X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העסק הקטן והצנוע שקיים משפחה נלכד בין מבצעי הנחות מסנוורות עיניים של רשתות גדולות ובין כוח משיכה עז של סביבת מכירה בסגנון של פארק שעשועים מושך קהל. את מקומו של מוכר הספר בחנות תפסו זבנים המועסקים ככוח עבודה זול. כוח עבודה שההסתדרות לא רואה כיעד להטיל הגנתה עליו
▪  ▪  ▪
שוק של הנחות מסנוורות [צילום: איתמר לוין]
   איתן קלינסקי
הצד המנצל בתרבות הקניונים

החודש נכנסה הסתדרות העובדים הכללית לשנתה ה-91 . כל מוסד בישראל, שהיה מגיע לגיל כה מכובד של 90 שנה, היה בוודאי מציין זאת לפחות בטקס צנוע. אך ההסתדרות בחרה להתעלם מציון כה חשוב, כנראה כי חשה את עוצמת הפער והניגוד בין מה שציפו בדם לבם רבים מדור המייסדים, ובין מה ואיך שההסתדרות פועלת כיום. במקום עם הפנים אל העובד העלתה על ראש שמחתה שולחן עגול לעתים שולחן מרובע עם הפנים אל המעסיקים.
חוקי שוק פרועים מכתיבים איך תתבצע העסקת עובדים במישורי תעסוקה רבים, והסתדרות העובדים עומדת מהצד כמשקיפה, גם כשמדובר בתנאי העסקה מחפירים. אקח לדוגמה את שוק הספרים שיקר אל לבי. שוק שהתבסס בילדותי ובבגרותי על מסחר קמעונאי עם נתח רווחים קטן ושירות אישי. זה כבר למעלה משני עשורים, ששוק הספרים מופעל בעיקרו על-ידי רשתות גדולות התוחמות את פעולותיהן רק בקניונים ומרכזי מסחר גדולים שקברו כמעט לחלוטין את העסק הקטן.
העסק הקטן והצנוע שקיים משפחה נלכד בין מבצעי הנחות מסנוורות עיניים של רשתות גדולות - ארבעה ספרים במאה, ספר שלישי בשקל, ספר רביעי חינם ובין כוח משיכה עז של סביבת מכירה בסגנון מצועצע של פארק שעשועים מושך קהל. את מקומו של מוכר הספר בחנות תפסו זבנים המועסקים ככוח עבודה זול ברשתות. כוח עבודה שבעיקרו הוא צעיר, שההסתדרות לא רואה כיעד להטיל את הגנתה על אותו עובד הצעיר.
רשתות הספרים בנויות על נתח רווחים גדול, כי הן מעסיקות צוותי עובדים במשכורות עלובות. עובדים רבים מועסקים על בסיס של שכר לפי שעת עבודה, שמתרומם קלות מעל 20 שקל לשעה וללא תנאים סוציאליים. התחלופה הגבוהה של העובדים ברשתות הספרים מיטיבה מאוד עם בעלי הרשתות. היא משחררת אותם ממחויבות לתנאים סוציאליים וקביעות בעבודה. זו דוגמה אומנם זעירה, אך די מייצגת מציאות של שוק עבודה, שהסתדרות העובדים אינה שחקנית פעילה בו, כפי שהיינו מצפים ממנה. היא אינה משמשת כתובת למועסקים על-ידי מעסיקים בשיטה של "תשתמש ותזרוק מה שיותר מהר" .
מצער, ששיטת השימוש והזריקה המהירה מתייחסת לכוח עבודה, שהוא בעיקרו כאמור צעיר. ניקח לדוגמה את "צומת ספרים", אחת הרשתות המובילות בשוק הספרים. היא יצאה בהצהרה שיש בה הרבה מתק לשון - "צומת ספרים רואה בעובדיה חלק חשוב בהצלחתה, ולכן אנחנו מטפחים אותם...ומתגמלים אותם בבונוסים על מכירות: ספרים , כרטיסים לסרטי קולנוע ועוד". נכון שקיים תגמול על מכירת ספרים אבל רק ספרים של בעלי הרשת: כנרת זמורה-ביתן ומודן. תגמול הוא לספרים של המעסיקים, ולאו-דווקא בגלל תחושת שליחות של קידום ספרות יפה ללקוחות מהוצאות כמו "עם עובד", הקבוץ המאוחד", "בבל", "אנדלוס" ועוד.
עובד ברשת חייב להיות אוטומט של ההנהלה. הדרך היחידה לקבל תגמול של כמה שקלים נוספים כל חודש או כרטיס קולנוע מותנה בקידום מכירת הספר של בעלי הרשת. הזבן הצעיר ינעל על בריח ומסגר את טעמו הספרותי, אם יגלה לשם העניין שספר שיצא בהוצאת "רסלינג" ראוי לעניין בו את הקונה המתעניין שנועץ בו. לעובד הצעיר חשוב הבונוס התמריץ והוא הופך לטייס אוטומט, כי הבונוס שלו מחושב על-פי מכירת ספרי החודש שההנהלה קבעה ....ולהנהלה יש את החוקים שלה, חישובי האינטרסים שלה , איזה ספר מאיזו הוצאה לקדם. והבכורה ניתנת לספרים של בעלי ההוצאה.
כמה מצער, שציבור של אלפי עובדים יקרים ברשתות הספרים חשוף לחוקי הג'ונגל של השוק, ולא להגנה של הסתדרות עובדים ולא להסכמי שכר קיבוציים. וכבר אמרנו, שבאלו הימים לפני 90 שנה הוקמה ההסתדרות כדי להגן על כל אדם עובד. כמה מצער, שההסתדרות אינה סופרת ציבור כה יקר וכה איכותי של עובדים, אלא היא עם הפנים לשולחנות עגולים או מרובעים עם המעסיקים.

