X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה שהתחיל ממאבק לעצמאות מדינית, ממאבק למתן זכויות לביטוי דתי וממאבק נגד הקשר בין ההון של הכהונה (הון של העם) והשלטון היווני - הפך לשלטון שהעמיק פערים חברתיים והציב לו יעדי כיבוש לשם כיבוש. שלטון כזה התפורר במהלך של כמאה שנה
▪  ▪  ▪

אני כותב שורות אלו מתוך חרדה שהתופעות אשר הביאו לקריסת ולהתפוררות בית החשמונאים, פוקדות את חיינו במדינת ישראל כיום. המאבקים הפנימיים בין העומדים במוקדי הכוח, ההסתאבות של ירושלים, השחיקה עקב מלחמות כיבוש בלתי פוסקות הביאו לבסוף את היישות הריבונית שהקימו החשמונאים אל קיצה הכואב והמדמם, תוך תקופה של כמאה שנים.
אני כותב מתוך חרדה, שעלול לפקוד אותנו מה שאירע לבית החשמונאים. מתוך ספר המקבים אנו למדים על הסתאבות בית החשמונאים. מצער וכואב שההנהגה החשמונאית, שליקטה סביבה איכרים ופשוטי-עם למאבק הרואי לגירוש שלטון זר, עלתה על שרטון ההסתאבות. הנגע הממאיר של כיבושי עמים זרים וגיורם בכוח של הנכבשים פגע לא רק ביעדי המרד, אלא הוביל לגדיעה ולאובדן של כל מה שנראה בבחינת תקווה גדולה ביום כ"ה בכסלו 164 לפנה"ס, יום ניצחון המכבים. מספר המקבים אנו למדים, שנגע ההסתאבות היה לא רק במישור המדיני, אלא גם במידה רבה במישור הכלכלי.
במקבים ב' אנו קוראים על שמעון, נגיד בית המקדש, שדרש מהכהן הגדול, חוניו, את המינוי לתפקיד האגורנומוס, למעשה הוא דרש את האישור של אחראי על משק הכספים. לא הרתיע אותו נגע הצירוף המסוכן של הון ושלטון.
הנגע של קשר בין הון ושלטון סימא את יאסון, אחיו של חוניו הכהן. מתוך תאוות שררה וממון הוא פונה לשלטון היווני. הוא למעשה קונה את התפקיד משלטון זר בכספי בית המקדש. הנכונות להפקיר כספים יקרים של אוצרות בית המקדש - אוצרות העם - בידי היוונים, מפנה את הדרך להתערבות שלטון יווני בתחומי חיים רוחניים וכלכליים בירושלים. לפנינו דוגמה כואבת כיצד הקשר המבחיל בין הון ושלטון מביא לרמיסת היעדים, שלמענם יצאו החשמונאים בימי מתתיהו למלחמת חירות צודקת, שאת משמעותה אנחנו חוגגים בימים אלו של חנוכה. למרבה הצער, אנחנו לא נותנים את דעתנו למה שהכשיל את המהפכה החשמונאית ב-כ"ה בכסלו 164 לפנה"ס.
התחלה עממית חברתית שבערה כאש במנהיגות של הכהן הכפרי ממודיעין, מתתיהו, ויהודה המכבי, מפקדו של צבא איכרים מתנדבים, אפשר לראותה עוד בימי יונתן וגם בימי שלטונו של שמעון. הרוח העממית של צבא לוחם למען יעדים חברתיים, לאומיים ודתיים נעצרה לחלוטין בימי יוחנן הורקנוס. אין כבר צבא איכרים המבוסס על התנדבות, אלא יש צבא שכירים, יש צבא שיעדיו הם בעיקר כיבושים טריטוריאליים וגיור בכוח של הנכבשים.
מקובלת עלי הנחת היסוד של ד"ר רפאל ינקלביץ מהחוג להיסטוריה לתולדות עם ישראל באוניברסיטת "בר-אילן", שחיי החצר בתקופת הורקנוס אופיינו במשתאות ובפילגשים, היא פרי התפנית בתפישה הערכית, תפישה של חיי חצר מלכותית ברוח הלניסטית. תפישת חצר שמקבלת את כל הכיעור של חיי הוללות והפקר.
כך שהדור השני והשלישי אחרי האחים יהודה, יונתן ושמעון, מפנה עורף לערכים שעיצב הדור הראשון ועולה על שרטון ההסתאבות. צבא השכירים, שכונן יוחנן בדור השני, חייב הוצאות כספיות אדירות. מלחמות הכיבוש הפכו גם מכשיר מימון וגם יעד של תאוות התפשטות טריטוריאלית מצערת והרסנית, שהכניסה את בית החשמונאים לשרשרת של מלחמות שרובן היו מיותרות, אבל הן גבו מחירי דמים יקרים וסחטו את דמה וחלבה של ממלכת החשמונאים. המלחמות המיותרות למעשה שחקו והתישו אותה. האם זה לא מזכיר לנו מלחמות מיותרות, שבוצעו ביוזמת ממשלת ישראל, המתישות ושוחקות את החברה הישראלית ופוגעות בכלכלתה כיום?
הסיפור במסכת סוכה בתלמוד הבבלי על מרים בת בלגה, משקף במידה רבה את הלכי הרוח של העם הפשוט, המוחה על התנהלות השלטון הכהני בימי החשמונאים. "מרים בת בלגה הייתה מבעטת בסנדלה על גבי המזבח ואמרה: ...עד מתי אתם מכלים את ממונם של ישראל ואין אתם עומדים עליהם בשעת הדחק?".
את המחיר היקר של מלחמות משלמים בעיקר פשוטי העם, כאשר מנגד שכבה של בעלי שררה וממון מתעשרים ממנה. מלחמות מחייבות הוצאות כספיות אדירות, לכן יוחנן הורקנוס אינו מסתפק רק בהעלאת שיעורי המיסים, אלא שודד ברגל גסה את קופת בית המקדש. הוא פותח את קבר דוד ומוציא משם 3,000 כיכר כסף, שזה בעיקר כספים של פשוטי העם.
ההישענות על צבא שכירים וגבייה מטורפת של מיסים מפשוטי העם החלו לסמן את תחילת ההתפוררות של בית החשמונאים בימי יוחנן הורקנוס. הפער הזה קיבל את ביטויו גם במישורים הדתיים והתרבותיים.
הצדוקים, שייצגו את תאוות השררה של ההון והיו כלי הביטוי של התרבות המתייוונת, תמכו ביוחנן הורקנוס. הפרושים, ששאבו את עיקר כוחם מדלת העם והיו צמודים יותר לקיום המצוות הדתיות, התנגדו ליוחנן הורקנוס.
כך נוצר המהפך המכאיב. הפרושים, הגורם ממנו שאבו החשמונאים את כוחם בתחילת דרכם, הפכו לגורם שיוחנן הורקנוס יצא נגדו ובסיס המשענת שלו היו הצדוקים. הצדוקים שימשו כלי ביטוי של ההון המנוכר לכל מה שנקרא צרכים חברתיים וכלכליים של פשוטי העם, וכן גם היו מנוכרים לתרבות היהודית. עוצמת הפער הכלכלי והקוטביות המעמדית החריפו את המאבק החדש שפילג את העם. מצד אחד ההון והכהונה הגדולה שמקום מבצרם מפלגת הקדושים, ומנגד איכרים ובני העם הפשוט שמקום מבצרם מפלגת הפרושים.
מה שהתחיל ממאבק לעצמאות מדינית, ממאבק למתן זכויות לביטוי דתי וממאבק נגד הקשר בין ההון של הכהונה (הון של העם) והשלטון היווני - הפך לשלטון שהעמיק פערים חברתיים והציב לו יעדי כיבוש לשם כיבוש. שלטון כזה התפורר במהלך של כמאה שנה.
היום, כאשר אני מדליק את נרות החנוכה, אני מדליק נרות של תקווה, שנלמד את הלקח של בית החשמונאים.

