X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לסיום שנת 2010, נבחן את איומי מדינות ערב מתברר שבניגוד לתודעה הישראלית, מדינות ערב יציבות, ומדיניותן איננה מכוונת להשמדת מדינת ישראל הן הציעו את יוזמת השלום הערבית, וממשלותינו אפילו לא דנו בכך
▪  ▪  ▪
הסכם אוסלו. הניסיון האסטרטגי ההיסטורי של רבין ופרס להפוך את הסכסוך למהפכה [לע"מ]

מימים ימימה נהוג שב"ימי שנה" מגיע זמן של חשבונות-נפש ציבוריים על ביטחון, חברה, כלכלה וכיוצא בזה דברים עליונים לחשיבות. נקיים את המנהג, ובסיום 2010 נבחן דברים. ואפתח באיומי מדינות ערב.
שני דברים ממלאים את התודעה של הישראלים:
  • האחד הוא שאי-אפשר לסמוך על מדינות ערב משום אי-היציבות הפוליטית.
  • השני הוא שכל מה שהם רוצים זה לחסל את המדינה הישראלית.
אפשר לבחון את האמונות האלה באמות-מידה היסטוריות, תרבותיות, דתיות וכדומה. אך אלה לא רלוונטיות. לכל עם ולכל מגזר חברתי יש מאוויים תרבותיים, אמוניים והיסטוריים, שעל אף עוצם חוויותיהם אינם מעשיים ביחסים בין מדינות. רק אמות-מידה מדיניות רלוונטיות בין מדינות.
כנגד האמירה הרווחת אצלנו שאין לסמוך על יציבותן של המדינות הערביות הסובבות אותנו, ראוי לבחון האם הן יציבות: כמה שנים מולך המלך חסאן במרוקו; כמה שנים מתקיים השלטון באלג'יר, בטוניסיה, בלוב, במצרים, בסעודיה, בירדן, בסוריה. אצלנו, באותה תקופה, התחלפו הרבה ממשלות. כלומר, כשמצלמים את התקופה הארוכה, מתברר כי הן יציבות.
ומיד נצמדת השאלה השנייה: האם הם רוצים להשמיד? ברובד המאוויים, ודאי שרובם רוצים שתיעלם ישראל. אבל השאלה איננה זאת. גם בישראל יש רבים שמאווייהם דומים, אך במהופך. השאלה היא האם מדינות ערביות, במדיניותן הריאלית, היומיומית, מכוונות אל השמדת ישראל. אין אף מדינה ערבית שמפתחת היום מדיניות פעילה כזאת. כל ממשלות ערב הבינו והפנימו שאי-אפשר יהיה להשמיד בלי להישמד. יש צה"ל, יש דימונה. את זה ניסה סאדאת להסביר לנו כשבא לירושלים, ואנחנו - לכודים בתעלות ללא אנטנות - לא קלטנו. נשארנו עם קיבעונות וחרדות יהודיים.
במובנים אסטרטגיים, אין היום אף מדינה ערבית שמאיימת על ישראל. רק סוריה, אם תתייאש מסיכוי לקבל את הגולן, תיאלץ להפעיל "מלחמת זעזוע" שתניע את העולם והמעצמות לאלץ את ישראל לפשרה. והמעצמה תיענה, כמו שנענתה אחרי זעזוע מלחמת יום הכיפורים. כי ישראל תהיה - בעיני העולם - זאת שבהתעקשותה מתערערת יציבות אזורית. זאת תהיה חזרה על האסטרטגיה של מלחמת יום הכיפורים, שבעקבותיה נאלצה ישראל לוותר על סיני, על אף שניצחה במלחמה.

