוד לשלם.
אם חשבנו שהאינטרנט, יקירנו, הוא ברכה, ואהבנו את מה שנתן לנו - לא חשבנו עד הסוף. בתוך הברכה, הנתינה, ללא תשלום כספי, הכל טוב. במידע האינסופי שמצוי בעולם האינטרנט הקסום, ישנו גם אח גדול בעל יכולות הרס שהתחילו אתמול בכל עוצמתם, והמשכן בנושא זה או אחר מי ישורנו.

תאריך:  29/11/2010   |   עודכן:  29/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הדלפת הענק של ויקיליקס התאפשרה משום שבארה"ב כמעט אין שום מגבלות על חופש הביטוי    אולי כעת יחטפו האמריקנים את ה"בומבה" הנחוצה וישנו את תפיסת עולמם
גלעד זליבנסקי
"זה היה נטל כבד של אחריות – כמעט כבד מנשוא עבור בן תמותה – אשר נפל על כתפיו של האינקוויזיטור, שהיה נדרש, לפחות באופן עקיף, להכריע בין חיים למוות"    ניתוח ביקורתי וחודרני של יחסי הגומלין האנטי-דמוקרטיים שבין התקשורת למדינה המודרנית ולחברה הישראלית בפרט והמערבית בכלל
יעקב אסתרליס
גבולות המדינה הם רק על הנייר ולמעשה הם פרוצים ועוברים דרכם באופן חופשי כל החפצים לעבור. אנו רואים את התוצאות באילת, בת"א, בערד ובמקומות אחרים המתמלאים באורחים כהי-עור    מי ייתן את הדין?    וגם: פלא שלא הצליחו למצוא ולנצל אוצרות טבע?
אברהם פכטר
החוק נגד הטרדה מינית הוא חוק טוב שכבר הוכיח הישגים. מי שטוען שהחוק פוגע בגברים או ביחסים בין המינים ומונע רומנטיקה ופלירט – לא קורא את החוק נכון, ולכן טועה ומטעה    נכון ש"לא" הוא "לא" בכל השפות, אבל יש סיטואציות עדינות ואמוציונליות שה"לא" הוא לא אבסולוטי
דודו אלהרר
האם א.ב. יהושע צודק כשהוא אומר שהציונות הגשימה הבטחתה לאחר שהמדינה היהודית הוקמה בפועל?    אני סבור כי את מדינת הלאום היהודי צריך להקים ולא נוכל להקימה עם רגשות אשם של גזלני אדמות מעַם שמעולם לא היה קיים    הציונות ניצבת בפני פרשת-דרכים בדרך-לא-דרך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il