X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
למען האמת, מדובר במשכורות גבוהות, אולם יש לזכור גם כי עלות המחיה בארה"ב יקרה בהרבה בהשוואה לישראל. יש לשלם מס פדרלי ומס מדינתי ולקזז עלויות מחיה. לא תמיד נשאר הרבה, אך לפחות מה שנשאר, נשאר בדולרים
▪  ▪  ▪
בעמק הסיליקון אין עוד וודאות

אז כמה באמת מרוויחים עוה"ד בארה"ב, אותם חברים לשעבר לספסל הלימודים שעזבו הכל באמצע החיים ומצאו עבודה מעבר לים?. הסיבה לעיסוק בנושא היא שלא על-מנת לנקר עיניים או ליצור עניין יחצ"ני גרידא, אלא על-מנת להסיר את הלוט מעל המספרים האמיתיים בפירמות עוה"ד בארה"ב וללמוד משהו על התהליך שעובר עליהן. בבחינת היום שם מעבר לים, מחר כאן - בישראל.
אין מדובר בסוד כמוס. פירמות עוה"ד הגדולות מפרסמות את נתוני השכר של עוה"ד השכירים. רובן משלמות במדרגות שכר קבועות, כאשר עליות השכר הן שנתיות, קבועות ובהתאם לוותק, בשיטה המכונהLock-Step System - שיטה המצטיינת בחוסר גמישות מוחלטת בגינה במשך שנים רבות נותרו מדרגות השכר כמעט ללא שינוי.
אז כמה באמת מרוויחים
כיום בפירמת עו"ד מובילה בארה"ב, ישתכר עו"ד בשנתו הראשונה 160,000 דולר לשנה, 170,000 דולר בשנייה, 185,000 דולר בשלישית, 210,000 דולר ברביעית, 230,000 דולר בחמישית, ו-250,000 דולר בשישית (בקירוב).
נשמע הרבה? ובכן, למען האמת אכן מדובר במשכורות גבוהות, אולם יש לזכור גם כי עלות המחייה בארה"ב יקרה בהרבה בהשוואה לישראל. עו"ד שכיר בשנת עבודתו הראשונה משלם מס פדרלי בגובה של כ-35% ומס מדינתי של כ-9% נוספים משכר הברוטו וממה שנשאר יש לקזז עלויות מחיה. למען האמת לא תמיד נשאר הרבה, אך לפחות מה שנשאר, נשאר בדולרים.
לא בכדי שוק המשכורות האמריקני נעצר בנקודת שיווי משקל זו. הפירמות הגדולות ביטלו כמעט לחלוטין את התחרות בינהן ומנעו סיטואציה בה פירמות מתחרות על עוה"ד מוכשרים באמצעות העלאות שכר. הוודאות האופפת את השיטה הנה כלי תכנוני משמעותי לפירמות, לסטודנטים אמריקנים שלרוב לווים סכומי עתק למימון לימודיהם, ולישראלים הבאים ללמוד תואר במשפטים מתוך כוונה להישאר ולרכוש ניסיון בינלאומי. בנוסף, שקיפות המידע וזמינותו ממוססים את המתיחות בין עוה"ד הצעירים בפירמה וחוסכים זמן לשותפים בכל הנוגע להחלטות שכר וקידום אישי. לכאורה, הכל התנהל על מי מנוחות... עד המשבר הגדול של 2008.
ואז הגיע המשבר
המשבר הכלכלי (2008) היווה נקודת מפנה בכלכלה, המוטו הפך ל-Flat is the new up. על-מנת לשמר את רמות הרווח לפני פרוץ המשבר, החלו הפירמות לקצץ בשכר עוה"ד. במשרדים אחרים, הגדילו לעשות והורידו את סולם השכר לרמה שאפיינה את אמצע העשור הקודם, קרי 145,000 דולר. אותן פירמות זכו לקיטונות בוז אך נדמה שלא הייתה ברירה - מישהו חייב היה להמציא דרך חדשה על-מנת להחזיר לפירמות את השליטה במדרגות השכר.
עמק הסילקון נחלץ שוב לעזרתה של אמריקה. אחרי שהמציאו את Google ואת ה-iPhone, עברו מיטב המוחות לחשוב על מודל שכר חלופי לעוה"ד. ראשונה הייתה פירמת Orrick , Herrington & Sutcliffe, פירמה ענקית מסאן פרנסיסקו המונה למעלה מ-1,000 עו"ד ב-22 משרדים ברחבי ארה"ב והעולם.Orrick המציאה מודל חדש המבוסס על שלוש דרגות, ובבסיסו שיקול דעת ביחס למודל השכר והקידום המקצועי.
