X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אהוד ברק, בהקמתו את מפלגת העצמאות, הפך את מגילת העצמאות לקלישאה חיוני למנוע את הפיכת המגילה לקלישאה ומטבע עובר לסוחר בסיסמאות זולות בפי ברק או מקימי סיעות מיותרות האם מפלגת העבודה הפכה "פוסט-ציונית"?
▪  ▪  ▪
ד"ר עירית קינן

"אנחנו יוצאים היום לעצמאות ומקימים...סיעה שתפעל ברוח עקרונות מגילת העצמאות". כך תירץ אהוד ברק את התמזגותו הסופית עם ממשלה שתומכת בחקיקה גזענית ואנטי-דמוקרטית, ובלי להניד עפעף, הפך את מגילת העצמאות לקלישאה. על-רקע זה מתבהרת הערתו המגוחכת, שמפלגת העבודה נעשתה "פוסט-ציונית". שכן, אם מגילת העצמאות מצדיקה שיתוף עם אביגדור ליברמן, כנראה שכל מי שמעז להתנגד לו, גם בקול ענות חלושה כמפלגת העבודה, הוא פוסט-ציוני.
דבריו של ברק הם פוסט-ציונות מסוג חדש, "פוסט-מגילה", שמייצג שיתוף מוזר בין תומכי הימין לבין פוסט-ציונים אמיתיים, שנמצאים הרחק שמאלה ממפלגת העבודה. הראשונים מעוניינים לטשטש את קביעתה של המגילה שישראל "תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה", ולא רק ליהודים שבהם. הם מעדיפים את החלטת האו"ם מ-1947 כבסיס לתביעתם ל"מדינה יהודית ציונית".
זהו ניסיון לעוות את המגילה ולערער את הלגיטימיות של משמעותה המקורית, שבעיניהם היא כנראה "פוסט-ציונית". גם האחרונים מערערים על הלגיטימיות של מגילת העצמאות, אך בטענה ההפוכה, שעל פיה היא אינה מספיקה כדי להוות משקל נגד לגזענות, וכי הצעות כחוק הנאמנות אינן מנוגדות לה, אלא מאשררות אותה.
ישראל מתנדנדת בין ניסיון של חלק מהכוחות הפוליטיים לשמור על הגמוניה חד-תרבותית, שמותירה את אזרחיה הערבים מחוץ לקונצנזוס, לבין רב-תרבותיות מעושה, שאיננה אלא כניעה ללחצים של קבוצות מיעוט יהודיות לא-ליברליות, אשר דוחות את מקור הסמכות הדמוקרטי מפני זה הדתי או הלאומי-משיחי. אולי משום כך היא מאפשרת לפוליטיקאים ולעסקנים, בשם זכותם לערכים ייחודיים כביכול, להסית כנגד קבוצות מודרות. בו בזמן מעומעמות הצהרותיה הרב-תרבותיות הברורות של מגילת העצמאות והערכים הדמוקרטיים והאזרחיים מדוללים לאמירות נבובות על "כבוד לאחר", שגם הן מוצגות באופן מעורפל, שאיננו מכין את האזרחים לדבוק בהן לנוכח דילמות מוסריות ממשיות.

חזון רב-תרבותי?

החזון הרב-תרבותי והדמוקרטי של מגילת העצמאות אינו קלישאה. אם ייושם במלואו, הוא יעלה בקנה אחד עם עמדותיהם של חוקרים מובילים בתחום הרב-תרבותיות, כוויל קימליקה, ננסי פרייזר, מייקל וולצר. חשוב להקשיב לקולם של חוקרים אלה ואחרים, שמצדיקים חיוב של נדבך דמוקרטי ליברלי שיחול על כל הקבוצות והתרבויות במדינה. המטרה לעודד את הזהויות הייחודיות לחיות בשלום עם זהות משותפת רחבה יותר של החברה. יש לאכוף את הנדבך הזה גם במערכות החינוכיות וגם בכללי המותר והאסור בהתנהלותם של אנשי ציבור נבחרים וממונים.
המאבק כנגד התדרדרותנו המוסרית והדמוקרטית איננו בין ימין לשמאל, או בין ציונים לפוסט-ציונים, ובוודאי שלא בין יהודים למיעוטים. זהו מאבק בין טוב ורע, מוסר והיעדר מוסר. הוא מחייב התייצבות רחבה מאחורי פרשנותה המקורית ויישומה של מגילת העצמאות, כנקודת מוצא ברורה, שגם אם איננה עונה על כל מאוויינו, היא מהווה מגן מפני אובדן דרך גמור. חיוני למנוע את הפיכתה של מגילת העצמאות לקלישאה ולמטבע עובר לסוחר פוליטי זולה כאהוד ברק ומקימי סיעות מיותרות.

