X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הנשיא ניקסון התפטר ומיד קיבל חנינה הנשיא קלינטון בעקבות פרשת לוינסקי עמד להיות מודח, אך ניצל הנשיא קצב מונה לתפקידו מטעמים פוליטיים, בלי להתחשב באישיותו והתנהלותו הבעייתית בענייני נשים. ידעו ושתקו - ועכשיו אוכלים את הדייסה
▪  ▪  ▪
קצב בבית המשפט [צילום: פלאש 90]

שר המשפטים ויו"ר מרץ לשעבר, ד"ר יוסי ביילין יצא בהצעה דרמטית, להכניס את קצב לכלא לתת לו מספר עציר ובגד מתאים ואז מיד להעניק לו חנינה, ולשלוח אותו הביתה. האם יש טעם בהצעה?
על פני הדברים יש משהו בדבריו - לאמור: בושה למדינה, לאזרחיה, למוסד הנשיאות, אם נשיא המדינה יושב בכלא לתקופה ארוכה כאנס מן השורה. ביילין - הסביר שהוא דואג לאזרחים, לתדמית המדינה כלפי פנים וחוץ ולא לקצב, האיש שהורשע באונס. לטענתו, הבושה והסבל יהיו מנת חלקו מול אשתו, ילדיו ונכדיו.
אבל כשעושים שקלול של כל הגורמים, ההשלכות על המערכת המשפטית, החברה, המוסר החברתי, על נפגעות תקיפה מינית, עברייני מין ועבריינים מן השורה - ההצעה משאירה טעם רע.
כמו שניצב סגלוביץ (ראש אגף חקירות ומודיעין) שהתראיין בטלוויזיה, הצהיר שידע אחרי 5 דקות שקצב משקר - (ולכן התוצאה ברורה 0 אשם), כך גם כנראה ד"ר ביילין: ידע אחרי 5 דקות, לאחר ששמע את ההרשעה של קצב כי הפתרון למדינה ולקצב - הוא חנינה.
חנינה - איך משיגים אותה ושלביה?
אחת הסמכויות החשובות של נשיא מדינה נבחר, הוא הסמכות לתת חנינה. החנינה מתבטאת בהקלה בעונש, לאחר קבלת חוות דעת ממשרד המשפטים ובחתימת שר/ת המשפטים. שתי החתימות הן חיוניות, לקיום החנינה ונתינתה. אבל לשני החותמים - לנשיא ולשר/ת המשפטים, הזכות העצמאית להסכים או לסרב, וכשהנשיא שהוא אחרון החותמים, מסרב, לא תינתן חתימה - ולא תהיה חנינה גם אם שר/ת המשפטים המליץ.
המלצת משרד המשפטים - נעשה רק בתום המשפט הסופי, לאמור: כאשר פסק הדין נעשה חלוט. פירוש הדבר, שפסק הדין הוא סופי - או שעבר מועד הערעור ולא הוגש מאחד הצדדים לפרשה, או שבית המפשט העליון - דן בעניין והחליט.
במקרה של קצב, לאור ההרשעה בשני מקרי אונס + עבירות מין נוספות, בצורה גורפת חד-משמעית ופה אחד - העונש הצפוי - הוא מאסר בפועל. באופן רגיל - לאדם מן הישוב בלי עבירות קודמות מאסר דו ספרותי - בסביבות 12-15 שנה.
באשר לנשיא, אין תקדימים כמובן, לכן ניתן לצפות למאסר בפועל בין 7-10 שנים לפי הערכתי. האם יזכה קצב לחנינה, יש להניח כי לאחר עבור זמן מהותי, לאמור מספר שנים, ניתן לדבר על חנינה בשל שורה של טעמים המפורטים לעיל.
מי זכאי לחנינה?
אנשים שהורשעו מרצים חלק גדול מהעונש, ובגלל בעיות רפואיות אישיות, או בעיות משפחתיות קשות יוצאות דופן, גיל מבוגר ומחלות ולפעמים כדי להציל את מערכת אכיפת החוק ממבוכה וטעות שנעשתה לאורך הדרך. כשאין דרך לתקנה משפטית - פונים למוצא של חנינה.
