X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בין המלחין יהלי וגמן והפרטיזן אבא קובנר שררו יחסים מיוחדים קובנר לא שכח לוגמן את עריקתו - מה שהוביל לפיצוץ הגדול והקולני בקונצרט שנערך בחדר האוכל בקיבוץ עין החורש מסע תרבותי היסטורי אל ליל השערוריות - ליל ה"רצ'יטטיב ורונדו"
▪  ▪  ▪
משמאל: יהלי וגמן (2001-1925), ומימין: האמן יזהר ירון בחדר האוכל של קיבוץ עין השופט [צילום: ארכיון קיבוץ עין השופט]
אבא קובנר. לא ויתר! [צילום: משה מילנר/לע"מ]

זהו סיפור עצוב, הנשען על זיכרון רחוק. זיכרון צלילים מדויק וזיכרון מראות שאינם נשכחים. הסיפור מספר על שני אנשים ידועים ומפורסמים. גם בתנועה הקיבוצית וגם במדינה כולה. שניהם היו אמנים. ושניהם היו חברי קיבוצים. האחד בשמיר והשני בעין החורש. האחד מוסיקאי כישרוני ופסנתרן נהדר, והשני משורר עברי ידוע, פרטיזן וקצין התרבות של חטיבת 'גבעתי'.
הם נפגשו פגישה דרמטית, ואולי גם טראגית מעט, בחדר האוכל הישן של עין החורש. זה היה אמור להיות ערב מיוחד של קונצרט מהנה, אבל הפך לערב מכאיב ושערורייתי. הקונצרט שאותו עמד לנגן הפסנתרן יַהֲלִי וַגמַן ז"ל, פוצץ על-ידי המשורר אבא קובנר ז"ל ובני חבורתו. בערב שבת נעים, בסוף שנות החמישים, במבנה העץ הדליק של חדר האוכל הישן של הקיבוץ.
אבא קובנר היה כבר אז "מפוצץ הצגות" ידוע. רק כמה שנים קודם הוא פוצץ את הצגתו של יגאל מוסינזון "בערבות הנגב", שהוצגה בתיאטרון "הבימה". פרצה אז שערוריה רבתי בארץ. הוא היה אמן ה"צְוִוישֶׁנְלוּפים", קריאות הביניים המסעירות, שחוללו שערוריות בשיחות הקיבוץ, בישיבות הועד הפועל של הקיבוץ הארצי ובוועידות התנועה. לשיא כישוריו כאוֹרָטוֹר יגיע כשנתיים לאחר ליל הקונצרט הזה, כשיעיד מעל דוכן העדים במשפט אייכמן. עדותו הדרמטית במשפט הפכה מאז לאירוע מכונן, אף כי לא הועילה למשפט. הוא נודע בדעותיו הקיצוניות. כלוחם ב'גבעתי' הוא לא סלח לנכנעים, לא בקיבוץ ניצנים, ועל אחת כמה וכמה שלא סלח למשתמטים. אפילו הם פסנתרנים מהמעלה הראשונה.
יהלי וגמן, נער הפלאים של המוזיקה הישראלית, בן לאחת המשפחות הטובות של היישוב, משפחת שלונסקי, יצא לאמריקה, להשלמת לימודי המוזיקה שלו בעיצומה של מלחמת העצמאות. הוא לא השתתף במלחמה. וגם לא מיהר לשוב. אוהדיו טענו, וגם טוענים עד היום, שהוא קיבל אישור מגדולי היישוב, ובהם לוי אשכול ואפילו בן-גוריון, לצאת ולהשלים את לימודיו. הם אפילו עודדו אותו לכך. הם כבר חשבו על המדינה שתקום ועל צורכי התרבות שלה. לרוע המזל, חבר יהלי וגמן שלא מרצונו, לחבורה מאוד לא מכובדת, של בנים מפורסמים של ראשי היישוב, שהתחמקו מהקרבות. היו בהם בני עשירים, בני שופטים עליונים, בנים של מנהיגי ציבור ואחרים. ורדיפתם הציבורית והעיתונאית תפסה אז לא מעט כותרות.

