X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע השוק בארץ מתנהג שונה מהשווקים בחו"ל? מה נמצא מאחורי הסירוב של טויס-אר-אס למיזוג עם הפיראט האדום? מי מרוויח מהמצב בישראל? כיצד לאיקאה יש קשר לכל העניין? ואיזה שחקן נוסף עשוי לטרוף את הקלפים?
▪  ▪  ▪
נהנית מהמצב בארץ - איקאה

לאחרונה התבשרנו על סירובה המוחלט של ענקית הצעצועים העולמית "טויס אר אס", לאשר את רכישתה של רשת "הפיראט האדום" על-ידי קבוצת פישמן, זכיינית "טויס אר אס" בישראל.
לפני שנעסוק בניתוח האירוע, ניתן סקירה קצרה על מבנה שוק הצעצועים בישראל:
  • היקף השוק הקמעונאי (ללא גני ילדים ומשחקיות) - עומד על כ-800 מיליון שח בשנה.
  • מספר נקודות המכירה מגיע לכ-850
  • קיימות 3 רשתות עיקריות: כפר השעשועים (השייכת לקבוצת הריבוע/מגה) עם 85 נקודות מכירה, טויס אר אס (מקבוצת פישמן רשתות) עם 27 נקודות והפיראט האדום, לה יש 13 נקודות מכירה. סה"כ נקודות מכירה של הרשתות- כ-125
  • אומדן פעילות שוק הרשתות כ-500 מיליון שקלים , מעל 60% מהשוק.
  • נפח הפעילות של הצעצועים הממותגים עומד על כ-300 מיליון שקלים בשנה.
שוק הצעצועים בארצות הברית, צרפת ואנגליה מתנהג באופן שונה לחלוטין. בארה"ב לדוגמא, מרוכז שוק הצעצועים (53%-51% מכלל השוק) ברשתות הכל-בו והמזון, בחנויות כמו וולמארט, טארגט וקוסקו. חלקן של הרשתות המתמחות מגיע לכ-25% בלבד. שאר השוק נמצא בדראגסטורים, תחנות הנוחות בתחנות דלק ובחנויות הכתיבה והפנאי.
אומדן שוק הצעצועים האמריקני מגיע לכ-22 מיליארד דולר, מתוך כ-70 מיליארד דולר בהיקף העולמי. וולמארט, אשר אינה נחשבת רשת מתמחה בצעצועים, מוכרת יותר מ"טויס אר אס" וחלקה מגיע לכ-22% מהשוק האמריקני. חלקה של טארגט מגיע לכ-18% מהשוק האמריקני.
התנהגות מוזרה זו של השוק בארץ, מהווה תמיד נושא מרתק לשיחות בתעשיית הקמעונאות, כולל שיחות הנערכות בתערוכות בחו"ל, המהוות מקום מפגש טוב לכל העוסקים בתחום. בעבר שוחחתי בנושא עם אחד מגדולי היבואנים, אשר מחזיק בסוכנויות מהטובות ביותר. אותו אדם, עם עשרות שנות ותק בתחום, הסכים עמי שאכן הנושא לא מובן, אולם זו רק שאלה של זמן, עד שרשתות המזון, היצרנים והיבואנים יבינו שיש דרך אחרת.
אחת הסיבות "לשמרנות ולסגירות" בשוק זה נובעת מהעובדה שגודל השוק בארץ קטן, וקיימת חשדנות והססנות לאורך שנים בין השחקנים.
סיבה נוספת היא שחלק לא מבוטל מהיצרנים ואו מהיבואנים, מוצאים את פרנסתם מעבר לים, וכאן בארץ העסק מתנהל ברובו על "מי מנוחות" תוך השארת "הסטאטוס קוו".
פישמן, אשר קרא נכון את המפה, העדיף ליצור בזמן "בלוק חוסם" ולרכז בידיו כוח, אשר ימנע את כניסתם של הגופים האחרים, ובעיקר של רשתות המזון.
על כן מוזרה מאד התנגדות "טויס אר אס" העולמית (לרכישת הפיראט האדום), שכן לא היה מדובר על שינוי מיתוגי, אלא על רכישה ויצירת חסימה ומובילות בתחום. גם החשש מפגיעה במיתוג של טויס אר אס אינו מוצדק, שכן מדובר היה בהפעלה תחת שני שמות נפרדים.
מוזרה עוד יותר התנהלותה של קבוצת הריבוע, אשר מצד אחד רכשה את פעילות "כפר השעשועים", ומנגד לא ממנפת ידע זה לתוך חנויות מגה, למעט פעילות ספוראדית סביב חנוכה.
בעבר, לפני מספר שנים, אכן נעשה ניסיון לשלב את מכירת הצעצועים ברשתות המזון, (בעיקר המגה) אולם הוא לא צלח, שכן הוא לא נעשה בדרך מקצועית וללא חשיבה מעמיקה של הרגלי הקנייה ברשתות מזון. לא היה שום סיכוי להצלחה של מיזם זה, שכן הלקוח הרגיל לא יכול היה למצוא ברשת מגה את המותגים המובילים, ומנגד מצא שם את כל פרטי העודפים של "כפר השעשועים".
