X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יו"ר מינהל מקרקעי ישראל הבטיח שוב ושוב להגדיל שיווק מגרשים בשיטת "מחיר למשתכן", המבטיחה דירות זולות אתמול התברר: רק 6% מהמגרשים שהמינהל הוציא למכירה יהיו בשיטה זו יותר מכך: המגרשים במודיעין שישווקו בשיטה זו יהיו יקרים והדירות גדולות ויקרות
▪  ▪  ▪
אטיאס. הבטחתי, אז מה? [צילום: פלאש 90]

שוב ושוב הבטיח יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, אריאל אטיאס, בשנה האחרונה, כי המינהל יעשה ככל יכולתו להגדיל את מספר המגרשים שישווקו בשיטת "מחיר למשתכן". ההבטחות נשמעו כנות והגיוניות. לאחרונה חזר על ההבטחה בנאום ביום ראשון השבוע.
אתמול (יום ג', 14.12.10) הוציא המינהל למכירה עשרות מגרשים ברחבי הארץ, שעליהם ניתן לבנות 3,800 דירות. רק מגרשים לכ-220 דירות במודיעין וברמלה, שהם כ-6% מהסך הכל, מיועדים למכירה בשיטת "מחיר למשתכן"! זאת אומרת, הבטחות לחוד ומעשים לחוד (ייתכן שהמינהל ימכור גם מגרש בלוד בשיטה זו, אך לא נמסרו פרטים).
מדוע כדאי לקנות מגרשים בשיטה זו? כי הם נמכרים בשיטה הפוכה מזו של המגרשים האחרים. בדרך כלל מוכר המינהל מגרשים במכרזים לבעל ההצעה היקרה ביותר, וזה "מבטיח" כמובן שהדירות יהיו יקרות. אם היזם לא יוכל להשיג בעדן את המחיר שהוא מקווה לו, הוא פשוט יישב על המגרש ולא יבנה.
מסלול מחיר למשתכן פותר לכאורה את הבעיה, על-ידי הפיכת השיטה על ראשה: המכרז אינו על מחיר המגרש, אלא על מחיר הדירה. מי שקונה את המגרש מתחייב, כחלק מתנאי המכרז, למכור את הדירות שיבנה במחיר מירבי. הזוכה הוא מי שהציע את המחיר הנמוך (כן-כן!) ביותר. כיון שיש מתמודדים רבים, ואיש אינו יודע מה מציע המתחרה, מגיעים לבסוף למחיר נמוך.
בין ממציאי השיטה, בעבר, היה עוזי וכסלר, כשהיה מנכ"ל המינהל. רבים פקפקו אם השיטה תפעל, אך העובדות מדברות בעד עצמן: המינהל מכר בשיטה זו , במשך השנים, ועד היום, הרבה אלפי דירות, במחירים נמוכים וסבירים! היזמים, כך מסתבר, מוכנים בהחלט לקנות מגרשים ולבנות דירות בשיטה זו.
שיטה זו כל-כך טובה, והביקוש לדירות כה גבוה, עד שהמינהל קבע כללים ברורים למכירת הדירות, שחלקם עודכנו באחרונה: הדירות יימכרו רק לזוגות צעירים שזו דירתם הראשונה. נקבע גודל מירבי לדירות, כ-90 מ"ר. הקונים מתחיביים שלא למכור את הדירות במשך חמש שנים. הביקוש אדיר, וזוגות צעירים מתרוצצים מעיר לעיר, כדי לאתר את הדירות הזולות והטובות.
אז מה עושה יו"ר המינהל, שהוא אגב גם שר השיכון וחייב לדאוג לרווחת הציבור? האם הוא מוסיף עוד ועוד מגרשים למסלול "מחיר למשתכן"? מה פתאום! הוא רק מבטיח, אבל לא מקיים.
עובדה: אתמול הוציא אטיאס למכירה רק שני מגרשים בשיטה הזולה, מגרש ל-120 דירות ברמלה, ומגרש ל-100 דירות במודיעין. כל יתר המגרשים יימכרו בשיטה הישנה, לכל המרבה במחיר! המינהל אומנם הודיע שגם מגרש בלוד יימכר בשיטה זו, אך לא נמסרו פרטים. גם מגרשים בדימונה ימכרו בשיטת "מחיר למשתכן". תודה רבה: מחירי המגרשים שם ממילא נמוכים מאוד!

