X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השריפה בכרמל מוכיחה שוב שאנחנו לא מסוגלים לתכנן אפילו צעד אחד קדימה. עכשיו תארו לעצמכם מה יקרה אם יפלו פה טילים.אנחנו מתייחסים לחיינו כמו אל תוכנית ריאליטי; הבעיה היא, שבמשחק הזה כולנו מפסידים
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

לפני חודשים אחדים קיים פיקוד העורף תרגיל ארצי למקרה של התקפת טילים. בשיאו הייתה אמורה להישמע אזעקה וכל תושבי ישראל היו אמורים להיכנס למרחבים המוגנים. הייתה רק בעיה אחת: בחלקים נרחבים של המדינה בכלל לא שמעו את הצופרים.
התרגיל הזה החזיר אותי לימי מלחמת המפרץ הראשונה. גם אז לא תמיד פעלו הצופרים, ואלו שפעלו לא תמיד עשו זאת בזמן, ואלו שעשו זאת בזמן לא בהכרח נשמעו. תחקיר שפרסמתי אז ב"גלובס" מצא שורה של ליקויים לאורך השנים במערך הצופרים, שכמובן התגלו במלוא חומרתם בזמן אמת. אחרי 19 שנים, אותן תקלות עדיין איתנו. ולא רק במערך הצופרים.
לא עברה יממה מאז החלה שריפת הענק בכרמל, וכבר ברור שהכתובת הייתה על הקיר שנים ארוכות. שנים של הזנחה, של תקציבים מקוצצים, של משכורות עלובות, של חוסר תכנון. שנים שהתנקזו לעץ בוער אחד שנפל על אוטובוס ושרף למוות 40 ישראלים צעירים, שביקשו לשרת את ארצם בתפקיד שוחק וחסר זוהר.

איך נתמודד עם איום הטילים?

יצרנו פה מדינה מופלאה, עם הישגים מרשימים בקנה מידה עולמי. הפרחנו שממה, קלטנו מיליוני עולים, בנינו תעשיה מפוארת, הגענו לצמרת התרבותית והאמנותית, ואת כל זה עשינו תוך מלחמה יום-יומית על עצם קיומנו. דבר אחד לא למדנו: לחשוב קדימה. והליקוי הזה עלול להוריד לטמיון את כל מה שבנינו.
האם מישהו מאמין שישראל באמת, אבל באמת, מוכנה לתרחיש של התקפת טילים רב-חזיתית? מי שרואה את התרגילים של פיקוד העורף יודע לספר על ברדק, אנשים שאינם יודעים מהם תפקידיהם, חוסר בציוד, לוחות זמנים שאיש אינו עומד בהם. ועם היד על הלב - אם זה היה להיפך, אז היינו מופתעים.
אם אנחנו כל כך מתקשים להתגבר על שריפה, גדולה ככל שתהיה, מה הסיכוי שנדע להתמודד עם טילים? או עם נשק גרעיני? הרי כבר היינו בסרט הזה, ואני חוזר שוב למלחמת המפרץ הראשונה: האיום היה ידוע, לכאורה נעשו הכנות, אך בפועל היו ימים שלמים של בלגן מוחלט.
לפי איך שישראל מתנהלת (כי קשה לומר שהיא מנוהלת), קל להבין מדוע תוכניות הריאליטי כל כך פופולריות אצלנו. הרי כל החיים שלנו בנויים על ריגושים של כאן ועכשיו, על העדפת הנאות ההווה על פני צורכי העתיד, על העמדת פנים במקום חיזוק המהות. אלא שבריאליטי הזה, אין מנצחים. בריאליטי הזה, כולנו מפסידים.

