X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המפגש ההרואי של יוסף ואחיו בארמונו הגדול והמפואר של השליט החכם והגדול באימפריה המצרית העתיקה האחים מתחילים לפעול בתיאום וביעילות לאחר תקופה של עימות ושנאה עד כדי חשיבת הרג וירידה אל תהומות הנשייה סאגת האחים מגיעה לסיומה בפרשת ויגש
▪  ▪  ▪

סאגת "פרשת יוסף ואחיו" העגומה ואשר תחילתה בפרשת "וישב" מגיעה לקיצה בפרשתנו, פרשת "ויגש", הכוללת ק"ו פסוקים (וסימנך: בכל לבבך"). הגם שאין בפרשה שום איזכור מצוותי, יש בה מגוון נושאים רחבי היקף, מפעימי לב וסוחטי דמעות כשהשיא הוא, המפגש ההרואי של יוסף ואחיו. מפגש היסטורי שנערך בארמונו הגדול והמפואר של "השליט החכם והגדול באימפריה המצרית העתיקה" [מדרש גם], יוסף הצדיק. מפגש שבו האחים "סוגרים שורות" [מתוך "מילון הצירופים" מאת רוביק רוזנטל], דהיינו: האחים מתחילים לפעול בתיאום וביעילות לאחר תקופה של עימות ושנאה עד כדי חשיבת הרג וירידה אל תהומות הנשייה כאומרם [בראשית ל"ז, כ']: "לכו ונהרגהו ונשליכהו באחד הבורות [כאחת החיות]. ואמרנו [לאבינו]: חיה רעה אכלתהו".
בעקבות יחסו המעדיף של יעקב והתנהגותו היהירה והבלתי מקובלת של יוסף, מערכת היחסים בין האחים "עולה על שרטון" ומגיעה ל"מבוי סתום". בין האחים מתחילה מערכת יחסים של עימותים מילוליים, קנאה, שנאה ומשטמה, כעדותה של תורתנו [בראשית ל"ז]: "וישנאו אותו ולא יכלו דברו לשלום...ויוסיפו עוד שנוא אותו...ויקנאו בו אחיו". וכאשר יוסף, לבקשת יעקב, מגיע אל העיר שכם (סמל של פורענות. ודו"ק) כדי "לראות את שלום אחיו ואת שלום הצאן", התורה מספרת שהאחים כבר "נסעו מזה". פירוש: האחים "הסיעו עצמם מן האחווה" ובמילים אחרות: נוצר נתק מוחלט בין יוסף ובין אחיו. נתק שיוביל מאוחר יותר לאותה חשיבת הרג, כפי שציינו לעיל. ואכמ"ל.
ימים עוברים ושנים חולפות. האחים נאלצים לרדת למצרים "כדי לשבור אוכל" ומגיעים אל ארמונו של יוסף הממשיך את סאגת הנתק ומאשים אותם בריגול חמור נגד האימפריה המצרית. להוכחת חפותם, האחים נדרשים להביא מכנען את בנימין, אחיהם הקטון. בחזרתם לכנען יוסף "דואג" להטמין באמתחת בנימין את "גביעו של השליט" והאחים מאולצים לשוב על עקבותיהם למצרים כדי ליישר את ההדורים עם ה"שליט המציק". יהודה, כנציגם של האחים, אוזר אומץ ומתייצב מול ה"רודן המתעלל" ובהפגנת נחישות מחד-גיסא, ורגישות מאידך-גיסא, הוא גורם ל"שליט הרשע" לשנות את פאזת יחסו והתנהגותו כלפיהם. יהודה מוכן "לתפילה, למלחמה ולפיוס" [מן המדרש] בד-בבד עם שימוש בביטויים ובמוטיבים רגשניים שגורמים אמפתיה מצד השומע כלפי המדבר, כלומר: רגישות למצבו של הזולת, היכולת להזדהות עם רגשותיו ולראות את הדברים מנקודת מבטו (של הדובר).