הוא גם הורס את השיטה

לא רק שאטיאס מוציא למכירה רק מגרשים בודדים בשיטה מוזלת, אלא שהוא ואנשי המינהל גם החלו להרוס את השיטה. הנה מה שקורה במכרז במודיעין: המינהל ימכור מגרש ל-103 דירות במתחם ציפור, במחיר קבוע מראש של 34.3 מיליון שקל (כולל פיתוח ומע"מ), שהם 333 אלף שקל לדירה. מגרש אחרון ברובע זה נמכר לפני שנה וחצי, ליזם יגאל דמרי, בשיטה הרגילה, ב-323 אלף שקל לקרקע לדירה! במקום להוזיל את המגרשים, המינהל מייקר אותם!
זאת ועוד: המגרש בציפור מיועד לדירות בשטח ממוצע של 127 מ"ר. זה חלק מהרס השיטה, שהייתה נהוגה עד היום ב"מחיר למשתכן", של דירות צנועות בשטח מירבי של כ-90 מ"ר! האם דירות אלו, שהכרח יהיו יקרות, מיועדות לזוגות צעירים?!
בעצם, איננו צריכים להיות מופתעים ממה שקורה. אנחנו כבר רגילים לכך, שאצל שרי הממשלה דיבורים והבטחות לחוד, ומעשים לחוד. אטיאס הבטיח, אז מה.

כל הנדל"ן בכף-ידך
תאריך:  15/12/2010   |   עודכן:  15/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל אטיאס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אטיאס הבטיח מגרשים זולים, אבל מוכר יקרים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
פצצה מתקתקת באשקלון
מייק פלג  |  15/12/10 16:38
 
- לא ברור.אתה בטח לא דואג לדוסים
ד.ט.  |  16/12/10 08:00
2
מה הטיפשות הזו.
אורי... .  |  17/12/10 07:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי רז
דוח "מצב הדמוקרטיה" מגלה כי רשויות החוק פועלות במרץ וביעילות ע"מ להצר צעדי מחאה לגיטימיים מצד האזרחים נגד פעולות המשטר ובהם הזכות להפגין, חופש התנועה ואף חופש העיתונות    מנגנון ההשתקה וההפחדה מתקיים באופן שלעיתים עומד בניגוד לרוח מגילת העצמאות וזכויות האדם
רנדי אברמס
בוטנט היא רשת של מחשבים שמריצים אפליקציה שיודעת לעבוד עם פקודות שמתקבלות דרך האינטרנט    בשנים האחרונות הטכנולוגיה נמצאת בשימוש בעיקר ע"י האקרים לצורך תקיפה של אתרים או שליחה של דואר זבל
בומה ענבר, דני ישראלי
מדי בוקר, בין חמש לשש, מצטרפת אל רשימת המבזקים שמתגלגלת באתרי החדשות, ידיעה שגרתית שמכריזה על מעצרי צעירים פלסטיניים בלילה    לאחרונה נעצר גם מ', בנו של מכרנו ח'אלד, מנהל פורום המשפחות השכולות הפלסטיניות למען שלום
נפתלי רז
בימין משכפלים את הסיסמה השקרית "אין פרטנר", ומנפנפים ב"הוכחה" ממגרשו של אהוד ברק, כאילו הוא הציע להם הכל בקמפ-דייוויד והפלסטינים סירבו    שקר מוחלט. ברק התעקש אז על סיפוח ישראלי של כ-13% משטחי הגדה ועזה, ואולי היה מוכן להתפשר על 10% ופיצוי טריטוריאלי של 1%    זאת איננה "הצעה נדיבה", ובוודאי שאיננה הצעה שיכולה להביא להסכם שלום
אורן פרסיקו
מברקי ויקיליקס: מה חושב הנסיך הבריטי על ה"גרדיאן", כיצד מטפל נשיא בוליביה בעיתונות, עלילות ברון התקשורת הבוסני, המניפולציה של הממשל הסיני ועוד על עיתונאים איטלקים, רוסים, ארגנטינים וניו-זילנדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il