תאריך:  04/01/2011   |   עודכן:  04/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוק הספרים בתרבות הקניונים
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
לא לגדף
איתן קלינסקי  |  4/01/11 12:40
2
שוק הספרים הוא הפרוע ביותר
ידידיה  |  4/01/11 16:32
 
- ומול אזלת היד של ההסתדרות
איש עצוב  |  5/01/11 02:01
3
איתן,ש-2011 תהיה לך שנת בריאות ל"ת
שלומית.  |  4/01/11 16:47
4
הכל פוליטיקה
טוביה פרנקל  |  4/01/11 20:59
5
כבוד מכולם
צפורה  |  5/01/11 00:24
6
סוף סוף האצבע שלך מופנה נכון
אלישמע  |  5/01/11 08:42
7
איתן ידידי, מאמר מצוין, כרגיל!
אדם דובז'ינסקי  |  5/01/11 12:30
8
מאמר מצוין!
עובד צומת לשעבר  |  5/01/11 17:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור מורג
כיצד ירגיש צעיר היוצא לשנת שרות ללא תשלום, ממשיך לשרות צבאי של 3 שנים ללא תשלום, יוצא לאזרחות ללא מימון, בעוד צעיר חרדי בן גילו, סיים 4 שנות לימודים בישיבה, קיבל קצבאות מחייה בשנים אלו, לא עבד כלל, ועכשיו מקבל פטור משרות. כך לא ניתן להמשיך. כך לא תוכל מדינת ישראל להתקיים
ליאון אלי
דרמה מרתקת ונועזת. דדי ברון בחרה לביים את ההצגה בפיוט איטי מתמשך, בסצינות ריאליות נועזות ביותר שלא כל שחקנית הייתה מסכימה לבצע. צוות השחקנים כולו מעולה. הפקה שיש בה מה לשמוע ולראות
חניאל פרבר
מקור השם של החודש שבט הינו בבלי ודו-משמעי "סבטו" מלשון "שבט" "מכה" על שם הרוחות הנושבות בו. יש הטוענים כי שם החודש הינו מלשון "ענף זמורה" המסמל את פריחת האילנות בחודש זה. שבט הוא החודש האחד עשר במניין החודשים ליציאת מצרים המתחיל מניסן. שמו של החודש מופיע בספר זכריה: "וביום עשרים וארבעה לעשתי עשר חודש הוא חודש שבט"
אהרון שחר
בכל פרשת קצב, מתחילתה ועד סופה, איש לא התעניין בקרקע המצמיחה פרשות כאלו. איש לא התעניין בתרבות, איש לא ניסה לשנותה כך שיימנע המקרה הבא. כולם נהנים יותר לתלות את הקרבן התורן על עץ גבוה    קצב אנס, ואנחנו?
ראובן לייב
ב"קישלה" שבעיר העתיקה בירושלים נכלאו, בין היתר, אסירי המחתרות ושבויים של צה"ל    עכשיו מכשירים אותו לאכסניית-תרבות, שבה יוצגו תערוכות, מופעים וקונצרטים לקהל הרחב    בניין הדראון הופך לבניין של גאון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il