אבא קובנר לא שוכח!
[צילום: ארכיון קיבוץ עין השופט]
בתמונה: יהלי וגמן בקונצרט לפסתנר בחדר האוכל של עין השופט
▪  ▪  ▪

אבא קובנר לא היה מן השוכחים ובוודאי שלא מן הסולחים. והוא לא שכח ליהלי וגמן את 'עריקתו' כביכול. אך שמר את נקמתו להזדמנות מיוחדת. וזו אכן הגיעה! וכך מתכנס הציבור לליל הקונצרט, עם ההבטחה הגדולה של המוזיקה הישראלית. ויהלי וגמן הלבוש בקפידה ומגונדר כבר תופס את מקומו אצל הפסנתר, וידיו כבר מתרוממות להתחיל באקורד הראשון, של איזה "רֶצִ'יטַטיב ורוֹנדוֹ" כלשהו, שכבר אינני זוכר מי הלחינו, והקהל כבר עוצר את נשימתו מחמת העונג הצפוי לו ---
ואז טראח! רעש נוראי צורם של הזזת ספסלים טירפד את הקונצרט. כמו לפי פקודה קם אבא קובנר ממקומו, ואחריו כל "המולקולה" שלו, נאמניו ואנשי חבורתו הקרובים, פנו לצד ימין של האולם, וכאיש אחד, כמו לפי פקודה מתוזמנת היטב, גררו את רגליהם על רצפת האולם, אל דלת העץ החורקת. הקהל נדהם. דממת מוות נפלה לרגע קצר באולם. יהלי וגמן החוויר וחיוורונו בלט על-רקע חולצת הגולף השחורה שלו. ורכזת התרבות מיהרה אליו ובידה כוס מים.
כשדעכו צרימות הדלת פרצה מהומת אלוהים באולם. צרחות וצעקות זעקות וקריאות שבר קולניות. רוב הקהל דרש להמשיך בקונצרט, חרף הפגנת המחאה. אבל היו גם חברים שהצטרפו לקובנר וחבורתו ויצאו במופגן מדלתות האולם. ההפרעות נמשכו קרוב לשעה. חברינו יוצאי גרמניה ואוסטריה, חובבי המוזיקה המושבעים מיהרו לעלות אל הבמה. הם קראו ליהלי וגמן להמשיך בקונצרט, ולקהל קראו קריאות לגנות בכל תוקף את המפגינים הברברים. דומני שפילוג כזה, 'תרבותי', שלא על-רקע פוליטי, לא פילג את קיבוצנו מעולם.
הקונצרט נמשך, ובסופו זכה האמן למחיאות כפיים סוערות, המאזינים קמו ממקומם לקריאות 'בראבו' קולניות. וגמן זכה לתוֹדֵי תודות ולחיבוקו החם של הקהל. וכשעלתה רכזת התרבות המתחנחנת על הבמה, להודות לו ולהתנצל בפניו על ההפרעה הלא צפויה, היה ברור שליל השערוריות הזה, ליל ה"רצ'יטטיב ורונדו", יתמקם לדורות בזיכרון הקיבוצי של עין החורש.
עלילותיהם של שני גיבורי הערב הזה לא תמו אז. אדרבה, הן הלכו והסתעפו, הלכו והעמיקו. כל אחד מהם הוליד כותרות עיתונים מסעירות במשך השנים שחלפו. אבל לא נוכל כאן להספיק הכל, כמאמר הפזמון הידוע. הם באמת ראויים, כל אחד מהם ושניהם ביחד, ליריעת סיפור נרחבת בהרבה.

תאריך:  16/12/2010   |   עודכן:  16/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"רֶצִ'יטַטִיב ורוֹנדוֹ"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יהלי וגמן
אהרן שפי  |  5/02/12 05:00
2
אבא קובנר יהודי שפל ופחדן
מייצ"סלב צוקר  |  9/06/12 08:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכל שפר מיכאלי
"מוטיבציה פנימית": למידה מתוך סקרנות, ידע והתפתחות אישית - האם יש דבר כזה בעידן המאה 21?
ראובן לייב
כמות על חשבון איכות; צלחת לא-אסתטית ששוחה ברוטב; מאכלים שטובלים בשמנת, המטשטשת את טעמו המקורי של המוצר; שירות בלתי-מקצועי של מלצרים לשעה, שאין להם אפילו מושג קלוש על טיב האוכל או היינות שהם מציעים ללקוח - הם רק כמה ממגרעותיה של הקולינריה בארץ
אברהם שרון
לו היה כיסוי ממשי להגדרה המילונית של מילים ומושגים, היה גלעד שליט חופשי    השואה - הולכת וזולה בשפתנו והשימוש בה, במובן מסוים, הוא חילול זכר קורבנותיה    ו"לקינוח": מילים מכובסות של פקידה במשרד
אבי פרץ
הנזק העצום שהותירה השריפה והפצע שנחרך בנופיו הירוקים של רכס הכרמל, דורשים היערכות ותכנון מוקדם בכל הנוגע לחידוש הצמחייה    אבי פרץ, אדריכל גנים, מסביר מה מומלץ לנטוע, האם ומתי
אורן פרסיקו
ליאורה גלאט-ברקוביץ' נגד הארץ: שלב ההוכחות תם בעדות דרמטית של כתב חדשות 2 משה נוסבאום ובחקירה נגדית של כתב הארץ לשעבר, ברוך קרא, שאמר כי חובת השמירה על חסיון המקור מוטלת גם על המקור עצמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il