X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אינני זקוק לעדים על אמונתי ותרומתי להבעת עמדות תורניות בכל שאלות החיים והאקטואליה, וקירות בית מדרש 'תחומין' יוכיחו!
▪  ▪  ▪
עמדה פוליטית בפורמט של פסק הלכה [צילום: פלאש 90]
ה'פסק' משמש טכניקה להבעת עמדה בשאלה ציבורית בעטיפה הלכתית, ולכך אני מתנגד.

זה מכבר התרגש עלינו פולמוס בעקבות 'כרוז 300(?) רבנים' שאין למכור ולהשכיר דירות ל'שאינם יהודים', והעובר על פסק הלכה יהא בנידוי, והוא בכלל מחטיאי הרבים ומחלל את השם. מדובר ביוזמה של מאן דהו שאסף חתימות בעקבות קריאת כיוון מצד רבה של צפת, הרב שמואל אליהו שליט"א, המתמודד עם תופעת ריבוי הערבים הגודשים את מכללות צפת ותל חי(?) ואף משתכנים בעיר המקובלים.
ה'עליהום' לא בושש לבוא. תחילה מן ה'נאורים' ("גזענות"), לאחר מכן מן האגף החרדי ("הרי הציונים-דתיים מוכרים אדמותיהם בשמיטה") ולבסוף גם מקרב רבנים דתיים-לאומיים לגווניהם; מהם שהתנגדו מהותית, מהם שביקרו את 'העיתוי' ואת 'תהליך קבלת ההחלטות' ואת 'העדר התבונה', כנהוג.
בשיפולי הפולמוס אצטרף גם אני לעדת אומרי הן ולאו בנשימה אחת; 'הן' הלכתי לתוכן הכרוז ו'לאו' רבני להפצתו. ובניסוח על דרך השלילה ייאמר: לא להשכיר ולא להכריז. וכמה טעמים בפי.
הלכה ופוליטיקה
ראשית, אני נגד פוליטיזציה של ההלכה גם אם מדובר באמת הלכתית מובהקת. בנקודה זו אני מסכים עם אנשי חצרו של הרב אלישיב שליט"א שהתדובבו מפיו שמדובר ב'פסק' אשר בו הצד הפוליטי עיקר וההלכתי טפל (הניסוח שלי. לטעמי יותר מוצלח מן המקור!). רבנים אינם יוצאים בפסקי הלכה כרוזיים על חטאים ועוונות בכל פינות החיים - שבין אדם למקום, לחברו ולמדינתו. ומה נשתנה הנדל"ן לזרים מנקודת מבט הלכתית נטו? פשיטא לכל בר-בי-רב שבדומה ל'כרוז סרבנות הפקודה לפינוי ישובים' גם נושא הדירות מכוון להבעת עמדה פוליטית ימנית (שאני תומך בה. ראו להלן) בפורמט של 'פסק הלכה'.
ובכלל, למי מכוון הכרוז ומיהם שומעי לקחם של הרבנים אשר אלמלא הפסק היו מוכרים ומשכירים חפשי, ועתה, מאימת החטא ההלכתי שהתפרסם - ימנעו? הוי אומר, ה'פסק' משמש טכניקה להבעת עמדה בשאלה ציבורית בעטיפה הלכתית, ולכך אני מתנגד. אינני זקוק לעדים על אמונתי ותרומתי להבעת עמדות תורניות בכל שאלות החיים והאקטואליה, וקירות בית מדרש 'תחומין' יוכיחו! אך 'כרוזי פסק' ו'דעת תורה' הם בדרך כלל מירשם בומרנגי, המלמד כי רק מעטים מצייתים להם והרוב מתפתלים, בשונה מפסקי הלכה מנומקים בהלכות שבת, צבא, רפואה או חברה-בת זמננו.
ושלישית, כפי שנרמז בשלהי הפיסקא הקודמת, 'פסקי הלכה כרוזיים', ובמיוחד עצומות רחבות שנאספו ביד חרוצים, מצמיחים ריאצקיה וגורמים לעתים רבות לקואליציית-נגד מקיר לקיר, מהרב אלישיב ועד (להבדיל בין ישראל לעמים) לאחמד טיבי ומרעיו, דרך (להבדיל בין אור לחושך) פרופ' קרמניצר וכת דיליה.
ורביעית, אחזור על משנתי הסדורה באמתחתי משכבר השנים, בסוגיות לאומיות וציבוריות שונות; אם רוצים להלחם נגד המסחר בשבת, נגד הוולגאריות בפרסום מסחרי, נגד הקפאת בניה יהודית, נגד קליטת פליטי סודן, בעד שחרור פולארד, בעד חסד וצדק חברתי וכד' - אסור להציג את ההלכה ב'פרונט'. ככל שזה מכאיב, זה אמיתי! אמירות הלכתיות מובלטות מרחיקות מתמיכה בנושא החיובי כשלעצמו אישי ציבור, רוח, אקדמיה ועמך שאינם מוכנים לחסות בצל רבנים ותחת כנפי ההלכה. וכתלי 'גוש אמונים' יוכיחו! מסרים 'בשם הכיפה' מוטבעים בחותם 'דתי' ולא 'לאומי' או 'חברתי'.