שלושת מדרגות השכר הראשונות נשארו כבעבר, אולם החל משנת הוותק הרביעית, נקבע טווח שכר חדש לדרגה מספר שתיים (Managing Associate) של 210,000 דולר -250,000 דולר וטווח שכר לדרגה מספר שלוש (Senior Associate) של 265,000 דולר ומעלה. מה השתנה?
העוקץ טמון בכך שתחת השיטה החדשה המעבר בין הדרגות אינו אוטומטי עוד. על-מנת להתקדם ייאלצו עוה"ד הצעירים לעמוד במטריצה של יעדים, והשכר בתוך הדרגות השונות ייקבע באופן אישי ובכפוף לשיקול-דעת ההנהלה. השותפים מחויבים להכין סקלת כישורים, יעדים ומדדים לכל דרגה, לקיים ישיבות הערכה ולהעביר משוב על כל עו"ד.
סוף דבר
בעמק הסיליקון, נעים עוה"ד שכירים באי-נחת בכיסאותיהם. האחידות חלפה מן העולם, לא עוד וודאות. גם השותפים נעים באי-נחת, חרדים בעיקר מכמות הזמן העצומה שיידרשו להשקיע בשיטה החדשה.
האם מדובר בחזרה לעולם של חוסר שיוויון? עוד מוקדם לקבוע האם מדובר בטרנד של ממש, או אנומליה שתתוקן על-ידי כוחות השוק, ומוקדם מידי לקבוע האם מדובר בשינוי חיובי, או פשוט ניסיון לקצץ זמנית בהוצאות הפירמה. מכל מקום, כדאי יהיה לפירמות הישראליות לעקוב אחר ההתפתחויות בשוק האמריקני על-מנת שיוכלו לאמץ וליישם את מודל השכר המתאים להן וכן לדעת מפני מה להישמר.

יפורסם בבלוג של רובוס
הכותב הוא עו"ד בפירמת Fenwick & West LLP בעמק הסיליקון שבקליפורניה.
תאריך:  11/01/2011   |   עודכן:  12/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כמה באמת מרוויחים עורכי-דין בארה"ב?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שכר טרחה, רק זה יש להם בראש
ירון זכאי  |  11/01/11 13:26
2
תודה
אנונימי  |  18/02/11 00:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יעל גיל
מה הם מזונות שיקומיים? מתי יפסוק בית המשפט מזונות אלה? האם הפסיקה תחול על זוג צעיר כמו על זוג מבוגר? והאם מדובר בפסיקה ראויה? וכיצד קשור המשפט "אדם, לאדם, אדם" לסוגייה?
יצחק מאיר
מפוחים רבי-עוצמה מפיחים רוחות רעות בלי לאות, ומזהמים ומטלטלים את המדינה הקטנטונת שלנו    מפוחי טירוף, קטנים לפולמוס, גדולים למחלוקת, אדירים לשטנה    יצחק מאיר מהרהר בתרחישים האחרונים במדינה וגם בסרטוני ההסתה לרצח
דניאל גיגי
ועדת ששינסקי קבעה שהגז בישראל שייך לאזרחים, אך בעלי ההון מנסים למסמס את החלטות הוועדה    קדימה, המפלגה הגדולה ביותר, לא מציגה עמדה ברורה בנושא וח"כים מטעמה יוצאים נגד האינטרס הציבורי    הנהגת קדימה חייבת להציג עמדה ברורה יותר, והח"כים שהפסיקו לשרת את הציבור חייבים לשלם מחיר על התנהלותם הקלוקלת
ראובן לייב
קוסטה-ריקה, שבמרכז-אמריקה, היא יעד-תיירות מן המעלה הראשונה. יש בה אקלים נוח, שמורות-טבע מרהיבות-עין, יערות-גשם אטרקטיביים, חיות-בר אקזוטיות וגם פעילויות-נופש לרוב    אפילו נקודה יהודית יש בה: 3,000 יהודים מתגוררים בצל יופייה
ערן אינדיג
ההומאופתיה מנסה לנתב את כוחות האורגניזם למלחמה כנגד הפתולוגיה על-ידי עיקרון הדומים, שאת המקבילה הפיסיקלית שלו ניתן למצוא בחוק השלישי של ניוטון    חוק זה קובע כי גוף המפעיל כוח כלשהו על גוף אחד, יגרום לגוף השני להפעיל על הגוף הראשון כוח שווה בגודלו אך מנוגד בכיוונו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il