X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בניין הסינרמה ב-1.11.1966 [צילום: משה מילנר/לע"מ]
על חורבות הסינרמה
גרזן הכורת שוב עולה על מונומנט תרבותי-היסטורי מתל אביב של פעם, והכל לטובת פרויקט נדל"ני, חסר שאר-רוח האדריכלות הקלאסית הולכת ונעלמת מן הנוף של פעם, מפנה את מקומה למפלצות-בטון גבוהות מן הראוי היה להנציח את הסינרמה כמונומנט
רקוויאם לקולנוע "תל אביב"
ראובן לייב
רק עירייה שאין לה סנטימנטים לעבר שלה מסוגלת להרוס את מה שהייתה פעם פנינת הבילוי והרומנטיקה של תושביה
לרשימה המלאה

חמישים שנה לאחר שהוקם, מגיע, למרבה הצער, לסוף-דרכו, עוד ציון-דרך היסטורי-תרבותי של העיר תל אביב. הפעם יונף גרזן הכורת על בניין הסינרמה העגלגל, שבשכונת יד אליהו, כשעל חורבותיו יוקמו מפלצות-בטון כעורות של מגדלי משרדים ומגורים.
כדרכה בקודש, שוב מצפצפת העירייה, חסרת חוט-השדרה, צפצוף אחד ארוך על מונומנט אדריכלי מסוגנן, כשהיא נכנעת לפרויקט נדל"ני, שמטבע הדברים מכניס לה הרבה יותר כסף. כך נהגה לא מכבר עם הריסת קולנוע תל אביב וזה מה שהיא עושה בעצם הימים האלה בשדרות רוטשילד, כשבתי הבאוהאוס היצירתיים, בני הקומותיים, פאר האדריכלות הקלאסית, הולכים ונעלמים מן הנוף הקלאסי של פעם, מפנים את מקומם למפלצות-בטון גבוהות, מכוערות וחסרות כל טעם מינימלי בעיצוב.

ביש מזל

בראשיתה נועדה הסינרמה לשמש קרקס חלופי, בבניין של קבע, לאוהל הזירתרון שהוצב בזמנו מיריעות-בד, ברחוב ז'בוטינסקי ברמת-גן, במקום הידוע כיום במתחם הבורסה. אלא שבניית משכן הקבע נתקלה בקשיים כלכליים רבים והמבנה נותר במשך שנים כשלד, ללא כיפה בראשו. רק עם השלמתו, במחצית שנות השישים, הוא הפך, בגלגולו החדש, לבית הקולנוע הראשון בארץ, שהוקרנו בו סרטים, בשיטת הסינרמה הייחודית, מעל גבי מסך ענק וקעור, תוך שימוש בשלושה מקרנים בו-זמנית. לרוע מזלו, כשל גם הבניין בגלגולו כקולנוע, ונותר שומם במרוצת 15 שנים תמימות.

עין הרע

אלא ששוד ושבר: עם הפיכתו של מה שהיה פעם קרקס וקולנוע, למועדון בילויים - שוב פקדה עין הרע את בניין הסינרמה. המועדון פשוט לא החזיק מעמד והבניין הפך עכשיו ל"כלבויניק": פעם משכן לתיאטרון, פעם מרכז-כינוסים, פעם אולם-מופעים ופעם אולפן-טלוויזיה - ושוב, מעשה שטן, לתקופה מוגבלת בלבד. כשהוא נותר בשממונו בפעם-המי-יודע כמה.
אבל גם עם כישלונו התוכני רב השנים, לא מגיע לו לבניין הסינרמה, במבנהו ההיסטורי, להסתלק מן הנוף התל אביבי הייחודי של פעם. מן הראוי היה להנציח אותו כמונומנט בפני עצמו, כרובד נוסף בקומץ האתרים המשומרים שעליהם החליטה, לא מכבר, הממשלה. אלא שכרגיל, חוק שימור האתרים ההיסטוריים בארץ אינו מיושם בשטח. הוא נותר על הנייר בלבד.

תאריך:  22/12/2010   |   עודכן:  22/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על חורבות הסינרמה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אולי גם לשמר את הסוסיתא בתמונה ל"ת
צבי גלברד  |  22/12/10 14:51
2
1 לא להעליב זה כרמל דוכס
michael123  |  24/12/10 13:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאל בן-ארי
כמו ברג'ר, גם על יו"ש יש מחלוקת בינ"ל    נתניהו, שבבואו לרקוד 'מה יפית' מול האו"ם מתעלל ללא כל מחאה בתושבי רג'ר 'סוחרי-הסמים', יעשה את זה בקלות בלתי נסבלת ל'שודדי הקרקעות' היהודים    סכנת "מדינה בתוך מדינה"
מנחם רהט
מה הביא את האיש מספר שתיים בצמרת מפלגת שס, שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, להתריע על סטייתה של שס ממסלולה החברתי ומן היעד של להחזיר עטרה ליושנה, לעבר הפיכתה למפלגה אולטרא-חרדית
אברהם שרון
העורף, המאוכלס בני אדם החסרים אמצעי הגנה על חייהם, ביתם ורכושם, מופקר    ההפקרות המתמשכת היא תולדה ותוצאה של הזנחה בת שנים    כל עוד ישראל לא תשים את ההגנה על העורף כיעד אסטרטגי, המחייב הקצאת משאבים רבים, אנחנו, בעורף, נמשיך להיות חשופים ולא מוגנים
אסף גולן
ההתנהלות של הליכוד מול החרדים תגרום למפלגת השלטון נזק פוליטי אדיר ואף לאובדן ההנהגה במדינה בעשור הבא
נפתלי רז
כל תצפית אובייקטיבית תסכים שעמרם מצנע הוא "איש השנה" של ישראל 2010. מצנע משלב יושרה ואומץ נדירים, ניסיון ביטחוני, ניסיון ניהולי וניסיון חברתי. מומלץ למצנע להתנות את התייצבותו בראש השמאל - בנכונות של "העבודה", "מרצ", "הירוקים" וכל רסיסי השמאל - לרוץ יחדיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il