הכותבת היא מרצה בכירה במרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה. לשעבר מנכ"ל מרכז רבין. מייסדת שותפה וחברת הוועד המנהל של "קו משווה" - קואליציית מעסיקים לשוויון בתעסוקה לאקדמאים ערבים.
תאריך:  24/01/2011   |   עודכן:  24/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצהרת העצמאות של ברק: סיעה במחיר מגילה
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
הכותבת עוד ריחמה על ברק האומלל
ניר מריאן  |  25/01/11 09:21
2
קבורת חמור למפלגת העבודה
טלי שוורצמן  |  25/01/11 09:30
3
ברק הצליח לחסל 70 שנות עשיה
סטודנט-תואר שני  |  25/01/11 09:58
4
וילף ושמחון ושאר ירקות...
אורי בן נתן  |  25/01/11 10:53
5
הבולשביקים ממפא"י תמיד בחרו לע
קורןנאוה טבריה  |  25/01/11 11:37
6
ברק קרע מפלגה מנימוק אישי!
שמיר נעמה  |  25/01/11 14:55
7
מה זה ההכלאה המוזרה מדינה
יהודית ציונית  |  26/01/11 04:29
8
ברק+ פוליטיקה= קלישאה יהירה
ברלב   |  27/01/11 15:02
9
ברק לפי עקרונות הכסא
חנה ב  |  27/01/11 23:15
10
כל הכבוד על הסרת המסכה מעל ברק
יואל אפשטיין  |  30/01/11 08:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
באיצטדיון קמפ נואו, ביתה של קבוצת הפאר ברצלונה, משחק כדורגל הוא בילוי משפחתי - מילדים בני חמש ועד זקנה בת 70. כאשר האווירה היא של קרנבל, הסדר מופתי והקהל עוסק בעידוד - אין פלא שאפילו החברות של האוהדים מצטרפות אליהם ביציע
אלכס נחומסון
ממרומי בועתו משרת העליון את האידיאולוגיה של עצמו, את מערכת הערכים שכפה על מדינתו - ובראשה זכויות הפרט המופלגות, בדגש על זכויותיו של העבריין, שעדיפות בעיניו על זכותה של החברה לביטחון    ומי שפוצה פה ומצפצף, מתויג מיד כאנטי-דמוקרט
נרי אבנרי
הפעם: שורות אישיות ובלתי שגרתיות על "חטא היוהרה"    הידעת כי אני, נרי אבנרי, נגעתי בשמי הכסף הכסופים, הסתנוורתי עד עיוורון ולבסוף, הו הסוף...    ויש גם שיר שכתבתי. לשיפוטכם...
אסנת פלאוט
איך לעשות את הבחירה של מקצוע לחיים אחרי השחרור מהצבא?    אפשר, למשל, לקבוע שההחלטה היא בכלל לא על מקצוע "לחיים" אלא על מקצוע "לעשור"    אסנת פלאוט, מייסדת ומנכ"ל "חרוז כזה", ממליצה על שילוב של אהבה לעניין וגישה עסקית
עו"ד אברהם פכטר
"צוות" ארגון גמלאי צה"ל - יוצא למאבק הישרדות, על קיומם בכבוד של חברי הארגון. שחיקת הגמלה במשך שנים מותירה ציבור גדול בשכר שקשה לרבים לקיים משפחה - ובעיקר להתקיים בכבוד. הממשלה הבטיחה ב-2009 - האוצר התנער ב-2010
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il