במידה ומגה תבצע מיקוד וחשיבה אסטרטגית נכונה (לא רק לשווק את המוצרים אשר בבעלותך, אלא את המוצרים שהצרכן מבקש), היא יכולה להיות שחקן מוביל בתחום בלו"ז קצר יחסית ובעלות כספית זניחה. מספיק שמגה תעמיד מחלקות עם מבחר סביר, הכולל את הפריטים המבוקשים בשוק לצד הצעות ערך טובות שיש לה ממקורות היבוא שלה, במחיר הנמוך בכ-15%-20% מהחנויות המתמחות - והרי ישנה כאן יצירת ערך טובה לקהל הקונים שלה, ולקונים נוספים שיפקדו אותה. קהל הקונים של שוק הצעצועים בגדול מתחלק לשניים: זוגות צעירים וסבתות וסבים (שזמנם וממונם בידם). קהל זה זהה חד חד ערכית לזה של רשתות המזון, בקיצור הסיכוי להצלחה גבוהה ולכישלון נמוך.
מי נהנה מהמצב המוזר שקורה אצלנו בשוק?
הרשתות הקיימות - טויס אר אס, כפר השעשועים והפיראט האדום
מי עוד נהנה מהמצב?
איקאה - ובגדול!
בשקט וללא פרסום, מצליחה הפעילות של הצעצועים ומוצרי הילדים לייצר לאיקאה תזרים הכנסות נאה. דבר זה לא נעלם מעיני העוסקים בתחום, ואולי הרחבת פעילותה של איקאה תניע סוף סוף את העוסקים בתחום לחשוב אחרת.
שחקן נוסף העשוי לטרוף לכולם את הקלפים, יכול להיות רמי לוי, אשר בחושיו החדים, יזהה את הפוטנציאל הלא ממומש בתחום ויפתח את פעילות הצעצועים במסגרת פעילות הלא מזון שלו (כרגע מתמקד בתחום ההלבשה).
נראה שכניסת הצעצועים לרשתות המזון (הכול כך מתבקשת), אשר רובן הן חברות ציבוריות תתרחש, ולא בעוד זמן רב, שכן אי-אפשר להילחם כל הזמן רק על המחיר של העוף ושל העגבנייה, ולגרור את הרווח למטה. רשתות המזון נדרשות לייצר ערכים לבעלי המניות, וזאת באמצעות פיתוח קטגוריות חדשות ורווחיות.

נפתחה פעילות הצעצועים הממותגים - 300 מלש"ח בשנה
העסק בארץ מתנהל על מי מנוחות
יובל לובנשטיין משמש כיועץ אסטרטגי ושיווקי בתחום מוצרי הצריכה. בעבר ניהל את פעילות NON-FOOD ברשת שופרסל.
ערן יהב הוא מומחה לסחר בינלאומי, מנהל עסקים ונציגויות של חברות מישראל בארה"ב ובדרום אמריקה, מתגורר בניו-יורק.
תאריך:  22/01/2011   |   עודכן:  23/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוק הצעצועים בישראל - לא כשאר העולם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם "השמיט" בעתירתו לבג"צ ראיות מהימנות המסייעות למג"ד וממשיך בקמפיין תקשורתי המשחיר את פני המג"ד בישראל ובעולם בהתבסס על גרסת החייל שנדחתה ע"י בית המשפט    משפט הירי בניעלין הוא גם משפטו של ארגון בצלם בפני הציבור
דניאל פרדקין
הקונצ'רטו של ברדנשווילי הוא ללא ספק קשה מאוד לביצוע, רק שנדמה כי המילה "קשה" אינה קיימת בלקסיקון של טביאה צימרמן    טכניקת הנגינה שלה פשוט מושלמת, ומגוון הצלילים שהיא מפיקה מהויולה הוא כה רחב עד שלפעמים נדמה כי אינה מנגנת בכלי אחד, אלא עוברת מכלי לכלי יחד עם שינויי האופי של המוזיקה
איציק סיבוש
מדוע לא חששו ערביי כבאביר - בשנת 1948 - פן נאנוס, נבזוז, נשחט ונגרש אותם? התשובה פשוטה מאוד: לא הייתה להם סיבה לחשוב כך, כי הם עצמם לא תכננו ולא פינטזו לעשות כך ליהודים    כי האחמדיים המתגוררים בכפר זה הם מוסלמים בני זרם השולל את הג'יהאד ודוגל בדו-קיום ללא אלימות
נחמן פביאן
נחמן פביאן מראיין את פרופ' מיכאל לסקר    פרופ' לסקר, היסטוריון במחלקה ללימודי המזה"ת באוניברסיטת בר-אילן, כלל אינו משוכנע שפניה של תוניסיה הם לקידמה וליציבות    לדעתו, דמוקרטיזציה היא תהליך ממושך ועליה לצמוח ולהתפתח בתוך המשטרים הלא דמוקרטיים ולא כמהפכה בסגנון הבסטיליה של יולי 1789
עמוס גורן
שדרית מפורסמת, שהיא אסרטיבית יותר מכל מוכרת עופות חיים ושחוטים בשוק של קבציאל, מארחת אנשי לשון, מתערבת בסמכותיות בדבריהם, מעניקה להם ציונים בשידור חי, ותורמת בנדיבות לשיחה ממכמני הפיליסטריות שלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il