X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
[צילום: פלאש 90]
באיחור קל של ארבע שנים
עיסקת הטיעון המסתמנת עם ג'קי מצא מוכיחה את מה שטענו רבים מיד כאשר החלה החקירה נגדו: שהוא אשם לכל היותר בעבירות מינוריות. האם מישהו ברשויות החקירה יתן את הדין על העוול שנגרם למצא?
מצא לכל היותר נהג בצורה שטותית ולא בוגרת, בכך שנתן לקובי בן-גור וליורם קראשי לשבת לו על הווריד וללחוץ עליו. זו אולי עבירה אתית, אולי לכל היותר הפרת אמונים - וזו בדיוק התוצאה. רק שבדרך רשויות החקירה שפכו את דמו של מצא, הרסו את הקריירה שלו ומן הסתם גם הכניסו אותו לחובות עתק של תשלום לעורכי דינו

אם מינויים בעקבות לחצים הם הפרת אמונים - אפשר להעמיד לדין את כל השרים וחלק גדול מבכירי השירות הציבורי. הרי איזה מינוי עובר בלי לחצים? מי לוחץ אם אין לו אינטרס? האם כל לחץ הוא פסול? ומה קורה אם המינוי אכן מושפע מהלחץ, אבל כשלעצמו הוא ראוי?

   איתמר לוין
עסקת טיעון עם ג'קי מצא

ביום בו התפוצצה פרשת רשות המיסים, בינואר 2007, שוחחתי עם אדם שמילא בעבר תפקיד בכיר מאוד בנציבות מס הכנסה. "אתה תראה מה יהיה", אמר לי. "הם יגישו נגד ג'קי כתב אישום מפוצץ, כי לא יהיו מסוגלים לרדת מהעץ, ובסוף יתברר שזו לכל היותר עבירה מינורית".
לפי הפרטים שהתפרסמו הערב (מוצ"ש, 8.1.11), נראה שזה כמעט בדיוק מה שקורה - באיחור קל של ארבע שנים. עיסקת הטיעון המסתמנת - לפיה יימחק סעיף השוחד ומצא יודה בהפרת אמונים ובסיוע למתן שוחד - אינה מותירה כמעט דבר ממה שהמשטרה והפרקליטות הגדירו כ"פרשת שחיתות מהחמורות בתולדות מדינת ישראל".
הפער בין החשדות והאישומים לבין ההודאה של מצא הוא כמעט בלתי נתפש, ולא משום שעיסקת הטיעון מקלה מדי. מה לא אמרו לנו? שמנהל רשות המיסים מונה בהליך מושחת, ושלאחר מכן נתן דריסת רגל ברשות לאינטרסנטים. שהמינויים שביצע אותו מנהל רשות היו פסולים ונבעו מכך שהיה צריך לשלם את התמורה למי שפעלו למינויו-שלו. שהחלטות שהתקבלו ברשות נבעו משיקולים מושחתים.
ועם מה אנחנו נשארים? שוב, לפי הפרטים החלקיים שיש בידינו כרגע: חמישה מינויים, שמתוכם שלושה כלל לא בוצעו, עוד אחד שבוצע והזוכה בו מכהן בתפקידו עד היום, והעוזרת האישית של מצא - מינוי שממילא נתון לחלוטין בידיו. אה, כן, ויש עוד משהו: מצא ביקש מבן-גור לבדוק את התאמתה של אורנה בכר לתפקיד סגנית פקיד שומה ת"א 4 - תפקיד זו זכתה לאחר מכן ביושר.
מלכתחילה נראה היה, שמצא לכל היותר נהג בצורה שטותית ולא בוגרת, בכך שנתן לקובי בן-גור וליורם קראשי לשבת לו על הווריד וללחוץ עליו. זו אולי עבירה אתית, אולי לכל היותר הפרת אמונים - וזו בדיוק התוצאה. רק שבדרך רשויות החקירה שפכו את דמו של מצא, הרסו את הקריירה שלו ומן הסתם גם הכניסו אותו לחובות עתק של תשלום לעורכי דינו.
חוץ מזה, אם מינויים בעקבות לחצים הם הפרת אמונים - אפשר להעמיד לדין את כל השרים וחלק גדול מבכירי השירות הציבורי. הרי איזה מינוי עובר בלי לחצים? מי לוחץ אם אין לו אינטרס? האם כל לחץ הוא פסול? ומה קורה אם המינוי אכן מושפע מהלחץ, אבל כשלעצמו הוא ראוי? אם צחי הנגבי זוכה לאחר עשרות מינויים פוליטיים, מה רוצים ממצא אחרי חמישה מינויים של עובדים מקצועיים?
אם אכן עיסקת הטיעון תכלול את הפרטים הללו ואין בלתם, הפרקליטות והמשטרה שוב מוכיחות שאין להן שום עכבות. שהן יכולות לצאת בהצהרות מפוצצות, לעצור ולהכפיש, להרוס ולהשפיל - ואז להודות שבעצם ממש לא כצעקתה. האם מישהו ברשויות החקירה יתן את הדין על העוול הנורא שנגרם למצא? התשובה פשוטה, ברורה וחד-משמעית: לא. האם זה יקרה שוב? התשובה פשוטה, ברורה וחד-משמעית: כן.

תאריך:  08/01/2011   |   עודכן:  08/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
באיחור קל של ארבע שנים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
shtuyot
stranger  |  9/01/11 07:14
2
ג'קי -הגיע הזמן !!!
החושף  |  9/01/11 10:23
3
עכשיו תורם של איתן רוב ...
קיפי   |  9/01/11 10:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שושנה ויג
כתבתי את רובו של הספר בלילה אחד    בעקבות השיחות בינינו לא יכולתי לישון    הכומר שאל אותי כמעט אותה שאלה פעם אחר פעם בימים הראשונים כשדיברנו    "האם את קוראת קריאת שמע על המיטה?" ולא ידעתי מה להשיב
דן וולפמן
במדינה הדמוקרטית של נחום ברנע, כל האמצעים כשרים על-מנת לסלק אדם מעל הבמה הפוליטית, גם כתבי אישום
יהונתן דחוח-הלוי
אברום בורג חובש כיפה, אך אינו מאמין באלוהים וסבור שיש לפתוח את שערי היהדות לקליטת לא-יהודים באמצעות נישואים מעורבים    מציג אנטי-תזה יהודית לגישת הרבנים האוסרים על נישואין עם ערבים
יוני בן-מנחם
בשטחים גוברת תחושת הפסימיות מהמצב הפלשתיני הפנימי ומהקיפאון המדיני במשא-ומתן עם ישראל    בפת"ח שוב מדברים על אופציית "המאבק המזוין" בישראל    שנת 2011 עלולה להיות שנה קשה יותר מקודמתה עבור שני הצדדים
גבריאל בן-עמי
מקארתי הוא שם נרדף לדמגוג מרושע הרואה בכל איש שמאל תמים - מרגל    נוצר אפילו מונח חדש - "מקארתיזם” - להגדרת ציד מכשפות פוליטי משולל כל יסוד    אבל מסמכים שהתגלו בארכיונים של בריה”מ לשעבר לאחר נפילתה מעידים כי גם אם הראיות שברשותו לא היו מוצקות, המכשפות שרדף מקארתי היו אמיתיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il