X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מה יעשה מס שבח כאשר המוכר משלם עבור הקונה בתשלומים שהקונה נושא בהם. האם יפחית משווי המכירה את הסכומים? ועדת ערר מס שבח מזכירה את העיקרון לפיו התוכן הכלכלי של העסקה, הוא הקובע לצורך חבות המס
▪  ▪  ▪
התוכן הכלכלי של העסקה הוא הקובע [צילום: פלאש 90]

כאשר קונה, משלם נושא בתשלומים שונים עבור המוכר, כגון מס שבח, או היטל השבחה שאמור לחול על המוכר, ממהר מס שבח, להוסיף לשווי הרכישה את התשלומים הללו, ובכך להגדיל את חבות המס על שני הצדדים.
מה יעשה מס שבח, כאשר יחול מצב הפוך? כלומר, שהמוכר משלם עבור הקונה בתשלומים שקונה נושא בהם, האם מס שבח, יפחית משווי המכירה את הסכומים הללו וינהג כך בשוויון?
התשובה ניתנה לאחרונה בפסק הדין בעניין בית דרור (ו.ע 1129/07). בית דרור רכשו נכס מקרקעין שהמוכרת התחייבה לבנות עליו סופר מרקט, אותו תשכיר בית דרור, דבר אשר יניב לה דמי שכירות.
מחיר הרכישה נקבע לפי אחוזים מהתשואה שתקבל בית דרור בגין השכרת הנכס לצד ג'. כמו-כן, היות והעסקה הייתה רק בשלבים התכנוניים של הנכס, לא הייתה ודאות מלאה למועד מסירת החזקה לבית דרור. לכן, הוסכם בחוזה כי בית דרור תיקח הלוואה, אך המוכרת תישא בתשלומי הריבית עד למועד המסירה של הנכס.
העוררת דיווחה למס שבח אודות העסקה, ופחות מחודשיים לאחר הדיווח, ביקשה בית דרור לתקן את השומה, כך שתשלומי הריבית בהם התחייבה לשאת המוכרת, יופחתו משווי העסקה. ועדת הערר קיבלה את הערר ופסקה כי הצדק עם העוררת.
ועדת הערר קבעה כי מס שבח, אינו יכול להתעלם מרצונם של הצדדים לעסקה לבסס את רכישת הנכס על-פי שיקולים כלכליים. במקרה הזה, דמי השכירות היוו מרכיב יסודי ועיקרי בשיקולי הצדדים.
עוד קבעה הוועדה כי יש להתחקות אחר שווי הזכות במקרקעין ביום המכירה, והיות ומהותה של העסקה היא הבטחת תשואה נאותה לבית דרור בגין קניית הנכס, ובמהותה מדובר בעסקה פיננסית בין הצדדים, אשר קבעו את שוויה בהתאם לתשואה שתקבל בית דרור מהשכרת המקרקעין, הרי שיש להוון את התמורה מיום המסירה ליום הרכישה.
נציין, כי מס שבח טען, כי במסגרת ערעור שהוגש על ידו בבית המשפט העליון בעניין המכון הגיאופיסי, הוגש הסכם פשרה במסגרתו התקבל ערעור מס שבח, ובוטל פסק הדין של בית המשפט המחוזי, לפיכך לא ניתן להסתמך עליו.
אנו סבורים, כי בצדק נדחתה עמדת מס שבח זו. שכן, כלל ידוע הוא שפסק דין שניתן בפשרה, אין לו שום משמעות אופרטיבית אלא לצדדים עצמם, משום שבית המשפט, לא דן בגופם של דברים. לכן פסק הדין של ועדת הערר בעניין המכון הגיאופיסי, נשאר על-כנו
עוד נציין, כי על מס השבח, בהיותו רשות שלטונית, לנהוג בעקביות בעמדותיו. כך מקום בו הוא מוסיף לתמורה תשלומים ששולמו על-ידי הקונה (כגון היטל השבחה שחל על המוכר או מס שבח) ובכך מגדיל את חבות המס, הוא צריך להפחית תשלומים ששולמו על-ידי המוכר במקום הקונה.

כותבי המאמר הם עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין ועו"ד מאיר פורת; ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין ואלתר עורכי דין.
תאריך:  18/01/2011   |   עודכן:  18/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שיתוף במקרקעין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התוכן הכלכלי של העסקה הוא הקובע לצורך חבות המס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר אינדור
יו"ר ארגון אלמגור - ארגון נפגעי טרור - כעד ראייה להתנהלות משטרת ישראל ע"פ העדפות תקשורתיות בעת הפגנה של ארגון המחאה האנרכיסטי גרינפיס    אנרכיסטים בישראל - תמיד מוגנים    לא דומה מפגין נגד הטרור למפגין לערכים שהקרן החדשה חפצה ביקרם
יצחק מאיר
לאן הוא הולך, רמטכ"ל האסטרטגיה הגדולה, עם חמשת כוכבי הריאליטי שלו? איפה ישרוד? בין ליברמן לנתניהו על-פי מורשת בן-גוריון? הרי אי-אפשר שאינו יודע כי ברק אינו מאיר את השמיים אלא לשבר של שנייה והחושך הגשום אינו זוכר עוד את להטו. מה הוא עושה?
איתן קלינסקי
אנשי יחסי הציבור של יצחק תשובה ושותפיו, בעלות של מיליוני שקלים, מעלים שאלות ובשיא חוצפתם משחילים תשובות ונתונים לחברי-הכנסת בעיצומם של הדיונים בוועדות הכנסת    וְנִשְׁגָּב תְּשׁוּבָה לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא - יוֹם הַנֶּפְט וְהַגַּז
ציפי לידר
האם דמם של נשים, של סטודנטים, של יהודים, של נפגעי תאונות ואפילו של משה קצב הפך לחלק מהכרוניקה הפלילית היומית?    וגם: ברעם כמשל    על כל אלה ועוד ברשימה שלפניכם    ולקינוח: האם השפן שכח לסגור הדלת?
ראובן לייב
חזינו אותו מעל גבי אתר זה עוד לפני כשנתיים בשלושה מאמרים שסימנו את קיצה הקרוב של מפלגת העבודה ואת פזילתו של מנהיגה לעבר תאומו הפוליטי, בנימין נתניהו    תרגיל שקוף, טקטי, ומלוכלך, שנרקם כנראה עם תאומו מסיירת מטכ"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il