ראש ממשלת ישראל וחבורתו הצטרפו באופן רשמי לגינוי התקשורתי הגורף לאיסור שהטילו רבני הערים על מכירה או השכרה של דירות לערבים. הגופים ה"נאורים" בישראל התאחדו כהרף עין נגד האויב המשותף: רבני היהדות הציונית, והמילים "גזען" ו"פאשיסט" מצורפות לדרישה לפיטורים מיידיים ולשילוח לארץ גזירה.
קצת ציניות לא תזיק. הסערה התעוררה מסביב לשינוי הדמוגרפי שאירע בצפת עם כניסתם של סטודנטים ערבים רבים ללמוד במכללות צפת. אין מדובר ברמת-גן, או באפקה, או ברמת השרון או בגבעתיים. צפת. צפת זה שם, רחוק בצפון, מקום שאליו מגיעים לפסטיבל ולטיול במצודה, לסיבוב קטן ברובע האמנים והיידֶע חזרה לשפלת החוף הצרה של הגטו היהודי. כלומר, כל עוד השכן הערבי הוא בצפת, בירושלים, בבאר-שבע או בעכו, יכולים הנאורים לדגול בעקרונות השיוויון. האם היו אותם נאורים מגינים בלהט על עיקרון השיוויון אם זה היה מיושם ברמת אביב, או קיסריה? כרמת-אביבי לשעבר, אני יכול להעיד כי מספר הרעלות השחורות, הילדים היחפים על אופניים גנובים, מכוניות ב.מ.וו. שחורות הפולטות מאות דציבלים של מוזיקה ערבית, וצעירים הפוסעים בחבורות מאיימות ומטרידים נערות חולפות ברחובות רמת אביב, הוא אפס. לעומת זאת, אותן תופעות בדיוק בשכונה ד' בבאר-שבע, או ליד דלתה של משפחת כחלון בעיר העתיקה של באר-שבע - הן נפוצות ביותר. וזהו בדיוק המצב הרצוי אצל קובעי המדיניות התקשורתית-תרבותית-מדינית-משפטית, שידם מהודקת בחוזקה סביב כל אמצעי "דעת הקהל". כה מהודקת, שראש הממשלה נאלץ להפטיר דברי תקינות פוליטית כדי שיניחו לו לנפשו.
אך מדובר כאן בשאלה עקרונית עמוקה בהרבה מן השסע בין המרכז להיקף - שאלת השיוויון. אך כדי לענות עליה, יש קודם כל להחליט אם מדינת ישראל היא מדינת המנדט הישראלי או מדינת היהודים. אם היא מדינת המנדט - המשך שלטוני ישיר של הסולטנות הטורקית ושל המנדט הבריטי - אין ליהודים עדיפות. המנדט תמיד נוטה להפיס את דעתם של האלימים, והערבים הם הגורם האלים ומלחמות החמולות ברהט, בלוד וברמלה יוכיחו. אם ישראל היא מדינת היהודים, אזי עליה לתת עדיפות ליהודים, ולדכא את האלימות הערבית כפעולה שלטונית.
הנאצים - הקלף המנצח
אלא שכיום מדינת ישראל היא בעלת שתי הזהויות כאחד. היא מדינת המנדט הישראלי - בפריפריה, והיא מדינת היהודים - במרכז. הטילים ארוכי הטווח של חיזבאללה, שאיימו על המרכז - שותקו, ואילו קצרי הטווח פגעו בפריפריה ללא הפרעה. בנייה ליהודים באזור המרכז עולה כפורחת, בעוד שעל הבנייה ליהודים בקיבוצי עוטף עזה ובשומרון הוטלה הקפאה. ההתנכלות הערבית לישוב היהודי בגליל, הכוללת גניבות, התפרצויות והצתות, מחייבת הקמת ארגון "השומר החדש", בעוד שבמרכז כוחות משטרה אדירים (יס"ם) יושבים ללא מעש, למקרה שייקראו לממש את ההתכנסות. יהודים המבקשים לממש את זכות הקניין שלהם בישובים ערביים, נתקלים באיומי רצח מצד אחד ובאדישות שלטונית מצד שני, ולעומת זאת ערבים המבקשים לממש את זכותם למרר את חיי היהודים בצפת, זוכים לכל התמיכה המנדטורית של אלו שאינם מכירים כלל את תופעת השכן הערבי.
