X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חברות כלכליות משתלטות על החקיקה בישראל באמצעות חברות לובי, כאשר גם בנושאים של חיים ומוות האינטרס הכלכלי משתלט על החקיקה והביצוע של חוקים דוגמה קלאסית היא חוק הצבת מכשירי החייאה שעבר בגלל אינטרס כלכלי ולא יושם כאשר כבר לא היה אינטרס כלכלי
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

תהליך החקיקה והביצוע של חוקים בישראל הוא תהליך פגום, שמונע בעיקר מאינטרסים כלכליים, ופחות מאינטרסים ציבוריים, שאמורים להנחות אותו. חברות לובי שנשכרות על-ידי חברות כלכליות הן אלה שמניעות את התהליכים וקובעות את סדר היום בתהליכי החקיקה והביצוע בישראל, כאשר הן מסתירות את האינטרס הכלכלי מעיניו של הציבור. חברי הכנסת ומקבלי ההחלטות משתפים פעולה עם חברות הלובי הללו, ופועלים רק כאשר מופעל עליהם לחץ, בלי שהם מתחשבים מספיק באינטרס הכללי של הציבור, שאותו הם אמורים לייצג. כך נוצר בישראל מצב שבו חוקים שמקבלים תמיכה מלוביסטים וחברות כלכליות מקודמים ומוצאים אל הפועל, ואילו חוקים שאין להם תמיכה חיצונית, ואין להם אנשי לובי שיקדמו אותם, הופכים ללא רלוונטיים, גם כאשר מדובר בחוקים שאמורים להציל חיים.
דוגמה מאלפת לאופן הלקוי שבו נחקקים ומיישמים חוקים בישראל היא חקיקת "חוק מכשירי ההחייאה", שבו נקבע שיש להציב מכשיר החייאה במקומות ציבוריים. החוק שזכה לתמיכה בבית המחוקקים, וקודם על-ידי מספר חברי כנסת, הובא לכנסת בעיקר בזכות פעילות חברת "מדטרוניק" (Medtronic) האמריקנית, שהיא חברה ותיקה בייצור של ציוד רפואי. חברת מדטרוניק, שניסתה לשמור על חשאיות בכל הקשור למעורבות שלה בחקיקת החוק, שכרה חברת לובי מקצועית, בשם "גלעד", כדי לעזור לה לקדם את החוק, וחברת הלובי הפעילה לוביסטים ואנשים מקורבים לחברי הכנסת, כדי לחוקק את החוק. תהליך החקיקה אומנם לקח זמן, אבל ההצלחה של חברת "גלעד" הייתה מסחררת, והחוק עבר בכנסת כבר בשנת 2008, כשישראל היא המדינה הראשונה שבה נחקק חוק מסוג זה.
חקיקת החוק המהירה לא הובילה לצעדים מעשיים, כאשר למרות שנקבעה מסגרת זמנים של שלושה חודשים לביצועה החוק, אין סימן עד היום ליישום שלו. הנושא עלה לסדר היום הציבורי מספר פעמים בתקשורת, אבל עד היום הציבור לא יודע מדוע, ואיפה תקוע היישום של החוק. התשובה לשאלה זאת קשורה להליך נוסף, שהתרחש מאחורי הקלעים, כשחברת מדטרוניק, שפעלה כדי לייבא את המכשיר לישראל, נתקלה בבעיה לייצא את המכשירים מארה"ב. הסתבכות של החברה בהשגת רישיונות מה-FDA, גרמה לכך שהרשויות עקבו מתן אישור ליצוא המכשירים שייצרה החברה. החברה לא הצליחה לפתור את הבעיות הללו במשך שנתיים, ולאחר שהבינו בחברה שמתחרים אחרים נכנסו לשוק בישראל, וראו שהשוק הפך לתחרותי מדי, הם ויתרו על המעורבות שלהם ביישום החוק. ברגע שחברת מדטרוניקס איבדה אינטרס כלכלי והפסיקה את פעולת הלוביסטים, נתקע גם הביצוע של החוק, בטענות שווא של משרד האוצר ומשרד התמ"ת, שמעקבים את יישום החוק בעיקר בגלל ויכוחים על נושאים תקציביים.
מהסיפור הזה על החקיקה של החוק קשה לומר האם באמת נחוץ להוציא מיליוני שקלים על מכשירי החייאה, במקום להשקיע את הכסף במוצרים רפואיים מצילי חיים אחרים, אבל כן אפשר לומר שתהליך החקיקה והביצוע של חוקים בישראל אינו עובד כראוי. היכולת של חברות כמו מדטרוניקס לדאוג לכך שחוקים שמשרתים אותם יעברו בכנסת, והיכולת שלהם גם להפיל את אותם חוקים, כאשר אין להם יותר אינטרס כלכלי בהם, צריכה להדליק אור אדום, כי יכולת כזאת מעידה על כך שבישראל גם בעניינים של חיים ומוות, האינטרס הכלכלי הצר הוא זה שגובר על האינטרס הציבורי.
נבחרי הציבור בישראל צריכים ללמוד מהסיפור הזה, ולזכור שעליהם בלבד מוטלת האחריות לבחון ולקדם חוקים שמשרתים את הציבור הישראלי, כשאסור להם להשאיר את העבודה לקבוצות הלובי, שמשרתות רק את האינטרס הצר של החברות הכלכליות במשק.

תאריך:  16/12/2010   |   עודכן:  16/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חקיקה לקויה בנושאים של חיים ומוות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא מבין מה הבעיה
יוני.י  |  21/12/10 13:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף דוריאל
לא צריך להיות מומחה לכיבוי שריפות כדי לדעת שפיצול האחריות לביטחון הציבור בין שרים שונים, המייצגים מפלגות שונות, יניב אסונות בכל התמודדות עם מצב חירום
יוסף קנדלקר
"המדינה תוכל לגבות אגרה גם ממי שאינו מחזיק בביתו מקלט טלוויזיה - כך עולה מהתיקונים לחוק רשות השידור שנמצאים בחוק ההסדרים"
מתי דוד
מבלי לזלזל בטוהר הכוונות הטובות של כל אלה מקרב מנהיגי העולם ועוזריהם, כולל בישראל, התורמים למאמצים לפתרון סכסוכים אלימים בעולם בכלל, ובסכסוך הישראלי-פלשתיני בפרט, ראוי לא להתעלם מתופעות הלוואי של פעילויות אלה, תחת הכותרת "תעשיית השלום"
אבי דוידוביץ
הגיעה השעה לעורר את הציבור על-מנת שיטלטל את תומכי ראש הממשלה ויאלצם להצביע לטובת המדינה, לטובת הביטחון האזרחי והמנהל התקין, לטובת המשפט והמוסר - ולהקים ועדת חקירה ממלכתית    מבקר המדינה, בהתנדבותו לחקור את האסון, נקט למעשה עמדה פוליטית ונעשה שומר הראש של ראש הממשלה - במקום להיות שומר הראש שלנו
עו"ד יוסי דר
ריבלין הגיע לכלל הערכה מוצקה, או שמא גונבה לאוזניו שמועה, שסר חינו בעיני ביבי ואין סיכוי שביבי יתמוך בו לנשיאות. ואם זו תמונת המצב, מן הראוי כמובן לנסות ולקושש תומכים בקרב יריביו של ביבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il