מדינת ישראל בגודל של "ניו ג'רסי" - 255 רשויות מקומיות, רק 21 מהן נטולות מענק. כיצד הדבר פועל? - שימושון:
כל רשות מקומית מחויבת בהגשת תקציב שנתי אשר מאושר על-ידי מועצת הרשות המקומית ושר הפנים.
הרשויות המקומיות מחלקות את חשבונותיהן בין תקציב רגיל לתקציב בלתי רגיל. העיקרון הוא הפרדה בין פעולות שוטפות לבין השקעות. ההחלטה לגבי הרישום לסוג תקציב היא לפי סוג התקבולים - באם מדובר בתקבולים שוטפים, הדבר יירשם בתקציב הרגיל. כאשר מדובר בהלוואה או בהכנסה המיועדת לתקציב פיתוח, יירשם הדבר כתקציב בלתי רגיל.
התקציב הרגיל משמש ככלי העבודה העיקרי של הרשות המקומית ומהווה את תוכנית העבודה השנתית מבחינה תקציבית. התקציב הרגיל מורכב מפרקים ותתי-פרקים המפרטים את הוצאות והכנסות הרשות בשנה קלנדרית. תמצית התקציב מציגה באופן מרוכז את הוצאות הרשות לפעולות שונות, תשלומי שכר ופירעון מלוות ואת ההכנסות הכוללות את מענק האיזון, מענקים מיועדים ממשרדי ממשלה שונים והכנסות עצמיות. התקציב מבטא את סדרי העדיפויות של הרשות ומאפשר מעקב ובקרה אחר ביצוע היעדים (אתר משרד הפנים, 2010).
התקציב הבלתי רגיל הוא תקציב של העירייה המיועד לפעולה חד-פעמית או לתחום פעילות מסוים, הכולל אומדן ותקבולים ותשלומים לאותה פעולה או לאותו תחום פעילות, וכספים שיועדו על-פי דין למטרות שאינן תקציב רגיל.
כספים של תקציב בלתי רגיל ינוהלו בנאמנות בידי ראש העירייה והגזבר, בנפרד מכספי חשבון התקציב שאינו בלתי רגיל, לא ייעשה כל שימוש בכספים של תקציב בלתי רגיל שלא למטרה שלשמה נועד, ובכלל זה לא ייעשו כל פעולות קיזוז בין כספים של תקציב בלתי רגיל לכספים של תקציב שאינו בלתי רגיל, זולת בתום כל פעולה שלה יועד התקציב הבלתי רגיל, כספים של התקציב הבלתי רגיל אינם ניתנים לשעבוד שלא לטובת הפעולה שלה מיועד התקציב הבלתי רגיל (אתר משרד הפנים, 2010).
מענקי האיזון - המענק העיקרי המועבר לרשויות המקומיות הוא מענק האיזון. מטרת מענק האיזון לגשר בין ההוצאות של הרשות המקומית לבין הכנסותיה. סך מענק האיזון לרשויות המקומיות בשנת 2006 הוא כ-2.5 מיליארד שקל.
מענקי האיזון ניתנים בהתאם להמלצות "ועדת גדיש", אשר התייחסה לאשכול הסוציו-אקונומי של הרשות המקומית, למאפייני האוכלוסיה, לרמת הגבייה של הרשות.
רשויות נטולות מענק - בישראל ישנן כיום 255 רשויות מקומיות, אולם לא כל הרשויות המקומיות מקבלות מענק איזון. ישנה קבוצה של רשויות אשר בהתאם לנוסחת גדיש אינן זכאיות לקבל מענק איזון מאחר שהכנסותיהן בפועל גבוהות מהוצאותיהן (בשנים 2008-2007 נכללו ברשימה זו 21 רשויות מקומיות אשר לא קיבלו מענק איזון).
רשויות נטולות מענק בשנים 2008-2007: אפעל, אשדוד, באר טוביה, גבעתיים, הוד השרון, הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, ירושלים, כפר סבא, כפר שמריהו, סביון, פתח תקוה, ראשון לציון, רחובות, רמת גן, רמת השרון, רעננה, תל אביב-יפו, תמר.
תוכנית הבראה - לצורך אישור תוכנית הבראה, על רשות מקומית המעוניינת להיכלל במסגרת זו להגיש בקשה מסודרת. משרד הפנים פרסם נוהל הגשת תוכנית הבראה הכוללת את הטבלאות הנדרשות לצורך בחינת ואישור תוכנית ההבראה. רשימה זו כוללת את פרטי התקציב הרגיל, שינויים בשכר וכוח-אדם, טבלת הכנסות עצמיות ועוד.
חשב מלווה - במקרים בהם משרד הפנים סבור כי הרשות המקומית אינה מסוגלת ליישם את תוכנית ההבראה במלואה, יש באפשרותו למנות לרשות חשב מלווה שתפקידו ללוות את הרשות בהליך ההבראה (לעיתים משלב הכנת התוכנית). לחשב המלווה זכות חתימה שלישית על כל הוצאות הרשות.
הנה כי כן קיימים פרמטרים רבים להבנת כלכלות השלטון המקומי, זאת בנוסף למערכת הביורוקרטית המורכבת בהן.