השפעת השכנים הערבים תלויה במאסה קריטית. ככל שעולה מספרם, כך גוברת השפעתם על הסביבה. בשלב מסוים, מבינים היהודים כי אינם רצויים, שחייהם אינם חיים, שהמנדט נטש אותם לאנחות, והם נאלצים למכור את נכסיהם לערבים במכירת חיסול. לעתים נדירות, כמו בעכו, יש מרד יהודי נגד המנדט, ולאחר פרץ של אלימות ופעולות פיוס נמרצות מצד המנדט, שב שקט על-כנו, עד לפעם הבאה.
הקלף המנצח לכאורה במלחמתם של "נאורי" הגטו היהודי במישור החוף נגד יהודי הפריפריה הוא ההשוואה לגרמניה הנאצית של שנות ה-30'. בכך הם חוטאים להיסטוריה, לשכל הישר, ולזכר קורבנות האנטישמיות. לא שמעתי שגרמניה סבלה מאלימות יהודית. לא ידוע לי על קיומן של 22 מדינות וישויות יהודיות אלימות הסובבות את גרמניה ומאיימות להשמידה. לא קראתי על מיעוט יהודי של 30 אחוז בפולין שדרש לפרק את המדינה הפולנית ולצרף אותה לעולם היהודי. אך כן שמעתי כיצד יהודי חברון שחיו עם הערבים מאות בשנים, נטבחו כי "הממשלה איתנו" (ממשלת המנדט). אני כן יודע כי בירדן וברשות הפלשתינית, שעמן אנו חתומים על חוזי שלום ושיתוף פעולה, מוטל עונש מוות על כל מי שמוכר קרקע ליהודים. ואין מדובר באיסור חסר שיניים של רב זה או אחר, אלא במוות מטעם המדינה. החשודים אינם זוכים כלל למשפט. הם נרצחים בעיבורה של עיר לקול מצהלות התושבים. זוהי תרבותם, זוהי התנהלותם של האנשים שרבני הציונות ממליצים לא להכניסם הביתה. התעודה הכחולה אינה משנה את אופיים ותרבותם, אלא רק מגבירה את הסיכון שהם מהווים.
איני רב ולא בן של רב. אני יהודי המנהל אורח חיים חילוני בישוב יהודי בדרום הארץ. החיים סבירים כל עוד שכנַי הסמוכים אל ביתי הם יהודים, ושכני במרחק 4 ק"מ הם ערבים. העובדה שמרבית שטחה של הארץ כבוש תחת הסנדל הערבי אינה נעימה, אבל כל עוד השכנים החולקים עמנו גדר, או קיר משותף אינם הכובשים - אפשר לחיות עם זה. אני מבקש לחיות באותה רמת קרבה לעם שלי כמו כל יהודי בתל אביב, ברמת-גן ובגבעתיים, ואני מתרעם על כך שה"נאורים" של רמת אביב ושל רחביה מבקשים לכפות עלי את נוכחותו של עם אחר - השולל את נוכחותי בארץ מכל וכל ועושה ככל יכולתו לדחוק אותי אל הגטו, או לתוך הים. רבני הערים הביעו בקול רם את מה שחושבת כלל הפריפריה הישראלית: שהיא מופקרת למשיסת עם זר, בדיוק כמו שהכרמל מופקר להצתות והעיר עבדת - להשחתה אלימה.
מוצעת בזאת לנאורים עסקת חליפין. יציעו נא הם לכל הערבים המעוניינים ללמוד בצפת ולשכור שם דירה, מקום לימודים חלופי במכללת אפקה ודירות לשכירות ברמת אביב. בית מילמן בנווה אביבים ובית ברודצקי ברמת אביב נראים לי מקומות מעולים לצורך זה, וכך גם מרכז שוסטר ברמת אביב ג'. את העולים היהודים אפשר לגרש משם לשומרון (המצוי כידוע מחוץ למדינת היהודים), ואת מאות הדירות - לייעד, בשם השיוויון, לאלפי סטודנטים ערבים שיביאו לרמת אביב את התרבות הערבית במיטבה. זוהי גם הדרך הטובה ביותר לבלום את עליית המחירים ברמת אביב ובנווה אביבים, ולהביאם לרמת המחירים בבאר-שבע הכבושה ובטירת הכרמל השרופה. בתמורה, יסירו רבני הערים הציוניות את חתימותיהם ממכתב החרפה, ואף יעודדו את ההגירה הערבית אל הגטו היהודי, והכל כמובן בשם השיוויון בפני החוק המנדטורי. עשינו עסק?
מסופקני.