X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חג החנוכה יכול גם הוא לשמש כ"גורם מזמן" לחשבון-נפש והדבר אף רמוז וטמון במילה חנוכה גם סמיכות פרשת "מקץ" לימי החנוכה מוכיחה זאת, שכן הפרשה אמורה "להקיץ" את הישנים לערוך חשבון-נפש בימי האור הרוחניים
▪  ▪  ▪
אורות של חשבון-נפש יהודי [פלאש 90]

פרשת השבוע, פרשת "מקץ", תחול תדיר באחד מימי חג החנוכה. נראה לנו לקבוע ש"סמיכות הזמנים" אינה מקרית, אלא עניין האמור "להקיץ", לעורר את הישנים והרדומים מבחינה רוחנית לבצע מעין "חשבון נפש" נוקב עם עצמם, כמו גם עם סביבתם ולתקן את הטעון תיקון גם אם זה נראה, על פניו, הזוי ורחוק "מן העין ומן המחשבה". וזאת, משום שחג החנוכה יכול גם הוא לשמש כ"גורם מזמן" והדבר אף רמוז וטמון במילה: חנוכה. כיצד? - המילה חנוכה בראשי תיבות, היא: חשבון נפש וכך הדבר. ודו"ק.
חג החנוכה המוכר לכל בר-דעת כחג האורים יסודו מדברי סופרים, מדרבנן ולא מדאורייתא. חג זה הוא חשוב ומיוחד בכלל מועדי וחגי ישראל. וזאת, משום שהוא מסמל, יותר מכל, את האור המופץ, פיזית ורוחנית, באמצעותם של נרות החנוכה, באמצעותה של אבוקת האש והלהבה החנוכתית הדולקת והמדליקה (תרתי משמע). ודי לנו באם נרענן את זכרוננו באותם ניסים גדולים ועצומים שעשה הקב"ה עם אבותינו המכבים לפני 2,000 שנים ומעלה, קרי: בין השנים 168-163 לפנה"ס (למניינם) כדברי מחברי תפילת "על הניסים": "בימי מתתיה בן יוחנן...חשמונאי ובניו, כשעמדה מלכות יון הרשעה על עמך בית ישראל...ולעמך ישראל עשית פלא וניסים..." [מתוך סידורם של יהודי תימן "תפלת כל פה"].
בחג החנוכה אשר יחול בשנה זו ביום רביעי (הערב), "ביום אשר בו נתלו מאורות עולם" - יזכה בית ישראל בכל אתר ואתר לא רק לחגוג את הניצחון הפיזי של "המעטים נגד הרבים" ושל "עושי התורה נגד הפושעים", אלא, גם ובעיקר, יזכה בית ישראל לחגוג את הניצחון הרוחני של כל אלה המייצגים נכוחה ונאמנה את "תרבות ישראל" הצרופה והאמיתית אשר "בימים ההם", כמו גם "בזמן הזה". התרבות היוונית, ההלניסטית שעיקרה: קידוש תרבות הגוף והחומר - לא פשתה, חלפה ובטלה מן העולם. לדאבון ולמגינת ליבנו, חלק מעם ישראל עדיין מאמץ תרבות קלוקלת זו כאורח-חיים מסיבות שונות, כמו למשל: פתרון בעיית "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב". והטענה הרווחת היא שהצטרפות עם ישראל לקהילת העמים ותרבותם (הנלוזה) היא פתרון קיומנו, שהרי "אנו ככל העמים". ואכמ"ל.
ולא היא! בזמן הזה, כמו באותם ימים, חובה ושומה עלינו לאמץ ולחקות את משפחת בית חשמונאי, מתתיהו הכוהן ובניו הגיבורים אשר עמדו בגבורה עילאית כנגד האויבים הצוררים (ועוזריהם המתיוונים מבני ברית) אשר רצו לעקור מן השורש את תורת ישראל המסמלת את החיות, את הזוך והטוהר, כמו גם את הערכים החברתיים היהודיים האמיתיים, כמו למשל: חסד, מעשים טובים, פרגון ואהבת הזולת ועוד. ערכים שהם אוניברסאליים וקוסמו-פוליטיים. ואם נלך לאורם ובאותו מתווה רוחני שסללו להם ולנו, בטוחני שהקב"ה באמצעות "לוחמי האמת והצדק", היום, כמו אז, בדרך ניסית ושלא בדרך ניסית, יחיש את הצלתנו מידי כל הקמים עלינו לרעה, "ושלוחים רבים לו לריבון העולמים". מתתיהו הכוהן ובניו הגיבורים לא רק שהצילו פיזית את העם, אלא, אדרבה, העלו והרימו את קרנם ומעמדם של היהודים. אשר על כן, זכו הם להיכלל בפנתיאון ההיסטוריה היהודית לדורותיה, כמצילי ומושיעי העם היהודי.

הערה: את מאמרי ד"ר מוטי גולן ניתן לקרוא מדי שבוע בעלון השבועי התורני "שבת בפתח". תגובות, הארות והערות יתקבלו בשמחה בדוא"ל: ozie500@013net.net או, לחילופין, בדף הפייסבוק האישי: Motti N Ruth Golan.
תאריך:  01/12/2010   |   עודכן:  01/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשבון-נפש כהיבט נוסף לחג החנוכה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא לחשמונאים!
יוסי פלס  |  1/12/10 23:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
מסמכי ויקיליקס, המוכיחים כי ארה"ב ידעה לחדור לצמרות השלטון במדינות העולם, מעלים חשש שאולי יש בישראל אישים החוששים שפולארד יפתח פיו, ויהפוך ל'ויקיליקס זוטא' שיחשוף ברבים את בוגדנותם    מי הם האישים המעדיפים שיירקב בכלא ויסיים בו את חייו?
עו"ד יוסי דר
החלטתה של ד"ר אינס, בהגישה תלונה למשטרה נגד מי שחשפו את זהותה, לוקה במה שקרוי "עשיית יתר"    מרגע שהיא יצאה מרצונה אל התקשורת, היא כאילו ביטלה באופן רטרואקטיבי - בהקשר לעניינה הפרטי בלבד - את האיסור לחשוף את זהותה
יואב לוי
קם החושב התורן יובל רבין ושוכח שבאזור שבו אנו חיים, אבות ממנים את בניהם כיורשיהם, ואמירותיו - לא בגלל פועלו אלא בגלל שם משפחתו - נתפשות כדבר אלוהים חיים    לא שילמנו מספיק קורבנות לפני ואחרי הסכמים מדיניים ארורים מתקופת אביו יצחק?
ראובן לייב
"רפורמת השקט", שאושרה זה עתה על-ידי הכנסת, היא בסך-הכל וריאציה מאוחרת ל"חוק כנוביץ" מלפני יובל שנים, שמעולם לא יושם    האם תחזור גם הפעם ההיסטוריה העגומה על עצמה?
יוני בן-מנחם
הגילויים השערורייתיים באתר "ויקיליקס" גרמו נזק רב לתדמיתה של ארצות הברית בקרב הפלשתינים ותושבי מדינות ערב    המסמכים שנחשפו הדגישו את אדישותם של מנהיגי ערב כלפי הבעיה הפלשתינית ואת רצונם העז לשמור בכל מחיר על שלטונם נוכח הסכנה הגרעינית האירנית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il