X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה משותף לסעודיה, אפגניסטן, עירק, מולדבה ואריתריאה? מדובר במועדון של מדינות שאינן אמונות על שמירת זכויות האדם, האזרח ועקרונות הדמוקרטיה המצמצמים את חופש הפעולה של ארגוני אזרחים לאחרונה נראה כי ישראל עומדת להצטרף למועדון המפוקפק
▪  ▪  ▪
הפגנת השמאל נגד ועדת החקירה [צילום: AP]

מה משותף לסעודיה, אפגניסטן, עירק, מולדבה ואריתריאה? בכולן קיים איסור על ארגונים חברתיים או פוליטיים מקבלת מימון ממקורות זרים. במדינות רוסיה, מצרים, ירדן, אלג'יריה, סוריה וסודן יש צורך בקבלת אישור ממשלתי מראש לארגון חברתי על-מנת לקבל תרומה ממקור מחוץ למדינה. במדינות סין פרו וטורקמניסטן לעומת זאת, יש צורך ברישיון מיוחד שמנפיקה הממשלה על-מנת לקבל תרומות זרות.
מעיון ברשימת המדינות הללו לא ניתן להימנע מהמסקנה כי המדובר במועדון של מדינות שאינן אמונות של שמירת זכויות האדם, האזרח ועקרונות הדמוקרטיה, וכי הפגיעה שלהן בארגוני חברה אזרחית באמצעות פיקוח וצמצום של מקורות המימון שלהם, מהווה חלק משלטון לא דמוקרטי המנסה לצמצם את חופש הפעולה של ארגוני אזרחים שפעילותם אינה תואמת את מדיניות הממשלה. ואכן בדוחות האו"ם וארגונים בינלאומיים נוספים הוגדרו מדינות אלו כפוגעות בחוק הבינלאומי המגן על חופש ההתאגדות של ארגוני החברה האזרחית, ופוגעות בעקרונות הדמוקרטיה מתוך התפיסה שארגונים אלו מהווים אבן יסוד של חברה דמוקרטית.
לאחרונה נראה כי מדינת ישראל נוקטת בצעדים המקרבים אותה להצטרפות למועדון מפוקפק זה, כאשר ההחלטה על הקמת ועדת חקירה שתחקור את מקורות המימון של ארגוני זכויות אדם מצטרפת להצעת החוק המחייבת פרסום מיוחד של תרומות על-ידי ישויות מדיניות זרות לארגוני חברה אזרחית.
תפיסת עולם הרואה בארגוני החברה האזרחית ובתוכם ארגוני זכויות האדם, כגורמים מסוכנים, ומנסה לצמצם ואף למנוע את מקורות המימון שלהם מהעולם הינה תפיסה בלתי דמוקרטית בעליל המאפיינת מדינות המבקשות למנוע פעילות אזרחית שאינה עולה בקנה אחד עם תפיסות השלטון.
למעשה, הדרישה בישראל לחקור את ארגוני זכויות האדם אינה אלא דרישה פופוליסטית קיצונית ואין מדובר ברצון אמיתי לגלות את מקורות המימון של הארגונים, שהרי ממילא כבר כיום חלה על העמותות חובה על-פי דין לדווח על כל תרומה מעל 20 אלף ש"ח אשר הן מקבלות מכל מקור שהוא, בין אם הוא פרטי, ממשלתי, מהארץ או מחו"ל וכאשר כל תלונה נבחנית לעומק על-ידי רשם העמותות.
לכאורה, אם השאיפה הינה שקיפות המימון של החברה האזרחית, כל שהיה צריך לדרוש הינו אכיפה ראויה ונוקשה יותר של הדין הקיים, במקום לאפשר מצב שבו עמותות יכולות להסתפק במתן רשימה סתמית של שמות אנשים ותאגידים מבלי למלא אחר הוראות החוק ומבלי לציין באופן מפורט את זהות נותן התרומה. מעבר לכך, מי שחרד למעורבות של גורמים מחוץ לארץ בתוך ישראל, צריך להתעקש כי החשיפה תעשה באופן שווה על התורמים הפרטיים אשר חלקם תורמים סכומי עתק דרך חברות אנונימיות מבלי שהציבור יודע כלל את זהותו האמיתית של התורם ואת האג'נדה שלו, ובכלל זה האג'נדה הפוליטית.