המתנה של אירן

הטרגדיה היא שממשלת ישראל שסועה מכדי להעלות את השאלה האסטרטגית הרלוונטית: אם דבריי אינם נכונים, והמדינות הערביות חורשות מדיניות לחיסול ישראל, הרי אין אינטרס אמיתי, ולא תכסיסי, לשחק בשלום. אבל אם הדברים נכונים, מה אפשר לחולל מהם? אפשר לחולל קואליציה אזורית. העולם הערבי מתפתל מזה דורות במאבק בין האיסלאם הפונדמנטלי והערביות בתבניותיה ההיסטוריות, לבין הכוחות המושכים אל העולם המודרני. הצבא והשלטון במדינות השכנות לנו הם מכוחותיה של המגמה המודרנית, הפתוחה יותר. האיסלאם הפונדמנטליסטי מנהל כנגדם מלחמת קודש, בראשות אירן השיעית, והוא מסוכן להם יותר מישראל. מזווית זאת, אירן האייתולית הביאה לנו מתנה - הבהלה של שליטי המדינות הסובבות אותנו מהם.
אוסלו היה הניסיון האסטרטגי ההיסטורי של רבין ופרס להפוך את הסכסוך הזה למהפכה, לניצחון מדיני ורעיוני של הציונות: להגשים, אחרי מאה שנים, את הנירמול של הקיום היהודי במדינתו הריבונית. ממשלות הימין (והיו גם ממשלות "העבודה" שבפועל היו ימניות) החזירו אותנו לתעלות המושגיות: מתכחשים לדברים הברורים של סאדאת, חוסיין, מובארק, ערפאת בשעתו, ובוודאי אבו-מאזן. דברים שלפני שמונה שנים תורגמו ליוזמת השלום של הליגה הערבית. 22 המדינות הערביות סברו שזו הצעה ששווה לישראל לשלם עבורה בוויתור על השטחים. האם יכולה להיות תוכנית אסטרטגית יותר טובה להתייצב נגד אירן, שאולי חס וחלילה תתקרב או תגיע לאופציה גרעינית? לא חייבים לקבל כלשונה את יוזמת השלום הערבית, אבל ממשלות ישראל לא קיימו אף לא דיון אחד בהצעה.
לישראל יש במקום אסטרטגיה - מתנחלים.

תאריך:  30/12/2010   |   עודכן:  30/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חישובי טעויות לאומיות
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
אנו דורשים אמת בפרסום!
ע. הנביא  |  30/12/10 15:56
 
- תגובה לע. הנביא
אילנית  |  1/01/11 13:37
 
- לאילנית
ע. הנביא  |  1/01/11 16:47
 
- צרור ציטוטים
ע. הנביא  |  1/01/11 17:15
2
היכן הפסקתי לקרוא את המאמר
אבי גיא  |  30/12/10 19:33
3
מתי עיניים גם לשמאלנים? ל"ת
אזרח שחיי פה  |  31/12/10 10:44
4
שקרים
מהפך 77  |  1/01/11 12:37
5
אתה בטוח ?
חוסני מובארק  |  29/01/11 21:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יבשם עזגד
עברה חלפה לה שנה מאז מעצרו המתוקשר, המצולם והמשודר של ראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני    מה קרה מאז עם ה"מקרה הסגור והברור", ומה אפשר - אולי - ללמוד מזה
יונת מזן-עצמון
שטיחים מוסיפים לאווירת הבית, משרים אוירה חמימה ונעימה, ומעניקים לחלל העיצובי את האמירה הסופית. הם מפרידים בין חללים, משמשים כבידוד תרמי ואקוסטי, מדגישים אזורים מועדפים וקובעים את אופי חלל ביתנו. לפני שאתם רצים לקנות שטיח, הנה כמה עצות בנושא שמירה, ניקוי ותחזוקה של שטיחים
אברהם בן-עזרא
האחיזה בהיסטוריה של עם ישראל, עטור התהילה והאמונה, מאפשרת לנו לשרוד ולהתעצם, ואיננו חייבים להיות כאברהם אבינו "שהמציא את הגלגל"
דוד מרחב
הבעיה המהותית של אינטלקטואלים ישראלים שעדיין לא הצליחו להסיק את המסקנות המתחייבות מהסכסוך הציוני-פלשתיני היא חוסר היכולת להבין את מלוא מורכבותה של התמונה המזרח תיכונית. המזרח התיכון ככלל, והתנועה הלאומית הערבית בפרט, מתנהלים לפי טמפו שזר לחלוטין לחשיבה מערבית רציונאלית
רואי בר שדה
העצמאות של דרום סודן צפויה להשפיע על מערך הגורמים הבינ"ל - ארה"ב צפויה להחליף את הסינים כיבואנית המרכזית של הנפט בעוד שסין, מדינות ערב ואירן יהיו המפסידות הגדולות    המרווחיה הנוספת ממהלך עצמאות דרום סודן - תהיה ישראל שתזכה לשותפה אסטרטגית נוספת באפריקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il