X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חג הנטיעות [צילום: אבי חיון]
גלגוליו של ט"ו בשבט
בגלגולו הראשון הוא היה מועד לחקלאים בלבד לצורך הפרשת מעשר. אחר-כך הוא נחגג כליל שמחת האילנות, ורק מאוחר יותר הוא הפך לחג של נטיעות ושל שמירת הטבע ט"ו בשבט הגיע, חג ל... למה בעצם?

דרך ארוכה עשה ט"ו בשבט עד שהתגלגל למה שהוא היום. בגלגולו הראשון הוא הוכרז כמועד לחקלאים בלבד, לצורך הפרשת מעשר מיבול הפירות. רק במרוצת השנים הוא הפך לחג לכל דבר, כשנאסר, למשל, להספיד בו מתים, או כשנולד הנוהג לאכול במהלכו מחמשת מיני הפירות שבהם התברכה הארץ: גפן, תאנה, רימון, זית ותמר.
משמעות מיוחדת קיבל ט"ו בשבט במאה ה-16, בזכות צפת של המקובלים, שקבעו את "סדר ליל שמחת האילנות". "סדר" זה נחגג על שולחנות ערוכים, מקושטים בפרחים ובענפי הדסים, ועליהם שפע של פירות, יין לבן ואדום. המסובים נהגו ללמוד על הפירות מתוך התורה, התלמוד וספר הזוהר, ונשאו תפילות מיוחדות לשלום האילנות.
שמירת הטבע
משמעות נוספת קיבל ט"ו בשבט עם ראשית הציונות והקמתן של המושבות הראשונות בארץ ישראל. טקס הנטיעות הראשון של החג התקיים בשנת תרמ"ד (1884) במושבה יסוד המעלה. ההיסטוריון זאב יעבץ, ששימש גם מחנך ומנהל בית-ספר, יצא אז בקריאה לקבוע את ט"ו בשבט כחג הנטיעות. את קריאתו הוא הגשים בעצמו, הלכה למעשה, בט"ו בשבט של שנת 1890, כשלקח את תלמידיו לנטיעת עצים במושבה זכרון יעקב.
בשנת 1908, עם ראשית ההתיישבות הציונית בארץ, הכריזה הסתדרות המורים והגננות על ט"ו בשבט כחג הנטיעות. הרעיון קיבל את אישורם של מוסדות התנועה הציונית, ומנהג נטיעת העצים התקבל מאז בכל מוסדות החינוך העברים, כשהוא מתבצע באמצעות הקרן הקיימת לישראל.
במרוצת השנים שלאחר קום המדינה הלכו ופחתו השטחים שנותרו עדיין לנטיעה, וט"ו בשבט איבד את משמעותו כחג הנטיעות. עם זאת הוא קיבל משמעות חדשה, כשגופים העוסקים בהגנה על החי והצומח הכריזו על ט"ו בשבט כחג של שמירת הטבע.
תאריך:  20/01/2011   |   עודכן:  20/01/2011
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
קשה להבין מדוע המדינה מוותרת לחברות הפיננסיות על סכום של 30 מיליארד שקל השוכב בחשבונות רדומים מבלי שיימצא לו דורש    ועדת שרים לחקיקה אף פסלה חקיקה שתסייע לזיהוי החשבונות    זהו מחדל הדורש לצאת לרחובות
יורם אטינגר
עמי העולם מעוצבים על-ידי ההיסטוריה שלהם    הם תובעים ריבונות ושואבים כוח עמידה מול אויבים ואתגרים, על יסוד הגיאוגרפיה של ערש ההיסטוריה והטופוגרפיה של צרכי הביטחון, שנועדו להגן על ערש ההיסטוריה    ככל שמתעצמת הדבקות בשורשים, כן משודרג כוח העמידה מול סערות מאיימות וכן מתבססת הריבונות
יהונתן דחוח-הלוי
תמליל קלטת הווידאו, ששימשה ראיה מרכזית במשפט, תומך בטענת המג"ד כי לא הורה לחייל לירות לעבר העצור הפלשתיני    בצלם הפיץ לתקשורת רק קטע קטן שנחתך בדיוק לפני העדות המסייעת למג"ד    יד המקרה או יד מכוונת?    בצלם ממלא פיו מים
שאול חנוכה
כשבוועדת חוק חוקה ומשפט מתלבטים אם אפליה תהפוך ללשון החוק בכל הארץ או רק בגליל ובנגב, הצעת החוק לשוויון ההזדמנויות במקום מגורים משאירה סיכוי לדמוקרטיה
יוסי ברנע
כיצד יכול ציבור חסר "בתים" ליהנות מנטיעות במקום-מגוריו, הרי אם שאגאל הצליח לצייר את היהודי "הנודד-עף", אז מדוע לא יעופו גם הבדואים במקום לגור על הקרקע, ומדי פעם ישבו בצל עצי הנטיעות שניטעו גם עבורם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il