הליקוי הבסיסי: חוסר תכנון

השריפה הזאת היא רק דוגמא, כואבת מאין כמותה, לליקוי הבסיסי ביותר שמלווה את מדינת ישראל מאז הקמתה: חוסר התכנון. זה מתחיל באיזוטריה (כמו אותם 2 מ"ר בפינת הרחוב שלנו שנסללו לפחות ארבע פעמים בשנה האחרונה), עובר להתנהלות בכספי ציבור (נתב"ג 2000 כמשל) ומסתיים באובדן חיי אדם.
קחו לדוגמה את אסון ורסאי. כמעט עשר שנים עברו, ועדת חקירה ממלכתית מצאה שהאסון נגרם לא רק בשל בנייה נקודתית לקויה אלא גם ובעיקר בשל תכנון מערכתי רשלני ופיקוח שאיננו קיים - וחלק מהליקויים טרם תוקנו. למה? כי כבר עברנו לאסון הבא ולוועדה הבאה.
או דוחות מבקר המדינה. בעוד שבועיים נראה עד כמה שירותי הכבאות אצלנו מפגרים ולא ערוכים. בעצם, יכולנו לקרוא על זה כבר בדוחות קודמים. אז מה? כלום. אולי עכשיו, עם יותר מ-40 גופות, מישהו יואיל בטובו להזיז את התחת.
העם היהודי כל כך התרגל לכך שהשלטון נגדו, עד שההרגל לעבוד עליו, לעגל פינות, להתעלם מההוראות - ההרגל הזה כמעט נכנס לדנ"א שלנו. בצורה אבסורדית, מרוב רצון להתנתק מן הגלותיות, אנחנו מנהלים את המדינה שלנו כמו בשטעטעל. אחרי 120 שנות ציונות ו-60 שנות מדינה, עדיין לא הפנמנו עד הסוף שהפעם זה העסק שלנו, ושאם לא ננהל אותו כמו שצריך - רק אנחנו נשא בתוצאות.
יש עוד גורם לתרבות ה"יהיה בסדר" הזאת. פוליטיקאים בכל מקום חושבים קודם כל על הישרדותם ועל הקדנציה הבאה. אבל אצלנו, עם חוסר היציבות הכרוני ועם בחירות כל שנתיים-שלוש, צורת החשיבה הזאת דומיננטית עוד יותר. למה להיכנס לתהליכים ממושכים, אם ממילא יש סיכוי לגמרי לא רע שמישהו אחר יגזור את הקופון הפוליטי? למי יש ראש לעסוק בתכנון ארוך טווח, כאשר בכל יום עלולה הממשלה ליפול?

תאריך:  03/12/2010   |   עודכן:  03/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדינת ריאליטי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כשכזאת ממשלת ישראל העלובה
בן דוגית  |  3/12/10 18:38
 
- מה רצית שביבי יכון את הרוח ואת
ירדנה  |  3/12/10 19:25
2
medinat partaczya
ephi  |  3/12/10 19:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קיריל הדר
הפרשה היא תעודת עניות נוספת המאשרת כי בישראל אין דיון נוקב, אין תקשורת ראויה, ואין דבר המזכיר במאומה דיון ציבורי בנוגע לנושאים האקטואליים השונים    מאחורי הטענות האכזריות נגד אורלי אינס מסוגלים לעמוד רק ציונים מרושעים
נסים ישעיהו
ידוע לכל משכים קום כי בסוף הלילה מתגבר החושך ביותר עד שלא רואים כלום. כך גם בגלות, מצויים בחושך מנטלי כזה שלא רואים לכאורה שום ייחוד בעם ישראל. אבל דווקא כאשר מתגברים קשיי הגלות, דווקא אז יש לצפות שיגיע כבר קץ הימים ומיד יפציע קץ הימין
יחיאל (חיליק) רוזמן
האם ייתכן מהפך ביחסי ישראל-הודו?    האם נסולק מהודו כמו שסולקנו מאירן?    האם ייתכן ארדואן הודי?    יותר מכך - האם תיתכן הפתעה רבתי בשנים הבאות, הפתעה המנוגדת למהלכים הפוליטיים הנצפים?    האם ייתכן ברבור שחור בהודו?
איתמר לוין
אסון הכרמל שוב יביא להרבה דיבורים; אנחנו דורשים מעשים: לחקור, לשנות, להעניש - ומיד    בעולם העסקים כבר למדו כיצד לדבר הרבה ולא לומר דבר. ראו את שלמה אליהו, יגאל דמרי, גיורא איילנד, נטוויז'ן ואפילו תיאטרון הבימה    סלקום מצאה פתרון הרבה יותר פשוט: היא לא אמרה כלום
יצחק מאיר
דברים שכתבתי לחניכי בכפר הנוער ימין אורד שעל הכרמל ביום השרפה הגדולה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il