כבר יש לכם פייסבוק? האם בדקתם מי הם אותם המבקשים את חברותכם? התייחסתם לתמונתם? למוצאם? לדתם? ללאומיותם? לפעילותם? או שאולי הכי חשוב זה חברים, וכל המרבה הרי זה משובח?
כל ארגון, עמותה, חברה, מפלגה, עיתון וביטאון פתחו פייסבוק. הם אוספים חברים, מעלים סטטוסים ומגדילים את מספר החברים ככל יכולתם. אז חברים זה נפלא. והרבה חברים זה טוב. יש קהל גדול החשוף למידע, לפרסום, זה לגיטימי. שהרי זאת המטרה. אבל אין המטרה מקדשת את האמצעים. את החברים. והשאלה היא: האם אתם בודקים מי הם אותם מבקשי חברות מכם?
ארגונים המאשרים חברות עם בעלי ובעלות תמונות תועבה ממש, בתירוץ של הגדלת פרסומת לעצמם, מפרסמים גם את אותה תועבה ולא רק את עצמם. כל אישור לחברות מסייע לאותה תמונה לפרסם עצמה ולהפיצה ברשת. הרבה מדי תמונות חסרות בושה ומביכות מתפרסמות שם, ואינך יודע מה עוד יעשו אותם "חברים" כדי למשוך התייחסות, תגובה וחברויות.
ארגונים נחשבים וכשרים מאשרים לעתים גם נוצרים, יהודים משיחיים או סתם תמונות פריצות שאין הדעת סובלת. כאילו אם זה פייסבוק - הכל קביל, הכל חביר. הסכנה איננה רק בקבלת החברות היחידה הזאת, הסכנה הרוחנית נמצאת בכך שכל הצעירים והצעירות החברים בכרטיסי הארגונים האלה וסומכים עליהם, נחשפים אוטומטית לכרטיסים אלו. ומכאן מגיעות אליהם גם הצעות החברות של ערבים, נוצרים, יהודים משיחיים, פרוצים ועוד.
אני מצפה מארגונים המנהלים כרטיס בפייסבוק לגלות קצת יותר אחריות חברתית ולבדוק את מבקשי החברות כדי למנוע חשיפת יתר מול החברים הצעירים והתמימים, הסבורים שהם מגוננים אם הכרטיס שייך לחרדי, לדתי, או לסתם עמותה רשמית חיובית. כדי למנוע הפצת פריצות ורעיונות שליליים בכלל.
ההתנערות מאחריות מקוממת. כל אחד שיש לו כרטיס בפייסבוק אחראי כלפי חבריו. אנשים פרטיים זה בהחלט עניינם. אבל כשמדובר בעמותה או בארגון כלשהו, אני מצפה ליותר אחריות חברתית ולבדיקה מדוקדקת של המעוניינים בחברות. וכן שיבדקו מדי פעם את "חבריהם", את הפוסטים שלהם, את התמונות שמעלים ואת הקישורים. כל מה שחשוף מולכם, עלול להיחשף מול חבריכם. אז שימו לב! זוהי דרישה מינימלית פשוטה וקלה לאחריות חברתית חשובה.