אך מעבר לכך כי המדובר בדרישה בלתי דמוקרטית ושאין בה צורך ותועלת , הרי שלמעשה המדובר בדרישה הלוקה בצביעות רבה. לכל אורך שנות קיומה של מדינת ישראל, נבנתה המדינה על כספים ותרומות מחוץ לארץ, וגם היום נתרמים כ-10 מיליארד ש"ח מדי שנה על יד תורמים מחוץ לארץ לארגונים ישראלים.
בצד ארגוני זכויות האדם, נהנים מרבית מוסדות ההשכלה הגבוהה, מוסדות הבריאות, המדע, המחקר והתרבות, בכל קצווי הקשת החברתית והפוליטית מתרומות נדיבות אשר מאפשרות את פעילותם. האם בדרישתה האחרונה מבקשת מדינת ישראל לפגוע במצב דברים זה? האם בנוסף לבידוד הבינלאומי ההולך וגובר מבקשת ישראל להתנתק גם מהמבקשים לסייע ולתרום לה?
אין ספק, כי אם זו היא הדרך שבה בוחרת מדינת ישראל לפעול כעת, הרי שניתן להכין כסא נוסף, אם כי מבודד, במועדון הלא דמוקרטי.

הכותב הוא לשעבר ראש רשות התאגידים וכיום שותף המשרד בוגט-קידר המתמחה בארגונים ללא כוונת רווח.
תאריך:  16/01/2011   |   עודכן:  16/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המועדון הלא דמוקרטי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מה נעשה שהאכיפה בידי השמאל ?
קוסא מחשי  |  17/01/11 00:02
2
אורוול בתגובה:"שמאל המעלה על נ
קורןנאוה טבריה  |  17/01/11 04:09
3
"איגון זכויות האזרח"
עמך ישראל  |  17/01/11 11:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
פסק הדין בערעור על דריסתה של מיטל אהרונסון ז"ל ופציעתה הקשה של חברתה מזל יזדי, שבו שופטי העליון הקלו משמעותית בעונש המורשעים - הוא "סקנדל" משפטי    ביהמ"ש העליון הוא הקובע את הסטנדרטים ורף הענישה בעבירות השונות. אם זילות בחיי אדם לא נחשבת לעבירה חמורה, יש לנער, לטלטל ולרענן את בית המשפט
אורי אבנרי
כל המשבר הלבנוני היה נמנע, אילו הסתפקו הנוצרים ב-1920 באזור שלהם    כאשר בחרו באופציה של "לבנון הגדולה" - הדומה מאוד ל"ארץ-ישראל השלמה" - הם גזרו על עצמם 90 שנים של מאבק וסבל, שאת סופן מי ישורנו
מיכאל שרון
ישראל מסתגרת בתוך עצמה בשנאת זרים, בבידוד בינלאומי, בחוקים גזעניים ובפגיעות בחופש הביטוי ובדמוקרטיה    לחץ חיצוני יכול היה לעזור, אך ארה"ב הורידה פרופיל ואירופה אינה פועלת    אז מה יביא שינוי?
חיים ארביב
מלחמתו החשאית של "הארגון העולמי של יהודים יוצאי לוב" - המורכב רובו ככולו מיהודי טריפולי - ביהודי בנגאזי המהווים מיעוט בקהילה, היא בלתי נתפשת    כמי שמייצג את "האח הגדול" במשפחה הלובית, הציפייה מהארגון שיושיט יד להבנה ולשיתוף-פעולה עם ה"אחות הקטנה"    קהילה עם עבר מפואר והווה מעורר תהיות
צבי כסה
מונופול ההרתעה האסטרטגית של ישראל השתנה בעידן הטילים והנשק הבלתי קונבנציונלי    היום תוכל ישראל לחזור להרתעה אסטרטגית רק ביצירת קואליציות מדיניות בהסדרי שלום בשיטה של נדיבות במפה הסופית - ועיקשות בתהליך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il