"שמא יארע סכנה"
ומכאן ל'הן' ההלכתי ולצדקת הכרוז; רב שישָאֵל אישית בנושא היתר מכירת/השכרת דירות לנכרים, או אשר בקרב שומעי לקחו עלה הנושא הלכה למעשה, יזדקק להַפֵך בחומר הלכתי שטעימתו מוגשת להלן.
ההלכה הבסיסית בנדון קשורה לכל נכריי העולם, כולל עובד שגרירות זרה, דוקטורנט נכרי, צלם עיתונות מהולנד, עובד בנין מרומניה ודומיהם. לעניין מכירה התשובה פשוטה; איסור מן התורה "לא תחנם", וכפירוש חז"ל "לא תתן להם חניה בקרקע". האיסור הוא חברתי-תרבותי "פן יחטיאו", ונועד ליצור ריחוק בין ישראל לעמים. אכן, יש שצמצמו איסור זה לעובדי ע"ז בלבד, ולדידם יש לבדוק בציציות אמונתו של כל שוכר.
הלכה רלוונטית המותאמת לאויבינו המוסלמים היא "אין מוכרין להם (=לנכרים) בתים ושדות בא"י... ומשכירין להם בתים בא"י, ובלבד שלא יעשו שכונה, ואין שכונה פחותה משלשה". (רמב"ם ע"ז י,ג ושו"ע יור"ד קנא). ופירש הש"ך: "שמא יארע סכנה לישראלים על-ידי כך". הלכה זו גולשת מן ההיבט החברתי-דתי להיבט הביטחוני. לדידי, ראוי היה להדגישה בכרוז הרבני יותר מאשר איסור "לא תחנם" הכוללני. אני הייתי מציע למחברי הכרוז לא לנופף בחטאים ובעוונות שבין המוכר/המשכיר לקב"ה ('חילול השם', 'לא תחנם', 'מחטיאי הרבים') אלא להצביע על הלכה ביטחונית זו כמקור השראה, פן "יעשו שכונה". הדגשה זו מנטרלת את ההיבט ה'גזעני', שהרי מדובר בנימוק ביטחוני ולא בפן דתי (המרחיק חילוניים) או לאומני (המסבך אותנו בקרב אומות העולם).

(נכתב במוצ"ש ויחי)
תאריך:  16/12/2010   |   עודכן:  16/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא להשכיר ולא להכריז
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לא להשכיר לערבים ,
דן הרפז  |  16/12/10 18:19
2
תגובה למאמר
יוסי פלס  |  16/12/10 23:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
חברות כלכליות משתלטות על החקיקה בישראל באמצעות חברות לובי, כאשר גם בנושאים של חיים ומוות האינטרס הכלכלי משתלט על החקיקה והביצוע של חוקים    דוגמה קלאסית היא חוק הצבת מכשירי החייאה שעבר בגלל אינטרס כלכלי ולא יושם כאשר כבר לא היה אינטרס כלכלי
יוסף דוריאל
לא צריך להיות מומחה לכיבוי שריפות כדי לדעת שפיצול האחריות לביטחון הציבור בין שרים שונים, המייצגים מפלגות שונות, יניב אסונות בכל התמודדות עם מצב חירום
יוסף קנדלקר
"המדינה תוכל לגבות אגרה גם ממי שאינו מחזיק בביתו מקלט טלוויזיה - כך עולה מהתיקונים לחוק רשות השידור שנמצאים בחוק ההסדרים"
מתי דוד
מבלי לזלזל בטוהר הכוונות הטובות של כל אלה מקרב מנהיגי העולם ועוזריהם, כולל בישראל, התורמים למאמצים לפתרון סכסוכים אלימים בעולם בכלל, ובסכסוך הישראלי-פלשתיני בפרט, ראוי לא להתעלם מתופעות הלוואי של פעילויות אלה, תחת הכותרת "תעשיית השלום"
אבי דוידוביץ
הגיעה השעה לעורר את הציבור על-מנת שיטלטל את תומכי ראש הממשלה ויאלצם להצביע לטובת המדינה, לטובת הביטחון האזרחי והמנהל התקין, לטובת המשפט והמוסר - ולהקים ועדת חקירה ממלכתית    מבקר המדינה, בהתנדבותו לחקור את האסון, נקט למעשה עמדה פוליטית ונעשה שומר הראש של ראש הממשלה - במקום להיות שומר הראש שלנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il