X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחלוף 800 שנה מאז שהתפתחה, יש ל"קבלה" היהודית עדנה והיא זוכה לפופולריות רבה גם בקרב מי שאינם יהודים הזמרת מדונה היא הנושאת בדגל הרב עובדיה יוסף הוציא פסק-הלכה האוסר לימוד במרכזי קבלה למיניהם חוקרים: מדובר בקבלה נוצרית
▪  ▪  ▪
קבלה לכולם? [צילום: פלאש 90]
מדונה בצפת בביקורה האחרון בישראל [צילום: סוכנות ג´יני]

שמונה-מאות שנה לאחר שהתגבשה, שוב יש עדנה למיסטיקה היהודית, הידועה כתורת ה"קבלה". זו שמספרת לנו מהי הסיבה להולדתו של אדם, מהיכן הוא מגיע ולאן הוא חוזר כשהגוף מסיים את תפקידו וכשהנשמה עולה בחזרה לשמיים.
מסתבר שהעניין הגלובלי בתורת הנסתר זוכה לפריחה גם בקרב מי שאינם יהודים. חסידיה נמנים עם שכבות-אוכלוסיה מגוונות והשפעתה ניכרת אף בקרב ידוענים מעולם הבידור. הידועה שבהם היא, ללא ספק, השחקנית והזמרת מדונה, שהתגיירה ושחרטה על זרועה את האותיות העבריות "לאו", כשהיא מוסיפה לשמה המקורי את השם העברי "אסתר".
מדונה משתייכת למרכז ללימודי הקבלה, מיסודם של הזוג קרן ושרגא ברג, תלמידו של המקובל יהודה צבי ברנדויין, הנחשב לממשיך-דרכו של הרב יהודה אשלג מן המאה ה-19. זה האחרון פיתח שיטה ייחודית ללימוד הקבלה, המאפשרת לכל אחד לחקור את המציאות שבה אנו חיים ולהתוודע לשורשיה ולמטרתה.
גישה אקלקטית
בשנות ה-60 של המאה שעברה החלו מגיעים לישראל ניצניה של תנועת ה"ניו אייג'", המאגדת בתוכה שלל תורות ואמונות רוחניות, ביניהן סמי-דתיות, שהתפתחו בעולם המערבי מאמצע המאה העשרים. תנועה זו מתאפיינת בגישה אקלקטית לחיים אלטרנטיביים, בדגש על חיבור הגוף והנפש ועל אי-התבססות על מחקר מדעי-שיטתי. הראשונה שהפיצה בארץ את תורת ה"ניו אייג'" וששילבה אותה עם הקבלה היהודית בארץ הייתה אביבה אור-שלום, תלמידתו של הקבליסט הבולגרי, מיכאל אובנוב, ששבעה מספריו אף פורסמו בעברית.

פופוליזם שטחי

רובם המכריע של הרבנים האורתודכסים מתנגדים נחרצות לשימוש שעושים במרכז לקבלה בארץ בתורת הנסתר. לפי גירסתם, המדובר שם בפופוליזם שטחי ובזילות של תורה זו, תוך ניתוקה משאר חלקי היהדות. יש אף רבנים שהוציאו פסקי-הלכה, האוסרים לימוד שכזה, והבולט שבהם הוא הפסק של הרב עובדיה יוסף.
עמדה דומה מובעת גם על-ידי מרבית חוקרי הקבלה. לטענתם, מלמדים במרכז לקבלה את תורת ה"ניו-אייג'" ולא קבלה של ממש. לעומתם טוענים אנשי המרכז לקבלה, כי מדובר בקיבעון של הממסד.
התפשטות התופעה, שהפכה למשמעותית מאוד, הובילה בשנים האחרונות לפרסום מאמרים רבים על המרכז לקבלה במדיה העולמית ובד בבד נעשו מחקרים לא מעטים על תופעת הקבלה החדשה.
לדעת חוקרים רבים, אין למיסטיקה הנלמדת בישראל שום קשר לקבלה היהודית האותנטית, וכי לאמיתו של דבר היא אינה אלא מבטאת את הקבלה הנוצרית, שהיא פירוש שונה ומעוות של הקבלה היהודית.
בארץ זוכה לפופולריות רבה הקבליסט יצחק מזרחי, דור רביעי למשפחה העוסקת בתורת הסוד והרואה עצמו כמייצגה של הקבלה בת-זמננו. לצורך אבחון וטיפול בבעיות אישיות ועסקיות נוהג מזרחי להפעיל את "בית הרוחות" שלו, בו הוא פותח גורלות וכותב קמעות, מחזיר אהבות אבודות ויועץ בענייני שלום-בית. חמישה ספרים מפרי-עטו עוסקים בנושאי קבלה מעשית, חלומות וגלגול-נשמות.

תאריך:  02/01/2011   |   עודכן:  02/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עובדיה יוסף
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
התקשורת חרצה את דינו של משה קצב עוד בטרם הוגש כתב אישום    שני הצדדים ניהלו בה את המשפט, אך התנהלותן של המשטרה והפרקליטות היו צורמות במיוחד ועל גבול שיבוש ההליכים    דווקא ההרשעה מחייבת חשבון-נפש
אהוד פרלסמן
למקרא הכתוב בפסק הדין, לא ניתן לדעת אם לצחוק או לבכות    הרכב של בית משפט יכול לשלוח כל אזרח ישראלי לשנים ארוכות בבית הסוהר, כעונש על פשעים שנבדו במוח קודח כלשהו    בית המשפט הוסיף ממד חדש למושג "אקטיביזם שיפוטי"    הכסדום אנו?
רועי אורן
תיק קצב על כל מורכבותו מוכיח דבר אחד מרכזי: מתלוננות לא ימהרו להתלונן, והמדינה תמשיך לסכן את אזרחיה ולא לטפל בעברייני מין
מוטי קרפל
אלפי אנשים לא יצרניים, שנויים במחלוקת, מקדישים את עצמם לענייני רוח ומתפרנסים על חשבון הציבור - וזוכים לתמיכה מעיתון 'הארץ'
מוטי היינריך
עיתון "העיר" בתל אביב פרסם כבר לפני כשנתיים כתובת דוא"ל ומספר טלפון לעידוד הלשנות על בעלי דירות עבריינים שפיצלו את דירתם    תמיד יימצאו שכנים טובים אשר מקנאה או על-רקע סכסוך אחר מהעבר, ישמחו לחסל חשבון ישן    ה"הצדקה" למעשיהם תהיה כמובן אידיאולוגית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il