X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מלבד הדרך המקובלת והאנכרוניסטית של השאלת ספרים, תקליטורים, סרטים ומוזיקה, מקיימות הספריות פעילויות חינוכיות ותרבותיות לקהל הרחב, כמו הצגות ילדים, חידונים ושעשועונים, הרצאות, שירותי אינטרנט ועוד. נראה כי טרם הגיעה העת להספיד את הספרייה הציבורית
▪  ▪  ▪
לא רק השאלת ספרים [צילום: פלאש 90]

בינואר 2008 נכנס לתוקפו תיקון לחוק הספריות הציבוריות שמאפשר לאזרחים לשאול ספרים מהספריות הציבוריות ללא דמי מנוי. התקציב להפעלת הספריות, לפי התיקון לחוק, יגיע מהמדינה ומהרשויות המקומיות, כשהתמיכה של המדינה תגדל במשך השנים מ-19 מיליון שקל בשנה הראשונה עד ל-85 מיליון בשנת 2013.
התיקון לחוק, שאותו יזם ח"כ הרב מיכאל מלכיאור, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט דאז, התבקש נוכח הירידה העקבית בתמיכת האוצר בספריות הציבוריות שהגיעה עד ל-7% בלבד לשנה. במצב שנוצר הספריות הציבוריות לא רק שלא התפתחו והתחדשו, אלא אף הלכו ונסגרו.
גם הרגלי הקריאה של הישראלים שהפחיתו את השימוש בספריות הציבוריות עד שהגיע בשנת 2001 ל-16.4% בלבד, בעוד שבבריטניה הוא עמד על למעלה מ-50% מכלל האוכלוסיה, חייבו להנגיש את הספריות לקהל רחב יותר ולעודד את התושבים להגיע אליהן. ואכן, מאז שנכנס החוק לתוקפו, לפני שלוש שנים, מצביעים הנתונים על עלייה מתמדת בשיעור הקוראים והמנויים בספריות הציבוריות במקביל לעליה בתמיכת האוצר בספריות כמתחייב מהתיקון לחוק.
ואולם, הגידול במספר המשתמשים בספריות הציבוריות היום אינו תוצאה בלעדית של השינוי בחוק הספריות, אלא זו גם תוצאה של שינוי אסטרטגי של מערך הספריות בארץ שנועד לתת מענה לאתגרים המודרניים ולשינויים המתחוללים מבחינה טכנולוגית ומדעית והצורך להיענות לדרישות הקהל. לכן, רוב הספריות היום מהוות מעין מרכזי השכלה בלתי פורמלית המעניקות אפשרות לרכישות דעת במגוון אמצעים.
מלבד הדרך המקובלת והאנכרוניסטית של השאלת ספרים, תקליטורים סרטים ומוזיקה, מקיימות הספריות פעילויות חינוכיות ותרבותיות לקהל הרחב, כמו הצגות לדים, חידונים ושעשועונים, הרצאות, שירותי אינטרנט ועוד. נראה אם כן כי טרם הגיעה העת להספיד את הספרייה הציבורית.
על-אף מבצעי המכירות של רשתות הספרים והספרים הדיגיטליים שהפכו פופולריים לאחרונה, ועם קצת מקוריות, יצירתיות וחדשנות נוכל להבטיח כי הספרייה תמשיך למלא מקום נכבד עוד זמן רב בחיינו.

הכותבת היא מידענית בכותר ראשון - רשת הכותרים והספריות בראשון לציון ובעלת תואר שני בלימודי המזה"ת ולימודי מידע.
תאריך:  09/01/2011   |   עודכן:  09/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מיכאל מלכיאור
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הספרייה הציבורית - לא מה שחשבתם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מה זה דרך אנכרוניסטית?
שקביט15  |  9/01/11 20:01
2
הארות על מה שלא חשבתם
רות ספרנית  |  13/01/11 11:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל אלעד
כאשר אתה נכנס לסבך קוצים, אתה עלול להיפגע או לחזור בך בהחלטתך. אני סבור, שאם אפילו חלק קטן מהפעילים המוכשרים יעשו מעשה וייכנסו לסבך - יעברו מהמגזר השלישי או העסקי למגזר הציבורי, ייתכן שהסבך יהיה קוצני פחות
ד"ר אברהם שלום
במקום חדשות הוגשה לצופים מרקחת מוזרה המפיצה שקרים גסים של האויב, סילופי האמת בענייני פנים ותעמולה בולשביקית של קנאה, צרות עין ותמיכה בקבוצות המזיקות לעניין הלאומי, אם במזיד כמו בבילעין ואם בחוסר אחריות כמו עובדי משרד החוץ
ד"ר רון בריימן
אם ידע יוסי ביילין על פשעיו של הנשיא השמיני של מדינת ישראל ושתק - יש להאשימו באי-מניעת פשע    זאת ועוד: האם קריאתו לחנינת משה קצב מיועדת לשמש בסיס לבקשת חנינה שלו ושל שמעון פרס מידי הציבור?    איך זה שקצב נשיא? איך זה שפרס נשיא?
רפאל בוכניק
הידיעה החדשותית לפיה "חיילי צה"ל הרגו פלשתיני" משדרת סוג של חיסול בכוונה תחילה, ומטבע הדברים נופלת כפרי בשל לידי גורמי ההסברה של הצד הפלשתיני
אלכס לוין
הסוכרת היא מחלת העולם השבע, בני אדם אשר אוכלים מכל טוב ולא שמים מחסום לפיהם    אוכלים זאת מילה קלה, זוללים היא המילה הנכונה    מאלו מאכלים כדאי להימנע? ואלו פעולות יש לנקוט על-מנת לשמור על איזון נכון ולמנוע התפרצות של המחלה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il