יוסף אינו יכול עוד להתאפק. ולאחר שהוא "מעמיד את האחים על טעותם ומביאם לידי מציאות של הכרה בחטא, וידוי וחרטה גמורים" [מדרש גם] הוא מתוודע אליהם באומרו בקול שנוק וחנוק מדמעות: "אני יוסף"! הוא מבקש מן האחים המבוהלים, ההמומים ופעורי הפה לגשת ולהתקרב אליו כשהוא מוסיף בקול ברור וחד את משפטי האלמוות והנצח [בראשית מ"ה, ג'-י"ג]: "ועתה, אל תעצבו! ואל ייחר בעיניכם כי מכרתם אותי הנה, כי למחייה שלחני אלוהים לפניכם...וישלחני אלוהים...ועתה, לא אתם שלחתם אותי הנה, כי [אם] האלוהים...". השלשת והדגשת עניין "האלוהים ששלח אותי" מלמד שכאשר יוסף מרגיע את אחיו בצורה הזו, הוא משריש בהם את עובדת מציאות "הכל משמיים", מלמעלה. הקב"ה הוא "סיבת הסיבות ועילת העילות". הקב"ה הוא האחראי בלעדית וישירות על מה שמתהווה בעולמו הגדול שברא "בששת ימי המעשה", כמו גם על עולמו של הפרט, של כל נוצר. וכשם שקיימת "השגחה עליונה" קוסמית, קיימת גם "השגחה פרטית" לכל נברא ונברא.

המאמר מוקדש לעילוי נשמתה הטהורה של הגב' לאה בת הוידה לבית מקטיין ז"ל, שצדקותה, מיוחדותה וחוכמת חייה היו לשם דבר במקום מגוריה, כמו גם במקום עבודתה. כמו-כן, המאמר מוקדש לעילוי נשמתו של הבחור המיוחד הראל בן יהודית ועמוס לבית חג'אג ז"ל שטוב ליבו, חוסנו הגופני והרוחני הקרינו על סביבתו הקרובה והרחוקה. הראל נלקח לבית עולמו בנסיבות טראגיות כי ניצחו אראלים את מצוקים ונשבה עלם חמודות. ת.נ.צ.ב.ה.
תאריך:  09/12/2010   |   עודכן:  09/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רוביק רוזנטל
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יוסף ואחיו, ומה שביניהם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יפה כתבת  ל"ת
ירדנה  |  9/12/10 23:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
לציון 70 שנות פעילותם בארץ יתכנסו מחר (יום שישי) שרידי העלייה החמישית המפוארת מגרמניה לכינוס מיוחד, שבו תועלה על נס תרומתם האדירה לתרבות הישראלית
אפרים אסכולאי
התפתחותו של העכביש הגרעיני במדינות שונות בשיאה    הסיכויים לעצירת פעילויות הייצור וההפצה של כמה מהמדינות המסוכנות ביותר בזמן הקרוב - קלושים, במקרה הטוב    קיומה של תוכנית פעולה הגיונית בולט בחסרונו
יצחק מאיר
כל מי שתורת השם מאירה לו דרכו ונתיבתו, יודע כי הפסיקה של חמישים רבני הערים שלא למכור או להשכיר בתים לערבים, חשוכה; וגם התועה ללכת לאורה ייכשל בה באפלה
אליקים העצני
גם בקרב הטראגי באלעשה (ליד אל-בירה, היום) נאלץ יהודה להילחם ולצידו צבא של 3,000 בלבד, מול 20,000 רגלים ואלפיים פרשים    וגם ה-3,000 הללו נמסו, ויהודה נותר עם 800 לוחמים
אורן פרסיקו
מברקי ויקיליקס: מה חושבים במשרד החוץ האמריקני על אל-ג'זירה, הצנזורה הסעודית, העיתונאים הצרפתים והדיכוי התקשורתי בניקרגואה, ומי העיתונאי שמטריד את האמריקנים יותר מכל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il