להזכיר לציבור, ההרשעה הבעייתית של הבדואי סולימן אל עוביד, שהורשע ברצח, אונס חנית קיקוס ז"ל. התיק נבדק מזוויות שונות ומספר אישים, לרבות כב' השופטת (בדימוס) ומבקרת המדינה לשעבר - גב' מרים בן פורת שהמליצה במקרה דנן, על דרך של חנינה נשיאותית. אך סולימן אל עוביד, סירב למהלך עד כה ומבקש זיכוי על בסיס טעמים רבים.
גם עמוס ברנס - שהורשע ברצח ואונס רחל הלר ז"ל, התנגד נמרצות שנים למהלך של חנינה עד שהצליח לשכנע את בית המפשט העליון להחליט על משפט חוזר, ממנו זוכה כליל לבסוף ואף זכה לפיצויים מהמדינה.
במקרה של הנשיא קצב, אסור לשכוח בינתיים, שהמשפט עדיין לא הגיע לסיומו. שלב א' - יסתיים בעוד חודש עם מתן גזר הדין. שלב ב', במידה ויוחלט על ערעור, עד שבית המשפט העליון יחליט ויכריע. הנשיא קצב הכריז, שאין לו כוח וכסף לערעור, אפשר להבין אותו.
להערכתי, יהיה ערעור ואפילו יצטרכו עורכי הדין, להופיע בהתנדבות, מאחר שהרשעתו הגורפת של קצב, לאור עמדתם והצהרותיהם לפני ותוך המשפט, מחייבים אותם מקצועית ואישית.
נשיאים, שהפכו לרוח - וחנינה אין.
הערות נוספות:
1. חנינות שהביאו לשיח ציבורי סוער, היו גם במקרה של אנשי השב"כ בפרשת קו-300, וכן בהרשעתה של ח"כ בלומנטל עם פטירת בעלה ד"ר בלומנטל ז"ל.
2. מוסד החנינה - הוא מוסד חיוני לתיקון עוולות, לשימוש הומניטרי ואפילו פוליטי מדיני, ראה פניית ביבי נתניהו לנשיא אובמה בעניין פולארד.

תאריך:  07/01/2011   |   עודכן:  09/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חנינה לנשיא קצב - למה?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
חנינה? מי מת?
אפיס  |  7/01/11 21:01
2
יודע יותר מידי על "החברה"
ziv baram  |  8/01/11 01:02
3
למה לחון, יש מספיק צואה בכלא ? ל"ת
פועל ביוב  |  8/01/11 10:21
4
רק עו'ד יורם שפטל יעזור לקצב  ל"ת
נאווה מטבריה   |  8/01/11 12:35
5
חנינה רק תמורת החלפתו ב ג שליט ל"ת
נש  |  8/01/11 12:49
6
פרסום חינם
יוא"ב  |  9/01/11 14:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
עוול עושה התקשורת לבני משפחות נופלי אסון הכרמל, כאשר "מבינה" את כאבם, "מקבלת" את כעסם ואינה "צולבת" אותם על התנהגותם בטקס הממלכתי לזכרון הנספים    "סימפטיה" מעושה זו עלולה להביא לכך שלתקדים מבזה זה יהיו בעתיד ביטויים קשים יותר וחמורים יותר מצד אנשים יציבים עוד פחות, או מצד מי שיחשבו שאובדנם גדול מהאובדן הנוכחי
עפר דרורי
צה"ל, ברצונו להצטייר כצבא נקי, יורד לצערי מהפסים ופוגע אנושות במוטיבציה לשרת בו, בטח ביחידות קרביות
עמית עוז
הצעתו של יוסי ביילין לחון את קצב מטייחת את השפל המוסרי שאליו הגענו    חשוב שהציבור ייחשף לסכנה שבהצעה של איש ממחנה השמאל ששימש מצפן מוסרי בדעותיו ומעדיף זקיפות קומה לאומית בכל מחיר
אברהם (פריצי) פריד
שבוע עלוב בבג"צ    קרע אידאולוגי בעבודה    צמתים ומסלולים בירושלים    ותודה למתפרעים
נפתלי רז
ראויים לכל שבח על תגובותיהם האמיצות והמכובדות נגד ההחלטה בכנסת למנות ועדת חקירה פרלמנטרית שתחקור את ארגוני השמאל, דווקא הפוליטיקאים שחונכו על ה"הדר" הז'בוטינסקאי    רק אחד, בנימין נתניהו שמו, תמך בהחלטה, מהלך שמזכיר את שירו של פיט סיגר "עד המותן בתוך הבוץ"...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il