תאריך:  05/12/2010   |   עודכן:  05/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התפוררות בית החשמונאים: כיבוש וקשרי הון שלטון
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
האסון הגדול ביותר שאירע
שני צדדים למטבע  |  5/12/10 14:37
2
האסון הגדול ביותר שאירע
איש עצוב  |  5/12/10 14:38
3
הון ושלטון
א ש ליאור  |  5/12/10 15:01
4
לדמגוג הפשיסטי מחד"ש.
מורה נבוכים  |  5/12/10 16:29
 
- התגובות שלך אינן מרשימות . ל"ת
למורה נבוכים  |  5/12/10 16:58
5
שלא יקרה לנו מה שקרה להם
בית החשמונאים  |  5/12/10 16:52
 
- האשכנזים הביאו מאות אלפי גויים
נבו 93206  |  6/12/10 06:10
6
we shall overcome ל"ת
we  |  5/12/10 19:38
7
שוב אתה לא רואה מה קורה!
אליעזר החשמונאי  |  6/12/10 02:10
 
- קלניסקי מריח פחד ,כי הוא
נבו 93206  |  6/12/10 06:16
 
- לא אכפת לי שיציק מרדכי וקצב הם
ראספוטין בן מדביד  |  6/12/10 20:54
8
אוטו-אנטישמיות ושחיתות פנימית
נחום שחף  |  6/12/10 06:26
 
- לנחום שחף
איתן קלינסקי  |  6/12/10 08:32
9
איתן ,מצטרפת לחרדה שלך.
שולמית.  |  6/12/10 10:22
10
גם הפעם אני מסכים איתך
שי מפתח תקוה ןגם   |  6/12/10 10:38
 
- לשי מפ"ת שלום
איתן קלינסקי  |  7/12/10 10:04
11
מאמר טוב ל"ת
ידידיה אבן חן  |  6/12/10 11:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס עמירן
אז יש לנו שריפה השבוע, שריפה נוראית עם חיים שאבדו, נזק שעדיין לא מוערך לרכוש ואני מניח, גם פגיה אקולוגית רחבת-ממדים    הבה נתבונן קצת על מה שצפוי ביום המחרת
צבי גיל
המציצנות הייתה תמיד תכונה אנושית    מאז ימי קדם, פרצה תכונה זו גבולות    בימינו אנו, היא פרצה גם את גבול התבונה    המציצנות, כמו כל "גילוי" אחר, לובשת צורה היסטרית בסיוע פעיל של התקשורת
ראובן לייב
יותר מכל מלמד אסון הכרמל על אי-מוכנותו של העורף הישראלי למלחמה או לפיגוע-טרור המוני, כשהאחריות למחדל מוטלת כולה על שר הפנים, אליהו ישי, שלא דאג לשירותי-כיבוי ראויים
ציפורה בראבי
ברשת החברתית פייסבוק, כל אחד הוא רשת הפצה של חברים    אז היזהרו מחברים    אינכם יודע מי הם, אינכם יכולים לעמוד על טיבם, ולעולם לא תוכלו לדעת לאן ה"חברות" הזו תיקח אתכם...
גרשון אקשטיין
על מחדלים בסדר גודל של אסון לאומי לא ניתן לעבור לסדר היום ללא ועדת חקירה ממלכתית, אשר תצביע על הליקויים ותאשים את מי שצריך להאשים במחדל למען ייראו ויראו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il